www.horses.nl / www.depaardenkrant.nl
De Nederlandse springruiters kunnen zich in de handen wrijven met bondscoach Rob Ehrens. Spreken je resultaten aan, dan kun je rekenen op een startplek op een mooi concours. Hoe anders gaat het in Engeland, waar ruiters en amazones als kampioen young riders in 2006 Gemma Paternoster (23) knokken tegen de heerschappij van de Whitakers en bewezen toppers als Skelton, Smith en Stockdale.
De selectieprocedure van ruiters in Engeland, waar Derek Ricketts de coachscepter zwaait, ligt al langer onder vuur. Jong talent vindt zonder de juiste ‘kruiwagens’ moeilijk aansluiting met de top en krijgt geringe kansen om ervaring op te doen op het hoogste niveau. Wedstrijddeelname is lastig voor de ruiters zonder sponsor. Paternoster ging vijf weken naar het Winter Equestrian Festival in Wellington. Een prijzige onderneming, alleen al door de vliegkosten. ,,Het was een hele kunst om het geld bij elkaar te krijgen. Een beetje van de paardeneigenaren, een beetje van m’n moeder, een beetje van mezelf, een beetje van die... Gelukkig verdienden we in totaal nog 7.000 dollar.”
Gemma wil nu wel echt aan de slag. Vijfsterrenwedstrijden rijden is haar doel. ,,Het zullen weer frustrerende momenten opleveren, want je moet bij wijze van spreken bij de bondscoach op de tenen staan en in z’n gezicht roepen dat je het waard bent om uitgezonden te worden. Dat je een kans verdient. Engeland is het moeilijkste land om in een team te komen. De Britse media schrijven er wel wat over, maar te weinig. De federatie doet er helemaal niks aan. Voor iedereen is het moeilijk, tenzij je voor je startplek betaalt. Dat kan ik niet en doe ik niet. Ik probeer nu zelf de uitnodigingen te regelen, net als vorig jaar voor Outdoor Gelderland, Lummen, Eindhoven en Den Haag. Blijven pushen en doorgaan.”
Opvallend detail bij Paternoster: ze rijdt momenteel met uitsluitend KWPN'ers. ,,In Nederland zijn ze in de fokkerij zoveel verder dan bij ons. Een paar van haar paarden zijn Osiris (v. Polydox), User ID (v. Namelus R), True To You (v. Hilton), Vadim HH (v. Burggraaf) en Zonneglans (v. Dutch Capitol).