'Anky and Friends' is meer dan alleen maar dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Anky and Friends' is meer dan alleen maar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:58

www.brabantsdagblad.nl

Eén week na haar dressuuroptreden tijdens de wereldbekerwedstrijd in Las Vegas verruilde Anky van Grunsven de gokstad in de woestijn voor haar geboortegrond in de polder.
Op het vierdaagse 'Anky and Friends' evenement liep de drievoudig Olympisch kampioene weer gewoon op de markt in Uden rond. Benaderbaar en vrolijk zette Van Grunsven (41) zich in om ook onder de niet liefhebbers de paardensport te promoten. Een rustig dagje winkelen in het Udense centrum was er niet bij.

Op het programma stonden clinics met prominenten uit de Nederlandse dressuurwereld, een sensationele show van trickteam The Future Guys uit Vorstenbosch en shows met mengigant Aart van de Kamp en de nummer één reiningamazone Rieky Young. Voldoende disciplines in de hippische sport om mee kennis te maken.

Toen Van Grunsven tussen de kinderpersconferentie en de reiningshow door snel een broodje at, was Rieky Young in de losrijbak al bezig haar paard 'in te draaien'.

Westernamazone Young (39) uit Vorstenbosch had weinig tijd om na een kwalificatiewedstrijd in Wanroij op adem te komen, want zaterdag mocht ze weer voor een Udens publiek haar bekende 'spins' draaien. Maar Young kon wel met een gerust hart 'dol' worden, want de eerste kwalificatiepunten voor de wereldruiterspelen in Kentucky zijn met haar vierde plaats in Wanroij binnen.

Young heeft al eerder op het Udense evenement, toen het in minder showvorm door de vader van Van Grunsven werd georganiseerd, een reiningshow gegeven. "En met Anky heb ik ook eerder demo's over de sport gegeven. Anky is gecharmeerd van de dressuurtak van deze westernsport en ziet het als een hobby ernaast", vertelt een enthousiaste Young.

Maar Anky is fanatiek, dus bij een hobby gaat het niet blijven. "Ik ga kijken hoe ver ik kan komen, maar dan heb ik wel een goed paard nodig", aldus Van Grunsven. De Erpse is naarstig op zoek naar een goed reiningpaard. In tussentijd 'least' ze paarden van Young.

Het liefst zou de drukke dressuurkoningin op twee plaatsen tegelijk zijn. Op het moment dat het volle programma van Anky and Friends doorloopt, start er voor Anky een mogelijke benjamin bij de reiningwedstrijd in Wanroij. "Jammer, dat dit evenement en die wedstrijd samenvallen. Dat paard had ik graag willen zien lopen", aldus Anky.

Met het vooruitzicht op een mogelijke aankoop van een westernpaard bereidde Van Grunsven zich voor op de reiningshow voor het Udense publiek. De dieren leken niet onder de indruk te zijn van de rijbak die tussen de winkelstraten en onder de balkons van de appartementen door Stichting Concours Hippique de Leijgraaf, Sportbizz en @Horse is gebouwd. Young: "Dat is het voordeel van een Quarter Horse, die blijft tenminste rustig tussen de oren."