Europese voltigetop aanwezig tijdens CVI*/** Ermelo 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Europese voltigetop aanwezig tijdens CVI*/** Ermelo 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:25

www.knhs.nl

Afbeelding
Het Duitse voltigeteam op weg naar de Europese titel tijdens het EK.
foto: Kit Houghton / FEI

Het centrum van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie in Ermelo staat van vrijdag 1 tot en met zondag 3 mei in het teken van de tweede editie van CVI Ermelo. Deze internationale voltigewedstrijd is uniek in Nederland en herbergt deelnemers uit tien verschillende landen in de leeftijdscategorie 9 t/m 30 jaar. Voltige is een paardensportdiscipline waarbij alles draait om het doen van turnoefeningen op een galopperend paard, in solo- of teamverband. In totaal komen meer dan zeventig solovoltigeurs en ruim twintig junioren- en seniorenteams aan start.

CVI */** Ermelo 2009 is voor zowel de Nederlandse als voor veel buitenlandse voltigeurs een selectiewedstrijd voor de Europese kampioenschappen in Zweden van 29 juli t/m 2 augustus. Het deelnemersveld in Ermelo kent dan ook een aantal grote namen zoals Joanne Eccles (GBR), winnares CVI Ermelo 2008 bij de dames solo senioren. Koen Akkerman (Randwijk) vertegenwoordigde Nederland vorig jaar op het EK junioren solo voor heren in het Tsjechische Brno en eindigde daar op een zesde plaats. Ook zijn alle ogen gericht op team Laholms Voltige, het Zweedse team won het CVI */** Ermelo vorig jaar bij de senioren. Ook de Fransman Nicolas Adreanid, vijfde op het WK in Brno, strijdt in Ermelo voor de felbegeerde kwalificatiepunten voor het Europese kampioenschap.

De voltigeurs worden in Ermelo beoordeeld door een internationale jurycorps dat wordt aangevoerd door de uit Denemarken afkomstige Arne Siggtenbjergaard. Het panel wordt verder gevormd door het Nederlandse jurylid Heddy Boelsma-Den Hartog, Anna Kull en Roland Boehlen uit Zwitserland en Janke Staudenherz uit Oostenrijk.

Op vrijdagmiddag beginnen de wedstrijden met de eerste ronde plicht voor de teams en junioren solo’s. Op zaterdag staan naast de verplichte oefeningen voor de dames en heren solo’s senior ook de eerste ronde van alle küren op het programma. Zaterdagavond 2 mei zijn er geen rubrieken en wordt er vanaf 20.00 uur een barbecue gehouden voor deelnemers en bezoekers. Zondag is de finaledag voor alle teams en solisten.

De toegang tot het CVI */** Ermelo is gratis (inclusief parkeren). Uitgebreide informatie en het overzicht van alle deelnemers is terug te vinden op de website www.knhs.nl/cvi-ermelo.

Programma CVI 1*/2* Ermelo

Vrijdag 1 mei 2009
14.00 uur teams junioren 1e ronde plicht
teams senioren 1e ronde plicht
solo junioren heren 1e ronde plicht
solo junioren dames 1e ronde plicht

Zaterdag 2 mei 2009
08.30 uur solo dames 1e ronde plicht
solo heren 1e ronde plicht
solo junioren dames 1e ronde kür
solo junioren heren 1e ronde kür

Pauze

teams junioren 1e ronde kür
teams senioren 1e ronde kür
solo dames 1e ronde kür
solo heren 1e ronde kür

Zondag 3 mei 2009 (FINALES)
09.00 uur solo dames 2e ronde technische test
solo heren 2e ronde technische test
solo junioren heren 2e ronde kür
solo junioren dames 2e ronde kür

Pauze

solo dames 2e ronde kür
solo heren 2e ronde kür
teams junioren 2e ronde kür
teams senioren 2e ronde kür

Prijsuitreikingen

Wijzigingen onder voorbehoud

Tallie1979

Re: Europese voltigetop aanwezig tijdens CVI*/** Ermelo 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:58

Ik vind het altijd erg leuk om naar te kijken, ik begrijp het alleen niet dat deze mensen geen cap hoeven te dragen.. Ook hiermee kan je je fiks bezeren als het paard op hol gaat en je eraf plettert met zijn 3en..

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:33

1. Voltigepaarden slaan niet zo snel op hol
2. Voltigepaarden zitten aan een longeerlijn, de wedstrijdring is afgezet en dus is er meer controle over het paard
3. Je komt in principe niet bij een bakrand in de buurt, dus daar kun je al niet tegenaan vallen.
4. Voltigeurs zijn doorgaans lenig en handig, waardoor ze veel valpartijen op kunnen vangen
5. Hoofdletsel komt zelden voor bij voltige
6. Je kunt onmogelijk voltige-oefeningen uitvoeren met een cap op je hoofd. Dat zal meer blessurerisico`s met zich mee brengen dan het voltigeren zonder cap

Tsja, en omgaan met paarden is altijd een risico...

