Arabische dekhengst Riki's Shabri overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Arabische dekhengst Riki's Shabri overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:31

www.horses.nl / Nieuwsredactie

De bij het AVS en onlangs ook bij het NRPS goedgekeurde zestienjarige hengst Riki’s Shabri (Veteran x Esmira) overleed zaterdag 18 april na afloop van de dressuurwedstrijd in IJzerlo. De hengst won nog twee M2-proeven onder het zadel bij Annelieke Stoop voordat hij in de trailer stierf. Riki’s Shabri overleed aan een acute hartaanval. Pogingen om nog sperma te winnen zijn mislukt.
Wanneer een hengst op wedstrijd overlijdt, moet de dood worden vastgesteld door een dierenarts. Als deze niet aanwezig is moet deze direct worden opgeroepen. De dierenarts moet het paard vervolgens voor sectie via een speciaal meldnummer aanmelden bij de GD in Deventer. De GD komt het dier zo spoedig mogelijk op halen. ,,Helaas wist niemand hoe deze regels in elkaar staken. Hierdoor verliep het proces te traag en was Riki’s Shabri te veel afgekoeld om nog sperma te kunnen winnen”, vertelt de heer R. Poolen, eigenaar van Riki’s Shabri. ,,Ik wil niemand met een beschuldigende vinger aanwijzen, maar het is wel een waarschuwing voor de toekomst. De KNHS en de dierenarts moeten weten hoe het aanmeldingsproces werkt.”

Riki’s Shabri werd als veulen kampioen tijdens de keuring in Kootwijk en herhaalde deze stunt als driejarige. In de jaren daarna viel hij zowel op nationale als internationale keuringen regelmatig in de prijzen. Vorig jaar werd de hengst nog reservekampioen van de senioren hengsten. Riki’s Shabri bracht in totaal twaalf nakomelingen. Ook in de sport behaalde de hengst goede prestaties. Angela van de Berg leidde het dier op tot Z2-niveau in 2001. Daarna werd het paard enkele jaren teruggetrokken uit de sport. In december 2007 werd Annelieke Stoop de nieuwe ruiter van de hengst. ,,Het klikte onmiddellijk. Ze gingen heel vlot door de dressuurklassen heen. Twee weken geleden startte Annelieke voor het eerst hors concours in het Z en werd direct eerste. Afgelopen weekend won ze ook beide M2-proeven”, vertelt Poolen. ,,Ik had Annelieke heel graag een nakomeling van Shabri gegund. Hij zou dit jaar een merrie van haar dekken. Daarom vind ik het ook zo jammer dat het niet meer is gelukt sperma van hem te winnen.”

Annelieke Stoop (Paroeska@bokt ) over Riki’s Shabri: "Ik ken Riki’s Shabri al heel wat jaren van de shows. Hij viel me altijd op als een showbink. Verder dan dat ging het toen nog niet. Echter in december 2007 kwam daar verandering in. Toen vroeg zijn eigenaar, dhr. R. Poolen, mij of ik Riki’s Shabri wilde gaan rijden. Voor mij kwam die uitdaging op het juiste moment. Op dat moment reed ik met mijn eigen merrie bij de pony’s in het Z1. (Dit was voor mij het laatste pony jaar!) En hadden wij twee jonge merries (uit 2005) klaarstaan voor de toekomst. Voor 2008 hadden we nog geen paard om mee in de wedstrijden te starten. Want met mijn merrie (Paroeska) had ik mijn doel bereikt.

Ik had voor Riki’s Shabri nog niet eerder met een hengst gereden. En het is dan natuurlijk extra spannend om met een hengst te gaan rijden. Maar al heel vlug wisten Riki’s Shabri en ik wat we aan elkaar hebben. Ik respecteerde Riki’s Shabri en liet hem in zijn waarde. Van mij mogen hengsten zich best als hengst gedragen, zolang ze maar op jou blijven letten en niet gemeen worden. In de Arabierensport kom je ook veel meer hengsten tegen. Daar lopen vrijwel even veel merries als hengsten rond.

Riki’s Shabri was al 7 á 8 jaar niet meer door getraind en ook niet op wedstrijden uit gebracht. Daarom hebben we dispensatie aangevraagd en zijn we in april 2008 begonnen in de L2. Tijdens het losrijden moest ik altijd attent blijven want hij wilde zich dan nog wel eens uitsloven voor de andere paarden. Maar met de proeven was hij 100% gefocust. Op die momenten zette hij altijd zijn beste beentje voor! In de L2 zijn we bij het AVS stamboek Nederlands kampioen geworden met de hoogste punten van de dag! Maar ook de M1 en M2 gingen heel hard. Met meerdere punten en prijzen die we in de wacht sleepten. In de M2 werden we zelfs 4de van de kring. En als afsluiter van 2008 zijn we reserve kampioen geworden van de AVS dressuur competitie.
We waren helemaal klaar om Z1 te gaan starten. Op 6 april jl. hadden we al een keer Z1 HC gestart en waren we 1ste geworden met een winstpunt.
In september 2008 werden we 2x de best scorende Nederlander met twee 2de plaatsen op een Internationale Arabieren dressuurwedstrijd in Aachen.
Daar heb ik ook voor het eerst met stang en trens gereden. Wat ik nog best lastig vond. Ik maakte daardoor ook een vergissing in het galop gedeelte. Ik pakte de stang teugel in plaats van de trens teugel en Riki’s Shabri was daardoor van slag en gooide zijn hoofd omhoog. Gelukkig kon ik hem weer gerust stellen. En heb ik de rest van de proef op hem vertrouwd omdat ik niet meer aan mijn teugels durfde te komen.

