Bestuur Arabo-Friezen stamboek neemt flinke beslissingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bestuur Arabo-Friezen stamboek neemt flinke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:44

http://www.arabo-friezen.nl

Gisteren, 26 april zijn op de bestuursvergadering van het European Arabo-Friezen Stamboek in Terschuur enkele belangrijke beslissingen genomen.

1. De voorzitter van het EAFS heeft zijn ontslag aangeboden om dringende medische redenen. Zijn diensten zijn nog beschikbaar uitsluitend als raadsman. Dit is aanvaard en als interim-voorzitter werd verkozen Dhr. Peter Tijsen.

2. De reglementen zullen in de loop van dit jaar flink bijgesteld worden, aangepast aan de nieuwe regelgeving, die deze zomer verwacht wordt (o.a. minder deklimieten). Ook wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe sectie binnen het stamboek om vers en ook hoger in het bloed staande hengsten een kans te geven, o.a. om inteelt te bestrijden en het prestatieniveau nog meer te verhogen.

3. De hengst Cat. No 60 is toegevoegd aan de lijst van goedgekeurde hengsten van het EAFS stamboek op basis van de volgende elementen:
  • de hengst kreeg de hoogste punten op de beoordelings score;
  • de menproef werd met goed gevolg afgelegd;
  • de door de jury afgegeven puntenscore evenals het beoordelingsrapport werd aan het Ministerie voorgelegd, die de stukken naast de reglementen legde en er bij ons op aandrong de lat gelijk te leggen voor alle hengsten en deze hengst dus ook toe te laten tot de fokkerij.

Het feit, dat de hengst voor zijn leeftijd nog sterk in het veredelingstype staat en nog enkele opmerkingen op exterieur had, mag niet in ogenschouw genomen worden omdat dit buiten de voor deze keuring geldende reglementen valt.

Als erkend stamboek wordt dus terdege toezicht gehouden op de nauwgezette naleving van de reglementen. Deze staan gepubliceerd op de EAFS site en
worden in detail bijgehouden bij de officiële instanties, die ook gewezen hebben op onze verantwoordelijkheden als bestuur. Het EAFS wil ook transparantie en heeft dus de consequenties daaruit getrokken.

De hengst wordt ingeschreven met het nummer Stb.012 en zal voor de fokkerij de naam Eelke- Hipke dragen. Hij is de zoon van de nu 26 jarige stammoeder Hipke E5, een Tsjalling x Gerke dochter, die reeds 3 rechtstreekse afstammelingen in vierspan Schrijvers heeft gehad. Zijn vader Jasper levert ook veel sportpaarden, begrijpelijk want hij kwam uit een merriestam, die destijds heel wat goede marathonpaarden heeft opgeleverd voor Leo Kraayenbrink.

Het EAFS is dus blij haar collectie uitgesproken sportpaard-hengsten uit te kunnen breiden met deze prestatie bloedvoering.

Eelke-Hipke loopt in seizoen 2009 in het nieuwe gemengde vierspan van Robert-Roel van den Bos, die met Friezen en Arabo-Friezen broederlijk naast elkaar zal starten in de wedstrijden.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 07:43

Cayenne schreef:
http://www.arabo-friezen.nl

2. De reglementen zullen in de loop van dit jaar flink bijgesteld worden, aangepast aan de nieuwe regelgeving, die deze zomer verwacht wordt (o.a. minder deklimieten).

Goh, minder deklimieten? Is er al ooit een deklimiet afgegeven dan?

Cayenne schreef:
3. De hengst Cat. No 60 is toegevoegd aan de lijst van goedgekeurde hengsten van het EAFS stamboek op basis van de volgende elementen:
  • de hengst kreeg de hoogste punten op de beoordelings score;
  • de menproef werd met goed gevolg afgelegd;
  • de door de jury afgegeven puntenscore evenals het beoordelingsrapport werd aan het Ministerie voorgelegd, die de stukken naast de reglementen legde en er bij ons op aandrong de lat gelijk te leggen voor alle hengsten en deze hengst dus ook toe te laten tot de fokkerij.

Het feit, dat de hengst voor zijn leeftijd nog sterk in het veredelingstype staat en nog enkele opmerkingen op exterieur had, mag niet in ogenschouw genomen worden omdat dit buiten de voor deze keuring geldende reglementen valt.

