Twee harde werkers trekken vandaag het schip 'Den Onthaestingh' over de Hollandse IJssel.
De paarden zijn van Ron Le Poole uit Aarlanderveen. Hij bood eigenaar Wim Knol van 'Den Onthaestingh' aan de dieren te gebruiken.
"Toen ik over de vaartocht hoorde dacht ik: hier zijn ze wel geschikt voor, net zoals vroeger.'' Zelf heeft Le Poole een trekpaard en samen met een vriend bezit hij er nog vier.
Krachtvoer of extra training hebben de 'belsen', zoals het ras heet, niet nodig. "De paarden worden bijna dagelijks ingezet voor klussen als graslandverzorging, ze werken in het bos en doen huifkarritjes. Ze werken graag en zijn in goede conditie.''
De tocht met 'Den Onthaestingh' is de start van het vaarseizoen van rederij Het Varend IJsselschip. Het vlaggeschip is een monumentale ijsselaak; de rederij heeft verder nog een replica van een trekschuit, 'Jan Salie'. Deze verzorgt sinds vorig jaar rondvaarten in de Goudse grachten.
Tijdens de vaartocht lopen de Belgische paarden samen in een tweespan. Over de route van 4,3 kilometer doen de dieren ongeveer anderhalf uur. Le Poole: "Ze lopen met een flinke stap, ongeveer 5,6 kilometer per uur.''
Wanneer een boom of een paaltje langs het water staat, moeten de trekpaarden stoppen. Le Poole loopt mee, dus hij kan helpen. "We maken het span los en gaan er omheen.'' Hij verwacht weinig andere problemen. "Ik hoop dat de warmte geen parten gaat spelen. Anders lassen we een rustpauze in.''
Twee weken geleden heeft Le Poole de route al gelopen met zijn paarden. "We gingen het uitproberen zodat we konden afstemmen. Zo hebben we gekeken waar de sleepkabel moest komen. Een keer oefenen was genoeg, ze hoeven niet te wennen van tevoren.''
Dit was niet de eerste keer dat deze historische vorm van openbaar vervoer opnieuw plaatsvond. Vorig jaar hebben de paarden een paar keer voor een trekschuit van Bodegraven naar Woerden gelopen. "Ze hebben de smaak te pakken gekregen.''
In de toekomst wil Le Poole zijn 'belsen' vaker inzetten voor het trekken van boten. "Niet dagelijks, maar een paar keer per jaar.''
Om elf uur vertrekken de paarden en de trekschuit vanuit Oudewater. Bij grote belangstelling wordt de trekvaart op zondag 26 april herhaald.
Hee dat is leuk! Dat waren Tobias en Gitta, de paarden die het gesleept hebben! Het was erg leuk om te doen, maar wel een eind lopen achter ze aan zeg! Foto erbij?