Riki’s Shabri was in de omgang een heerlijk paard. Een ontzettend lief paard, ook een boef. Hij had karakter. Maar was nooit ofte nimmer gemeen. Op stal was het een knuffelkont, maar zodra hij de stal uit kwam liet hij dat ook duidelijk weten. Dan kwam showbink in hem naar boven.
Ook tijdens het rijden liet hij andere paarden graag weten hoe goed hij was. Tijdens het werk hinnikte hij soms naar merries. Maar was altijd oplettend op mij!
Hij stond op een pensionstal in de buurt. Waar hij in de avond uurtjes lekker op het land kon. Voor de wedstrijden had ik hem altijd thuis staan. En in de winter zette ik hem in de garage om zijn staart te wassen. En föhnde we zijn staart droog zodat hij niet bevroor. Hij genoot echt van dat soort momenten.

Naast het feit dat hij het in de dressuur heel goed deed. Was Riki’s Shabri ook getraind in vrijheidsdressuur. Hij kon steigeren en knielen op commando. Tijdens zijn optreden op Paard en Koets 2008 werd hij 2x verkozen tot publieks lieveling.

Tijdens onze laatste wedstrijd in Ijzerlo heeft Riki’s Shabri mij er echt door heen gesleept. Ik was ziek, had voorhoofdsholteontsteking en bronchitis. Op dat soort momenten bleef Riki’s Shabri voor me werken. Hij liet mij nooit in de steek op wedstrijden en was er dan altijd!

Ik ben heel blij dat ik anderhalf jaar van hem heb mogen genieten en dat ik dit geweldige paard heb mogen rijden. Jammer dat het maar zo kort was. We hadden voor dit jaar nog ontzettend veel plannen."
Laatst bijgewerkt door ponyparadijs op 25-04-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:33

Jammer dat hij overleden is.
Knap dier :+:

Wildgirl

Re: Arabische dekhengst Riki's Shabri overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:35

welke idioot denkt er nou aan sperma inwinnen als zijn paard overleden is?
Mijn god

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:36

Wildgirl schreef:
Mijn god

Ja absurt! Daar is ligt volgensmij het grootste belang. Dier dood? Nja, hopelijk kan er nog GELD worden gewonnen via het sperma. :n jeetje.

Trouwens? Ijzerlo is toch vandaag en morgen?

Is hij vandaag overleden?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:37

Wat jammer zeg. Erg mooie hengst, een van mijn favorieten! heb ook een dochter van het dier gekend, een mooie merrie. Jammer dat hij zo jong moest gaan. Ik wens de eigenaar en de ruiter erg veel sterkte!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:39

echt zonde dat ie overleden is zeg! Enorm jammer. Veel sterkte voor de rijdster en eigenaar!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 18:41

Heb even het artikel bij gewerkt zodat duidelijk is dat Riki's Shabri 18 april j.l. is overleden!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:47

Wat erg dat hij is overleden ;(
Prachtig paard :(:)
Sterkte voor de eigenaren en bijrijders Y;(

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

eenitraM schreef:
Wildgirl schreef:
Mijn god

Ja absurt! Daar is ligt volgensmij het grootste belang. Dier dood? Nja, hopelijk kan er nog GELD worden gewonnen via het sperma. :n jeetje.

Trouwens? Ijzerlo is toch vandaag en morgen?

Is hij vandaag overleden?

Ze hebben toch gelijk??
Paard weg --> geen inkomsten, alleen een beetje verzekering
Ik zou het ook doen.
Het is toch ook mooi voor de stamboeken, dan blijft zo'n tophengst behouden.

Jammer van het paarden :n

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:49

Nogmaals heel veel sterkte Annelieke! Het was zo'n prachtig paard, zo ontiegelijk mooi!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:50

Wildgirl schreef:
Mijn god

Ik zei al op MSN... Komt zo over van "Nou is dat rotbeest te koud om nog sperma uit te halen >;)" :=

Sterkte aan de eigenaren.

Samy

Eerste toen ik die naam en foto zag, die rijdt een bokker! Kwam hem nog wel eens teven tussen de Commerciele advertenties.
Sterkte met dit grote verlies. Vindt het wel mooi dat Annelieke een verhaaltje verteld over Shabri.