Als erkend stamboek wordt dus terdege toezicht gehouden op de nauwgezette naleving van de reglementen. Deze staan gepubliceerd op de EAFS site en
worden in detail bijgehouden bij de officiële instanties, die ook gewezen hebben op onze verantwoordelijkheden als bestuur. Het EAFS wil ook transparantie en heeft dus de consequenties daaruit getrokken.

De hengst wordt ingeschreven met het nummer Stb.012 en zal voor de fokkerij de naam Eelke- Hipke dragen. Hij is de zoon van de nu 26 jarige stammoeder Hipke E5, een Tsjalling x Gerke dochter, die reeds 3 rechtstreekse afstammelingen in vierspan Schrijvers heeft gehad. Zijn vader Jasper levert ook veel sportpaarden, begrijpelijk want hij kwam uit een merriestam, die destijds heel wat goede marathonpaarden heeft opgeleverd voor Leo Kraayenbrink.

Dus Jasper Il-Shama wordt toch goedgekeurd. Vragen die bij mij reizen: Waarom zijn de gegevens van de keuring aan het ministerie voorgelegd? Gaan die uit zichzelf de gegevens van een keuring na om te kijken of alles wel volgens reglement gebeurd?
Als het ministerie zich toch tegen het EAFS aan bemoeid heeft, hoe kan het dan dat er geen opmerking gemaakt is over de plotselinge aanpassing van de dressuurnorm die de ggk dekhengsten moeten halen?

Cayenne schreef:
Zijn vader Jasper levert ook veel sportpaarden, begrijpelijk want hij kwam uit een merriestam, die destijds heel wat goede marathonpaarden heeft opgeleverd voor Leo Kraayenbrink.

Jasper levert dressuurtoppers, het AEFS is hier weer links aan het leggen die compleet uit de lucht zijn gegrepen.

:n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:08

Wat bedoelt wordt is waarschijnlijk dat Jaspers moederlijn, de Annema-stam, al veel marathonpaarden heeft gegeven.
Waarmee eens te meer bewezen wordt dat er genoeg sportpaarden binnen het KFPS te vinden zijn.

Ook erg grappig: als de arabofriezen beter zijn dan de Friezen, hoe kunnen ze dan samen met volbloed Friezen in een vierspan lopen? Iedereen weet dat een goed span paarden niet een groot verschil in uithoudingsvermogen en snelheid mag hebben.....

Ik hoop wel dat de gezondheidsproblemen van de ex-voorzitter meevallen, want dat gun je natuurlijk niemand.

Verder is het wel erg opvallend langzamerhand dat elk nieuwsbericht van de arabo's op de voorpagina komt en elk nieuwsbericht over échte Friezen niet. Dat de nieuwsberichten van de arabo's altijd hoogdravend van toon en ellenlang zijn wil toch niet zeggen dat ze meer waardevol zijn? Integendeel, de nieuwsberichten over échte Friezen zijn kort, bondig, duidelijk en gebaseerd op ware feiten, wat je van de nieuwsberichten van de AEFS niet kan zeggen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:29

We zijn blij dat er eens wat positief nieuws uit de arabo-wereld komt horsey! :P

Dat er alleen maar positief nieuws over friezen te melden is, is al geen nieuws meer :D

mrs_ed

Re: Bestuur Arabo-Friezen stamboek neemt flinke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:53

positief nieuws omdat de voorzitter is afgetreden?
Verder kan ik niks goeds ontdekken aan dit bericht...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:23

:wave: Woods... :D

Ja, meer positiefs kan ik ook niet vinden....

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:31

Meiskes punt 2 is nog veel belangrijker voor de toekomst van het stamboek nl. de verbreding van de basis.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:43

Punt 2 roepen ze al langer, maar eens kijken of er met een nieuwe voorzitter ook daadwerkelijk aan deze punten gewerkt wordt en niet alleen maar geroepen...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:17

Wees hier meer zeker van dit heeft niet enkel met een voorzitter te maken dit heeft met een fokbeleid te maken. Lees tussen de regels van het persbericht en je kan afleiden dat grote lijnen reeds besproken zijn en dat er tegen de zomer finale teksten komen. Trouwens de vorige voorzitter had dit topic zelf ook al geopperd tijdens de laatste hengstenkeuring. Het is niet zo nieuw maar dergelijke koerswijzigingen doe je niet in één- twee-drie dit moet zeer doordacht gebeuren en dit vraagt tijd.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:49

Ok...die 30 jaar vorafgaande tijd van arabo-fries fokkerij zullen we dan maar even buiten beschouwing laten....

