Ierse eventingruiter verongelukt tijdens eventingwedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ierse eventingruiter verongelukt tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 06:47

Nieuwsredactie

Een eventingruiter is gistermorgen om het leven gekomen tijdens de Belton Horse Trials wedstrijd in Engeland.

De ruiter was deelnemer in een van de zwaardere rubrieken, toen hij ten val kwam terwijl zijn paard een driesprong nam.
Ian Olding, 47 jaar oud, kreeg zijn paard Gran-Kiki bovenop hem tijdens de val. Het ongeluk wordt op dit moment nog onderzocht.

Na het tragische incident werd de wedstrijd gedurende twee uur stilgelegd, waarna de organisatoren besloten dat de competitie toch door moest gaan.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:19

:(:) t zal je maar gebeuren,.... :(:)

hafjelinger

Re: Ierse eventingruiter verongelukt tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:40

Auw....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:54

Ach wel ja, wat is nou een mensenleven. We gaan er gewoon om door.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:24

Vreselijk.. maarja zo gaat het leven nou eenmaal he. je weet nooit wanneer je aan de buurt bent

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:57

Tja, erg naar.........maar helaas wel een realiteit, van deze sport.........

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:01

hafjelinger schreef:
Auw....

:') ja, au.. _O-

Brrr.. 't zal je maar gebeuren :(:)
Vraag me af hoe het met het paard is afgelopen? :)

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:15

daarom is eventing een gevaarlijke sport en doe ik er niet aan kvind gewoon te zielig voor die paarden als ze ertegen aan botsen ik doe wel aan gewoon springen de hindernissen staan tenminste niet vast en het is ook wel zielig voor de familie en vrienden

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:16

kally schreef:

Ik weet nou niet echt of dit de realiteit van deze sport is. Het is een vervelend ongeluk, tuurlijk is het risicovoller. Maar dat er een ruiter bij om het leven komt is (gelukkig) geen dagelijkse kost hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:22

mille1 schreef:
daarom is eventing een gevaarlijke sport en doe ik er niet aan kvind gewoon te zielig voor die paarden als ze ertegen aan botsen ik doe wel aan gewoon springen de hindernissen staan tenminste niet vast en het is ook wel zielig voor de familie en vrienden

zo heel veel maakt gewoon springen niet en Eventing niet uit hoor.. wel eens een paard midden in een tripple zien vallen ? volgends mij doet de net zo veel pijn als over een boom stam heen... en verder is eventing op sommige delen ook veiliger... omdat als je met springen een balk aftikt kan hij door rollen en kan het paard er boven op gaan staan en dan glijd hij weg, en licht hij ook op de grond. of een balk die tussen zijn benen komt ? lijkt mij ook niet prettig. Maar goed wil je veilig iets met paarden doen kun je het beste er vanaf 3 m afstand naar gaan kijken ;)

verder voor de nabestaande gecondoleerd.

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:26

als een paard tegen een balk aan knalt doet dat veel minder zeer dan als ze tegen een boomstam aanknallen en bij eventing ga je veel sneller over de kop

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:27

nou volgens mij is er wel een groot verschil met springen en eventing. Dit is geen uitzondering dat er iemand omkomt bij eventing, en niet alleen mensen ook veel paarden laten het leven. Ik vind het persoonlijk een mooie sport maar vaste hindernissen brengen kennelijk toch een extra risico met zich mee. (al hoor ik vaak op bokt dat vast ook veiliger kan zijn omdat je geen rondvliegende balken hebt, feit blijft wel dat er jaarlijks heel wat meer mensen/paarden omkomen bij eventing dan bij springen). Ik snap niet dat ze niet veiliger gaan bouwen, dan maar een wat minder spectaculaire cross, het gaat wel om mensen/paardenlevens waar je over praat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:29

mille1 schreef:
als een paard tegen een balk aan knalt doet dat veel minder zeer dan als ze tegen een boomstam aanknallen en bij eventing ga je veel sneller over de kop

dat ligt er helemaal aan hoe en waar de balk komt. en daarnaast gebruiken bijna alle eventers speciaale bescherming.. iets wat ik bij springen nooit zie.