Suprice

Nog maals heel veel sterkte annelieke! Jullie waren een mooie combi! Met een geweldig paard. Sterkte.

Mreik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:51

Echt stomstomstom dat ze als een paard is overleden nog aan sperma winnen gaan denken. Het zou niet eens in me opkomen!
Echt een heel mooi dier trouwens. !

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:51

Jeetje..ik schrik er van.. ;(

Rust zacht Shabri...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:52

Wildgirl schreef:
Mijn god

Dát was nou ook mijn eerste gedachte!
Wel mooi paard trouwens! :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:52

Nou bij zo'n hengst is de verzekering waarschijnlijk aardig en daarnaast werd het zo omschreven dat de eigenaar er eigenlijk een beetje van baalde dat de da er zo lang over deed zodat hij geen sperma meer kon winnen.
T lijkt mij toch dat als je paard zo onverwachts komt te overlijden dat je wel even met andere dingen bezig bent.
Daar nog eens naast, volgens mij was hij in de nl av fokkerij niet echt een ''tophengst'' maar daar kan ik mis mee zitten...

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:54

Wildgirl : idd wat maakt dat sperma uit?! je paard is toch veel belangrijker dan dat...

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:54

hij was voor diverse stamboeken goed gekeurd dus kan me er wel iets bij voorstellen dat je dan probeert sperme te kunnen behouden.
heb het op het andere forum ook al gestuurd,maar heel veel sterkte met dit grote verlies.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:55

Wildgirl schreef:
Mijn god

Dit was zeker GEEN geld kwestie maar een emotionele kwestie omdat ik dit jaar mijn merrie Paroeska door hem zou laten dekken. Maar bedankt voor je heerlijke reactie zonder dat je het stuk goed leest en ziet dat het dus een veulen zou worden van 2 paarden waar ik ontzettend veel om geef.

De rest die wel normaal reageert bedankt voor jullie reacties. Het is al erg genoeg en nu alweer een week geleden.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:57

Paroeska schreef:
Wildgirl schreef:
Mijn god

Dit was zeker GEEN geld kwestie maar een emotionele kwestie omdat ik dit jaar mijn merrie Paroeska door hem zou laten dekken. Maar bedankt voor je heerlijke reactie zonder dat je het stuk goed leest en ziet dat het dus een veulen zou worden van 2 paarden waar ik ontzettend veel om geef.

De rest die wel normaal reageert bedankt voor jullie reacties. Het is al erg genoeg en nu alweer een week geleden.

Trek het je niet aan meid... :(:)

Erg spijtig dat er nooit meer een kleine Shabri uit Paroes mag komen.. ;(

Heel héél erg veel sterkte met dit grote verlies.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:59

bella1wjnmk schreef:
Wildgirl : idd wat maakt dat sperma uit?! je paard is toch veel belangrijker dan dat...

Nou kijk ik kan me voorstellen dat als je je hengst moet laten slachten/cq inslapen door bijvoobeeld een breuk die niet te opereren is je hem met pijnstillers nog een x extra laat springen, om zo een voorraadje aan te leggen.
Een dier wat zo plotseling en tragisch overlijdt is echter heel wat anders, ik zou als merriehouder mijn merrie niet graag afgeven bij zo'n hengstenhouder.

@ Paroeska, dat begreep ik niet uit het stukje.
Ookal ligt het dan anders in jouw situatie, dan nog ben je toch kapot en je doodgeschrokken als zoiets op concours gebeurt en denk je hier toch niet aan?
Natuurlijk is het heel jammer dat je nu geen veulentje van hem en jouw eigen merrie kunt krijgen maar bij mij zouden daar op dát moment niet de prioriteiten liggen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:00

pharagirlke schreef:
Wildgirl schreef:
Mijn god

Ik zei al op MSN... Komt zo over van "Nou is dat rotbeest te koud om nog sperma uit te halen >;)" :=

Sterkte aan de eigenaren.

dit vind ik dus echt respectloos!
ze wouden geen sperma winnen voor het geld,maar de ruiter wou graag een nakomeling van hem!
dus ze wou dat sperma voor haar eigen paard,ik vind het ook erg sneu dat ze nou nooit een nakomeling van haar topper zal hebben.
en ik kan me voorstellen dat op het moment dat de hengst zeer onverwacht overlijd,dan graag wat van zijn sperma had gehad.
de ene knipt zijn staart er af de ander had graag zijn sperma willen hebben zodat ze een veulen kon fokken uit haar eigen merrie.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:04

Vind het een beetje respectloos om sperma te winnen van een dood dier. Vind het idee ook niet zo fijn. :+

Berijdster zal wel graag een veulen van de hengst willen hebben, maar vind respect voor het dier voorop staan. Niet eigenbelang.

Creax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:05

Pracht dier!
Sterkte!
knooopje, idd