Misschien ben ik, en met mij vele andere, erg cynisch. Maar ik denk dat je dat wel kunt begrijpen als je kijkt naar wat er werd geroepen en wat er daadwerkelijk van waar was de afgelopen paar jaar.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:03

Ik kijk altijd vooruit en niet achteruit want anders blijf ik stil staan.

De rest per PB want het wordt hier toch een onderonsje ...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:44

Ok. We zijn het toch wel ergens eens hoor... :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:16

Wel opvallend dat de voorspelling van de afgetreden bestuursleden, dat deze hengst zou worden goedgekeurd, nu alsnog uitkomt!!!

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:25

arun schreef:
Meiskes punt 2 is nog veel belangrijker voor de toekomst van het stamboek nl. de verbreding van de basis.

daar heb je gelijk in, het is goed dat nieuw bloed makkelijker het stamboek binnen kan komen. Punt is alleen dat als ik "tussen de regels" van het persbericht doorlees, dat ik buiten dat ene punt alleen maar lees dat het AEFS alsnog zijn eigen koers bepaalt. En niet op een manier die het ras ten goede komt.

We hebben de afgelopen tijd zoveel gediscussieerd over inteelt, prestatie, hengstkeuze, exterieur etc etc, waarbij we aan het eind van de discussie vooral de conclusie trokken dat de "reglementen" niet werden nageleefd of werden geïnterpreteerd zoals het bestuur dat wilde.
Ik vrees daarom (en ja ik ben bevooroordeeld, dat geef ik bij deze toe) dat het stamboek alleen díe reglementen zal aanpassen die hun schikken. Zoals bijv. de prestatienorm (oh nee, die is al aangepast...)

Arun, vooruitkijken in de toekomst betekent ook dat je beleid moet uitzetten en dat je je daaraan moet houden, tenzij blijkt dat het beleid niet leidt tot het gewenste resultaat. Er worden nu wel veranderingen doorgevoerd, maar het beleid wordt niet geëvalueerd, het resultaat wordt niet ter discussie gesteld en er is geen enkele feedback over welke resultaten ze hopen te behalen met de aangepaste regelgeving. Hoe kun je dan naar de toekomst kijken? Op deze manier kan alleen de individuele fokker naar de toekomst kijken, maar heeft geen enkele houvast aan de richtlijnen die het stamboek biedt.

Misschien dat dat ook wel het probleem is: dhr. Driessen ís een individuele fokker en weet (hopelijk) welke richting hij nastreeft, maar vergeet dat even aan zijn achterban mede te delen.
Als blijkt dat hij inderdaad graag commercieel wil fokken en een arabo wil fokken die goed verkoopt, is dat ook prima, maar communiceer dat dan! Als de arabo-fokkers daartegen ageren weet je ook meteen dat die richting bijgesteld moet worden.
Misschien eens een idee voor het stamboek om een enquete te houden onder de leden en te kijken wat zij voor ogen hebben en daarop de reglementen aan te passen????

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:54

Woods,

Het is goed genoeg geweten wat leeft bij de leden en waar we heen moeten. Mocht je ideeen of topics hebben stuur maar door per pb, 'k zal je dan copie van wat ik naar frisiangirl gestuurd heb ook sturen. Maar eigenlijk is daar toch een algemene ledenvergadering voor om dergelijke zaken te bespreken ...
Enquetes daar geloof ik zo niet in, feedback is meestal beperkt en equetes zijn geen open forum waar je even van mening kan delen en finaal een beslissing nemen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:45

Wat is jullie fokdoel Arun?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:02

Ik kan niet in naam van schrijven ... zie website van het stamboek zou ik zeggen, daar staat alles wat je toch al weet.

Ik mijn persoonlijk idee hierover maar dit vraag je niet dus kan ik je niet antwoorden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:32

Ik zal wel niet goed kijken maar zie het fokdoel nergens staan op de site? Het staat er wel op vernoemd dus het moet er wel zijn, maar ik kan het nergens vinden.
Het gaat mij juist niet om persoonlijke ideeën, maar om het officiële fokdoel wat door het stamboek is vastgelegd.
Zou je dat even voor me kunnen kopiëren?

Verder vraag ik me af WIE de rapporten van de nu goedgekeurde hengst aan "het Ministerie" (welk ministerie?) heeft doorgegeven?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:59

Dan moet je uw vraag richten naar het secretariaat van het stamboek en niet aan mij als persoon.

