Effe verhaaltje over de wedstrijd in Namibië.
Ik reed dus op Blade, 10 jr ruin die al een 130 km heeft gelopen. Tikkie fanatiek, maar we begrepen elkaar goed. Paar maanden ervoor had hij een kleine blessure opgelopen dus het zou geen 80 km maar 60 worden om hem weer lekker op de rit te krijgen.
Op donderdag 2 kletsritjes gedaan om hem een beetje te leren kennen. De organisatie in Namibië is verdeelt in een lokatie-organisatie (AB en consorten) en de wedstrijdorganisatie (de overkoepelende Namibische Endurance Vereninging NERA). Vrijdagmiddag kon iedereen zich komen inschrijven, dus alle deelnemers zijn er dan met paard, wegen, inschrijven, hesje ect. Vrijdagavond was de voorbespreking, toen kregen we pas te horen hoe laat er gestart werd en hoe alles zou lopen. Dus heel veel voorbereiding heb je niet! Start voor ons was dus om half 6!! (voor de 100 om half 5!)
Half 6 was koud en de zon kwam net op, prachtig! We reden met z'n 4-en het eerste rondje, Veerle, Jeannet en een Duitse kennis van AB. Eerste rondje was lekker koel, het weer uiteraard prachtig. De paarden waren fris en blij. De route was heel mooi, alleen waren er hier en daar wat nare gaten in het pad (met name de holletjes van grond eekhoorns zijn verraderlijk, maar ook de varkens maakten flinke gaten.
Helaas stapte het paardje van Sjunet in zo'n gat mt het voorbeen en kwamen paard en ruiter naar ten val. Beiden hadden gelukkig niets, al kreeg Sjunet wel mooie kleurtjes op diverse ledematen! Blade liep lekker al werd hij soms wel wat enthousiast, maar dat was weer redelijk goed in te dammen.
Vetgate konden we mooi snel aanbieden, en de temp liep snel op. Veel minder kleren aan en weer lekker op pad.
2e rondje was een vlakkere weg met minder gaten, mooie lange stukken galop. Met zijn 3-en verder want Veerle schakelde een tampo tandje omhoog. Blade liep als een zonnetje, lang teugeltje, mooi constant tempo. Omdat Blade herstellende was bleef ik bij de 2 novices (jonge paarden in opleiding) die niet harder mochten dan 16 km/uur. Plan was 1e rondje 14 km/uur te rijden, 2e rondje 15.
Dat ging prima, al begin de hitte wel parten te spelen. Halverwege 2e rondje bij een koelplaats onder een boom een flinke tijd gekoeld en daarna weer op pad. Blij om aan het eind te zijn, want iedereen was heet. Blade leek wel iets moe te zijn, tot hij weer op bekend terrein was, toen ging hij weer als een speer.
Samen over de finish, paarden goedgekeurd. Alle paarden van Katjapia weren goed, met dus een Best Condition voor Senior Horse voor Daphne
We waren dus al om half 11 klaar, daarna poosje voor paarden gezorgd en andere finsihes bekeken, en slapen!!!
's avonds price giving (waarbij iedereen zijn paspoort weer terugkreeg!) en daarna eten en feest!
Ik kan je vertellen dat dat niet persee heel goed is voor je lijf als je dus onder warme omstandigheden 60 km hebt gereden...
Laten we het er maar op houden dat de drank verkeerd viel en ik vrij beroerd ws de volgende dag (en mega spierpijn!!!!)
Zondag middag naar huis, vandaag weer met enorme spierpijn thuis (grappige is dat ik spierpijn heb in mijn rechterbovenbeen en linkerkuit. Heb ik bij mijn paarden nog nooit gehad, dus toch reactie op ander paard?)
Het was geweldig!
Foto's staan op Katjapia site, en ik zal er later nog een paar opzoeken