Jaarlijkse Alter Real Veiling in Portugal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Jaarlijkse Alter Real Veiling in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:26

www.dressageportugal.pt/ www.portalalentejano.com / Nieuwsredactie

Gisteren, 24 april 2009, vond de jaarlijkse veiling op de Alter Real (Portugese staats-)stoeterij te Alter do Chão (Alentejo, Portugal), waar de paarden voor de Escola Portuguesa de Arte Equestre (Portugese school van de rijkunst) gefokt worden.

De paarden die op de stoeterij gefokt worden zijn voornamelijk bruin, daar dit de voorkeur is van de EPAE, maar Alters komen ook in andere kleuren (met name schimmel) voor en die worden ook gewoon geregistreerd. De Alter is een Lusitano die ontstaan is met behulp van Spaanse hengsten en vroeger (1842 - 1910) "besmet" is geweest met Duits en Arabisch bloed toen men expirimenteerde op de staatsstoeterij, die een grillige geschiedenis kent.
Alters worden ook buiten de stoeterij gefokt. Ze krijgen dan het brandmerk van de fokker en niet van de nationale stoeterij. Ze zijn dus niet altijd direct herkenbaar aan hun brandmerk.

Tegenwoordig zijn de beide staatstoeterijen die Portugal rijk is, Alter do Chão en Coudelaria Nacional, samengetrokken.
Voor geïnteresseerden:
Site van de stoeterij
Site van de EPAE

Er werden 17 van de 25 aangeboden paarden verkocht en de hoogste bedragen werden neergelegd voor de 4 jarige merrie Ai Jesus (7000 euro), de 11 jarige Riena (5700 euro) en de 7 jarige Vijilia (5400 euro), de beide laatsten met een veulen aan de voet.

Bij de hengsten waren de duursten: De 5 jarige Zorjué (5600 euro), gevolgd door de 11 jarige Relevo (5400 euro) en de 4 jarige Aoque (5000 euro)

Gemiddelde prijzen lagen bij de merries tussen de 1600 en 1800 euro en bij de hengsten tussen de 2500 en 3000 euro. Totaal werd er een som van bijna 50.000 (49.400) euro gehaald. Dit is weinig vergeleken vorig jaar, toen het recordbedrag van 200.000 euro werd gehaald, maar de Stichting Alter Real is tevreden.

De kwaliteit, van met name de merries, was laag. Er waren weinig ontwikkelde, kleine exemplaren, die zelfs onder de gewenste stamboekmaat (minimaal 1.55m voor merries en 1.60m voor hengsten, gemeten op zesde levensjaar) lagen, met als kleinste een vierjarige van 1.45m...

De veiling werd door zo'n 400 bezoekers uit binnen- en buitenland bezocht, het is een van de meest bekende Lusitano veilingen van Portugal.

'sMorgens was er nog een keuring van hengsten voor opname van het stamboek om als dekhengst te mogen functioneren, waarbij het hoogst aantal punten, 79.5, werd uitgedeeld aan de 5 jarige Zimbro, van de stoeterij Torres Vaz Freire.

Idra

Re: Jaarlijkse Alter Real Veiling in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:53

Wat een lage prijzen zeg.... of ligt dat aan mij?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:09

De prijzen op veilingen worden bepaald door de kopers. Dit jaar is ook hier de crisis merkbaar en dus niet veel geboden. Verder waren de meeste paarden onbereden of net zadelmak.

De kwaliteit lag laag.

Daarbij willen buitenlanders, en die bieden over het algemeen het best, eigenlijk wel een beetje maat en dat misten ze totaal.
Het waren bijna allemaal feitelijk wat jullie in Nederland E-ponies noemen. Daar de Alter Real vooral wordt verkocht als allround sportpaard, en niet als barok paard, is dit echt een nadeel.

Van wat ik begrepen heb zijn alle paarden binnen Portugal gebleven, bij fokkers en pariculieren.

Maar als je een goedkope Alter Real zoekt, is de veiling wel altijd een goede plek om te beginnen.
Hij vindt elk jaar op rond 25 april plaats. Van te voren worden de datum en de aangeboden paarden bekend gemaakt. Ik zal dit volgend jaar ook op bokt bekend maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:51

de lage prijzen was inderdaad ook het eerste wat mij opviel...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:55

Lage prijzen, maar ook een "slechte" aanvoer zoals ik het begrijp.
Zijn de "goeden" uit de veiling gehouden en al eerder verkocht of heeft het een andere reden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:33

De paarden worden met name gefokt voor de school dus alle paarden (ze gebruiken daar trouwens ook merries) die daarvoor geschikt blijken worden niet aangeboden, en de merries en hengsten die geschikt zijn/lijken voor de aanfok van goede paarden voor de school worden ook niet zo snel aangeboden.
Wat er overblijft en wel naar de veiling gaat zijn dus paarden die niet geschikt zijn/worden/bleken voor de school (om diverse redenen) en ook niet worden ingezet voor de fok door de stoeterij zelf. Je kunt bij fokproducten dan ook denken aan het feit dat ze teveel verwant zijn geraakt om nog verder door te fokken.

Wel grappig is dat sommige ruiters van de EPAE zelf een paard van de veiling kopen om het verder op te leiden en dan voor een beter prijs weer verkopen, of het gewoon willen houden omdat ze er een band mee hebben gekregen.
Zo'n paard ziet er dan een jaar later al veel beter uit omdat ze dan bespierd zijn.
Veel ruiters van de EPAE houden privé paarden er op na.

Twee paarden zijn voor de veiling al teruggetrokken, ik weet niet met welke reden.

Overigens verschilt het erg van jaar tot jaar hoeveel paarden, en van welke kwaliteit, er aangeboden worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:00

Ik wil even toevoegen dat de paarden die overbeleven waarschijnlijk naar het leger gaan. Hier is nl een groot deel van de politie militair (Guarda Nacional da Republica, GNR) en de politie paarden zijn dus officieel gezien legerpaarden. Het wordne dus gewoon politie paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:33

Lusitana, worden er buiten deze veiling nooit Alters verkocht? Op de website van de stoeterij heb ik ook geen verkoop paarden kunnen ontdekken.. Zijn er bijvoorbeeld geen kleinere stoeterijen die ook wel met Alter Real fokken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:41

De Alter stoeterij zelf heeft idd alleen deze jaarlijkse veiling en een in het najaar van de CN (dus geen Alters).

Er worden ook door (vaak kleine) fokkers Alters gefokt.
Soms gebruiken fokkers alleen een Alter merrie of juist alleen een Alter hengst.

De Agrarische Hoge school van Coimbra heeft een fokprogramma waarin ze Alters gebruiken. De bruine exemplaren gaan dan naar de stoeterij, de schimmels verkopen ze.

Het valt niet mee om een Alter te vinden op goed geluk, dat is waar. Maar ik kan ze wel voor je vinden, en heb er een antal in mijn bestand (een hele en twee halve :+ ) mocht je echt geinteresseerd zijn.
Maar dat dan verder even per pb, uiteraard :D