Dilbeekse manege Hof ter Smissen stopt ermee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dilbeekse manege Hof ter Smissen stopt ermee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:47

www.standaard.be

De uitbaters van de manege uit 'Thuis', Hof ter Smissen, stoppen met hun activiteiten om gezondheidsredenen.
Na meer dan dertig jaar stoppen Simonne Schurmann (69) en Roger Janssens (72) met manege Hof ter Smissen, gelegen in de Hongersveldstraat.

'De gezondheid wil niet meer mee', vertelt Simonne Schurmann. 'Het is dus tijd om ermee op te houden. Met spijt in het hart, het was zeker geen makkelijke beslissing. Maar in mei moet ik onder het mes. En eigenlijk had de dokter me vijf jaar geleden al aangeraden om er zachtjesaan mee te stoppen. Paardrijden mag ik al lang niet meer. Maar de liefde voor de paarden was te groot. Ook voor de eigenaars van de paarden wilden we nog doorgaan.'

'We geven onze klanten nog tot 1september om een andere plaatsje te zoeken voor hun paard. Daarna is het onherroepelijk gedaan. We zullen alleen zelf nog een paar paarden houden. Ook de bar van de manege houden we voorlopig open.'

Kosten

Hof ter Smissen, bekend van de opnames voor de VRT-soap Thuis, was een drukbezochte manege. 'Hier staan toch nog zo'n vijftig paarden op stal. Dat succes danken we vooral aan de lage huurprijs. We zijn van oordeel dat een paard zo al duur genoeg is. De eigenaars moesten dan wel zelf hun box onderhouden. Maar op die manier trokken we wel veel jonge mensen aan. Al werd het de laatste tijd ook voor ons moeilijk om uit de kosten te geraken.'

Thuis

In die dertig jaar is er natuurlijk veel veranderd. 'Door de verstedelijking werd het steeds minder interessant om nog op wandel te gaan met de paarden in de buurt. De meeste paarden rijden alleen nog op onze binnen- of buitenpiste. We organiseerden ook lessen, maar ook dat is nu gedaan. De stage met Pasen was onze laatste grote activiteit.'

'Een opvolger of overnemer zoeken we niet. We blijven hier wonen en willen wat van de rust genieten. Als de gezondheid meezit, komt er wel nog een afscheidsfeest samen met onze trouwe bezoekers. De opnames van het feuilleton Thuis blijven hier plaatsvinden.'