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:14

Ik denk dat je 6de reden de enige goede is... Voor de rest is het natuurlijk altijd een groot risico, maar voltigeren met een cap is gewoon zo goed als onmogelijk... Vergelijk het met turnen, is ook een groot risico, maar caploos ;)

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:16

Katie1989 schreef:
Vergelijk het met turnen, is ook een groot risico, maar caploos ;)

Maar dan heb je niet te maken met levende wezens

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:26

esther82 schreef:
Katie1989 schreef:
Vergelijk het met turnen, is ook een groot risico, maar caploos ;)

Maar dan heb je niet te maken met levende wezens

Turnsters zijn ook levende wezens hoor. :')

Lijkt me leuk om naartoe te gaan! Nog even iemand zo gek krijgen die met mee mee wil... :)

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:29

Met turnen kun je net zo goed keihard op je doppie vallen, ookal komt er geen levend wezen aan te pas. En wat dacht je van fietsen in het verkeer? Ook alles behalve veilig en voorspelbaar...

Kortom, overal zitten risico`s op hoofdletsel aan. En de risico`s zijn bij voltige door mijn eerder genoemde factoren kleiner dan bij andere disciplines in de paardensport.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:30

Ja dat snap ik ook wel, maar dan lijkt het me minder waarschijnlijk dat er dezelfde ongelukken mogelijk zijn, dan wanneer je op een galopperend paard je oefeningen doet.

Een stilstaand turnapparaat of een paard maakt wel degelijk verschil in mijn beleving.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:35

Ja, zo hebben veel sporten huhn risico's, maar aangezien een cap met rijden geen belemmering volgt zijn er weinig redenen om hem níét op te zetten. Met voltige is het gewoon een belemmering.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

IrisLove schreef:
1. Voltigepaarden slaan niet zo snel op hol
2. Voltigepaarden zitten aan een longeerlijn, de wedstrijdring is afgezet en dus is er meer controle over het paard
3. Je komt in principe niet bij een bakrand in de buurt, dus daar kun je al niet tegenaan vallen.
4. Voltigeurs zijn doorgaans lenig en handig, waardoor ze veel valpartijen op kunnen vangen
5. Hoofdletsel komt zelden voor bij voltige
6. Je kunt onmogelijk voltige-oefeningen uitvoeren met een cap op je hoofd. Dat zal meer blessurerisico`s met zich mee brengen dan het voltigeren zonder cap

Tsja, en omgaan met paarden is altijd een risico...

Prachtig mooi lijstje uiteraard, maar het zijn en blijven dieren :) Een paard kan:

Bokken aan een lijn
Aan de kletter aan een lijn, als je in het midden staat heb je een paard in paniek geen moer te vertellen..

En:
Grond doet ook pijn als je verkeerd neerkomt :) Daarbij hebben de dressuurruiters ook alleen maar een hekje ( en hoedje overigens, maar dat is weer een andere discussie :D ) van 20 cm
Lenig ben ik ook, brak toch mijn enkel bij het vallen van mijn paard :D
Hoofdletsel is er zelden, maar het komt dus wel voor? :)

6 lijkt mij de meest voorname reden :D Alleen mijn onbegrip blijft. Men zou daar eens beter overna moeten denken om het alsnog met een soort van cap op te lossen :)

Ik vind het prachtig om te zien en heb er echt wel bewondering voor.. :) Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben van mening dat alle takken van sport veiligheid uit dienen te dragen :)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:41

lijk me leuk om te kijken, kits zijn toch vrij.
ergens rond beilen schijn je 10 lessen te kunnen krijgen om te kijken of je wat vind.
zit er over na te denken, om me dochter aan te melden voor 10 lessen.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:50

Zoals ik al aangaf zullen voltigepaarden doorgaans niet zo snel aan de kletter gaan, evenmin als bokken. Niet elk paard is geschikt als voltigepaard! Het blijven nog steeds levende wezens, maar toch zijn de risico`s veel kleiner.
Ik heb ooit een keer een kind met een hersenschudding meegemaakt, ondanks dat ze een cap droeg. Het feit dat ze viel was puur te wijten aan verkeerde instructie en absoluut niet aan het gedrag van de pony! Andere gevallen van hoofdletsel bij voltige ken ik niet, maar het zal vast wel eens voorkomen.

Ik heb zelf 6 jaar gevoltigeerd, ook wedstrijden en ben inmiddels 11 jaar gediplomeerd voltigeleider en ook al weer 5 jaar voltigejurylid.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:01

Jammer dat de reacties ineens gaan over wel of geen cap-discussie, terwijl dat m.i. niet eens de context is van dit bericht, maar goed...

Een heerlijke tak van de sport en kijk er met veel plezier na. Heb zelf een aantal jaren gevoltigeerd en dit terug zien is toch altijd een stukje van 'de goeie ouwe tijd'. Lijkt me geweldig om weer eens de schaar uit te proberen :D

Waar staat CVI btw voor?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:48

Mirkim schreef:
Waar staat CVI btw voor?

Concours Voltige Internationaal :)

Ik ben hier ook te zien als deelnemer met het juniorenteam de Wittegheit 3 :)

De reden waarom voltigeurs geen cap ophebben is heel simpel. Het is erg gevaarlijk als het kinriempje bij een moeilijke oefening in je keel schiet en je daardoor stikt. Dit risico is veel groter dan wanneer je geen cap draagt en kan vallen. De oefeningen kunnen vaak niet eens uitgevoerd worden met cap. :)

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:45

mmmm gaan we weer??

Ik kom in ieder geval iedereen aanmoedigen!

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:41

ik doe mee aan de junioren dames solo. ik heb er zo'n zin in ik ben druk aan het trainen!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:06

Klaudia Arends en Marie Spraakman mogen ook mee doen! :):)
zet hem op dames :P
ja, jij ook fleur :P :+