Finesse stoot Charites van de 'hoogste fokwaarden' troon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Finesse stoot Charites van de 'hoogste fokwaarden' troon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:43

www.dehoefslag.nl

Het KWPN heeft de nieuwe fokwaarden op hun website gepubliceerd van de spring- en dressuurmerries. Bij de dressuurmerries met nakomelingen in de sport heeft voormalig Grand Prix-paard Finesse (v. Aktion) van Hennie Broekhuizen en Marian Dorresteijn het leidersstokje overgenomen van stamgenote Charites (v. Roemer) van Gerard Vervoorn. De fokwaarde van Finesse bedraagt 206 met 48% betrouwbaarheid tegenover 200/57% voor Charites. Op de plekken drie en vier staan moeder Indiamanda (v. Sultan) met 196/52% en dochter Latamanda (v. Matador II) met 196/47% van Leunus van Lieren. Bij de beste 25 merries staan er negentien die zelf het sportpredicaat dragen. Bij de dressuurmerries zonder kinderen in de sport voert Charites’ beroemde dochter Exquis Nadine (v. TCN Partout) de lijst aan met 205/48%.

Harmonie (v. Calvados) van Martien Liefhebber leidt met een waarde van 185 en 65% betrouwbaarheid voor het achtste jaar op rij de lijst met springmerries met nakomelingen in de sport. Santa Caterina (v. Heartbreaker) van Johan Venderbosch en Odette W (v. Libero H) van fokker Bennie Wezenberg volgen op de plaatsten twee en drie met 175/65% en 173/56%. Net als deze Odette staan er meerdere merries in de top die op dit moment actief zijn op internationaal niveau, zoals Olinda (v. Voltaire), Ralvesther (v. Calvaro Z) en Take Off (v. Numero Uno). De springmerries zonder nafok in de sport worden aangevoerd door Unea (v. Marlon) met 184/64%.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:12

Leuk die berekeningen, maar iemand die de centjes niet heeft om ze in de sport te laten uitbrengen, en toch goede paarden fokt plaats je hiermee in een verkeerd licht vind ik.
Leuk voor de gevestigde orde dat hun paarden en nazaten bovenaan staan, zullen hele goede paarden zijn, maar daar zijn er nog veel meer alleen krijgen die niet een gelijkwaardige kans, dus die cijfers jah. Maar gelukkig mijn mening. 8-)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:23

hilden1971 schreef:
Leuk die berekeningen, maar iemand die de centjes niet heeft om ze in de sport te laten uitbrengen, en toch goede paarden fokt plaats je hiermee in een verkeerd licht vind ik.
Leuk voor de gevestigde orde dat hun paarden en nazaten bovenaan staan, zullen hele goede paarden zijn, maar daar zijn er nog veel meer alleen krijgen die niet een gelijkwaardige kans, dus die cijfers jah. Maar gelukkig mijn mening. 8-)

Ik kijk eigenlijk nooit naar die fokwaardes.
Wil nog niet zeggen dat het een goede fokmerrie is als het goed loopt in de sport naar mijn mening.
Dat zegt meer iets over de moeder van het betreffende paard, dat die goede nakomelingen geeft en daarmee een hoge fokwaarde verdient.

Waarop bazeren ze die waardes eigenlijk? Aangezien ze ook fokwaardes hebben voor merries zonder nakomelingen.