@joopie7: in een cross gebruiken ze vaak breekbomen dus als het paard er op valt dat hij door breek. Dus het is al veel veiliger geworden dan een aantal jaar terug

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:30

Deze discussie zat er natuurlijk weer aan te komen. Zal ws ook altijd zo blijven. Vastgeroeste meningen verander je niet.........

mille1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:32

PussInBoots schreef:
Deze discussie zat er natuurlijk weer aan te komen. Zal ws ook altijd zo blijven. Vastgeroeste meningen verander je niet.........

tja als ik het niet was was het vast iemand anders welxD
eigenlijk slaat deze discussie nergens op iedereen moet zelf maar vinden wat hij veiliger vind ;)
dus ik kap er nou mee *D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:39

PussInBoots schreef:
kally schreef:

Ik weet nou niet echt of dit de realiteit van deze sport is. Het is een vervelend ongeluk, tuurlijk is het risicovoller. Maar dat er een ruiter bij om het leven komt is (gelukkig) geen dagelijkse kost hoor!

Tja het is nu eenmaal een gegeven dat het regelmatig gebeurt in
deze dicipline.........en gelukkig geen dagelijkse of wekelijkse kost.........dus ik vindt het een realiteit.......

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:42

Ben ik de enige die het een beetje ongepast vind om in dit topic te gaan discussiëren over de veiligheid van de paardensport?

Vreselijk ongeluk! Gecondoleerd voor de nabestaanden...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:45

De reden waarom bij eventing vaste hindernissen veiliger zijn, is vanwege de hoge snelheid waarin wordt gereden. Als je met een zo'n hoge snelheid tegen een balk knalt, vliegt de balk ver naar achteren ipv gewoon recht op de grond. Daarom bestaat er meer kans dat er een balk tussen de benen van het paard komt. Bij springen rijdt je op een lager tempo, dus is die kans kleiner.

Gecondoleerd voor de nabestaanden

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:15

Vreselijk nieuws.

Als de reacties over eventing nou gewoon achterwege blijven, jammer dat er altijd weer van die zeurpieten zijn die hun mening moeten geven terwijl het hier om het overlijden van iemand gaat.

Sterkte voor de nabestaanden

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:18

joopie7 schreef:
nou volgens mij is er wel een groot verschil met springen en eventing. Dit is geen uitzondering dat er iemand omkomt bij eventing, en niet alleen mensen ook veel paarden laten het leven. Ik vind het persoonlijk een mooie sport maar vaste hindernissen brengen kennelijk toch een extra risico met zich mee. (al hoor ik vaak op bokt dat vast ook veiliger kan zijn omdat je geen rondvliegende balken hebt, feit blijft wel dat er jaarlijks heel wat meer mensen/paarden omkomen bij eventing dan bij springen). Ik snap niet dat ze niet veiliger gaan bouwen, dan maar een wat minder spectaculaire cross, het gaat wel om mensen/paardenlevens waar je over praat...

ik vind dat je helemaal gelijk hebt ;)
& het is natuurlijk wel verschrikkelijk dat het iemand overkomt,
veel sterkte voor vrienden & familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:20

Wat een verschrikkelijk nieuws! Sterkte voor vrienden en familie, en iedereen die heeft zien gebeuren, ljkt me ook afschuwelijk!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:37

:x ik schrik een beetje van sommige reacties.

Het is een vreselijk ongeluk.
Gecondoleert en veel sterkte voor alle familie en vrienden.

Iedere sport heeft gevaren.
Iedere dag heeft zn gevaren, waar je ook bent of wat je doet.
Maar om nou te gaan zeggen.....tjah...... :x

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:48

sterkte voor familie, en vrienden :)

vindt alleen dat over dat het tjah hoort bij de sport, niet kloppen.
je kunt bij dressuur ook onderuit gaan, of met gewoon springen, je kunt van de trap vallen, niet alleen bij eventing :)

kainda was me voor zag ik ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:52

Wat afschuwelijk dit!

Mijn bijrijdster heeft mijn pony ook op zich gekregen, doordat hij werd geraakt door de oplegger van een tractor. Zij moest een half jaar revalideren, moet je dan ook zeggen dat niemand meer de weg moet opgaan?
Je hoort helaas ook verhalen genoeg van mensen die er in hun eigen bak thuis eraf zijn gevlogen en zijn overleden...
Het is goed dat ze dit ongeluk gaan onderzoeken, maar treurig is het wel als je tijdens het beoefenen van je geleifde sport het leven laat...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:14

Het is heel triest wat er gebeurt is.

Het is nog erger als je bedenkt dat dit niet de laatste persoon of paard zal zijn die bij deze sport het leven laat.