Het EAFV is geregistreerd in België en het is het ministerie van Landbouw in België dat toezicht houd op de gang van zaken. Elke beslissing binnen het stamboek gaat defacto naar het ministerie waar ze dan in dit geval de cijfertjes, reglementen en de beslissing naast elkaar gelegd hebben. Meer details weet ik ook niet dan dat er in het persbericht staan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:41

Elke zichzelf respecterende fokker hoort toch op de hoogte te zijn van het fokdoel van zijn stamboek? En elk zichzelf respecterend stamboek heeft toch een duidelijk omschreven fokdoel?

Het lijkt mij niet dat het ministerie gaat beslissen welke hengsten moeten worden goedgekeurd?
Zij zullen hooguit antwoord geven op de vraag of zo'n hengst met deze cijfers MAG worden goedgekeurd, maar beslissen dat hij MOET worden goedgekeurd kunnen ze niet, dat bepaald het stamboek nog altijd zelf.
En wie die vraag aan hen heeft voorgelegd blijft dus de vraag.... ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:53

Je snap mijn antwoord blijkbaar niet. Ten eerste gaan alle officiele documenten naar het ministerie dus ook de resulaten van een keuring in dit geval. Als nu blijkt dat in de reglementen staat dat een hengst 7/10 (fictief voorbeeld) moet halen en dat hij dan goedgekeurd is dan gaan zij het stamboek op de vingers tikken als je een hengst met 7.5/10 niet goedkeurd is.

Dus dit is niet persoonsgebonden gewoonweg alles moet naar hen. In de meeste gevallen kijken ze daar niet naar maar door de heisa in het recente verleden volgen ze alles op en mengen ze zich ook wel eens blijkbaar. Je kan dus in zekere zin stellen dat het ministerie zich opsteld als soort scheidsrechter om te zien dat de regeltjes die je zelf opgesteld hebt gevolgd worden.

Snap je ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:15

Ik begrijp je antwoord maar jij het mijne niet geloof ik. Er staat nergens dat een hengst met die cijfers MOET worden goedgekeurd, dan hadden ze hem immers op de hengstenkeuring al goedgekeurd? Er staat in de reglementen dat de eindbeslissing nog altijd bij de commissie ligt en ook al heeft een hengst cijfers die hoog genoeg zijn, dan kan hij nog altijd niet worden goedgekeurd. Dat is gebeurd. Nu is er blijkbaar een omzeiling van deze regels gevonden door het via het ministerie te spelen, maar zoals ik al zei kan het ministerie het stamboek niet verplichten om zo'n hengst goed te keuren. Zo staat het er ook.
Als jij gelooft dat het ministerie van alle hengstenkeuringen de uitslagen gaat nakijken en becijferen en dan adviezen gaat uitbrengen aan alle stamboeken op eigen houtje, dan geloof je nog in sprookjes. Ik niet meer, dus blijft mijn vraag: wie heeft dit aangekaart bij het Ministerie? De eigenaar van de hengst? Of nog iemand anders?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:33

Tuurlijk bekijken ze niet alles zoals ik zei meestal kijken ze niet, ze hebben andere zaken aan hun hoofd. Maar als er discussie is in de pers over zo'n topic dan schieten ze wakker, dat is toch logisch. Daarnaast ligt de eindbeslissing bij het bestuur van het stamboek. Maar de echte eindbeslissing ligt nog steeds bij de fokker nl. je kan 100 hengsten keuren als er maar 10 gebruikt worden door de fokkers omdat die 90 andere niet voldoen naar hun mening dan hebben die 90 een mooie titel en dat is het.

Op uw vraag of de eigenaar of iemand anders daar iets extra voor gedaan heeft, geen idee. Lig er ook absoluut niet wakker van als hij gewild is door de fokkers nou dan zal hij werk hebben, zoniet heeft hij een mooie titel. De toekomst zal het wel uitwijzen of dit een goede of slechte keuze was.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:43

Vind je het zelf niet opvallend dat de voorspelling van de afgetreden bestuursleden nu alsnog is uitgekomen?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:54

Ja maar ik kan wel volgen als men het over de afstamming van het paard heeft. We zijn niets met nog eens drie zonen van Ynte extra in de fokkerij. Hengsten moeten voor een verbreding zorgen van de basis niet een versmalling. Soms moet je compromissen maken om ander bloed in de fokkerij te krijgen.