Hengstenhouders willen hengstencompetitie voor Friezen kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hengstenhouders willen hengstencompetitie voor Friezen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:52

http://www.horses.nl / http://www.depaardenkrant.nl

Als het aan de hengstenhouders ligt wordt er eind dit jaar geen Friese competitie verreden. Zij zijn fel tegen een vervolg van de competitie die vorig jaar in het leven werd geroepen. Het Friesch Paarden-Stamboek wil de competitie echter doorzetten met enkele reglementswijzigingen.

De competitie heeft tot doel aanvullende informatie te verkrijgen over de ontwikkeling en prestaties van in het stamboek ingeschreven dekhengsten. De hengstenhouders waren tijdens de evaluatie van de eerste competitie heel duidelijk: geen nieuwe hengstencompetitie. ,,Het belangrijkste argument is de verplichting. Tevens lopen de kosten steeds hoger op.”, aldus Andries Zandee, voorzitter van de Vereniging Friese Hengsten.

,,We denken met een pakket wijzigingen te komen waar de hengstenhouders zich in kunnen vinden. Dit reglement komt straks in de regiovergadering en dan in de ledenraad”, geeft stamboekdirecteur Ids Hellinga aan. Het aangepaste reglement telt, indien de ledenraad goedkeuring geeft, vier verplichte seizoenen in plaats van de huidige zes. Het aantal verplichte wedstrijden wordt teruggebracht van vijf naar vier. Bovendien komt het mennen te vervallen. Ondanks deze wijzigingen zijn de hengstenhouders nog niet gezwicht. ,,Woensdag 8 april heeft onze vereniging haar jaarvergadering gehouden in Heerde. Daar kregen we de reglementswijzigingen even te horen. Daarover is niet met ons overlegd en discussie was niet meer mogelijk”, aldus Andries Zandee. ,,Als het zo moet, brengen ze hun hengsten niet uit in de competitie. Op één hengstenhouder na is dat een unaniem besluit.”

Er zitten echter wel consequenties aan het niet uitbrengen van hengsten in de competitie. Ids Hellinga: ,,Die hengsten mogen niet op de hengstenkeuring verschijnen, wat dan ook betekent dat hun dekbrevet niet verlengd wordt.” Andries Zandee: ,,De hengstenhouders weten wat de consequenties zijn. Het is nog de vraag of dat zomaar kan, een dekbrevet opheffen. Maar goed, dat is iets voor later.”

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:16

wow zeg,dat zijn weer uitspraken.
ben benieuwd hoe dat weer afloopt.

Marianne'90

Re: Hengstenhouders willen van Friese competitie af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:27

Dat is een heftige rel... Ben ook wel benieuwd hoe dit af zal lopen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:02

Gaat goed daar. :=

Nee sorry, eigenlijk vind ik het helemaal niet om te lachen. Inteelt is al een mega issue, waar ze niet uit blijken te komen en dan dit ook weer... Geen goede reclame voor het ras.

Het opheven van het dekbrevet vind ik wel een vrij heftige maatregel, maar ik zou ook niet weten hoe het stamboek anders de druk zou kunnen opvoeren dat mensen wel gaan meedoen. Ik hoop alleen niet dat we hetzelfde gaan krijgen als met de Tinkers: allemaal groepjes, die het niet met elkaar eens zijn, waardoor de gendiversiteit en de kwaliteit van het ras niet bevorderd wordt.

hilden1971

Re: Hengstenhouders willen van Friese competitie af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:47

Goede zaak dit. Eindelijk een stok achter de deur om de hengstenhouders te verplichten te blijven investeren in de hengsten in plaats van alleen cashen van dekgelden

_Tamara

Re: Hengstenhouders willen hengstencompetitie voor Friezen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:20

Wat een gedoe. Maar ik ben het helemaal eens met hilden1971. :j

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:47

Hoeveel moeite is het om 5x per jaar een paard te starten? Ze hebben alles op zo een hengstenhouderij. Amzones, vrachtwagens etc etc. Daar dromen de meesten alleen maar van... Zeker om zo een paard onder je kont te hebben. Pieperts

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:27

Tsja, er zullen er wel een paar een beetje over de zeik zijn gegaan omdat hún hengsten niet vooraan stonden. Dat zeggen ze dan weer niet hardop, maar dan komen ze wel weer ergens anders mee.

En inderdaad, kom zeg, als je ze nou jaar rond vol in de wedstrijden moet laten lopen... Maar 5 x?
Ik vind de competitie juist positief. Zo krijg je als fokker eens wat meer zicht op zo'n hengst dan of hij leuk met de staart op de rug en de kop in de lucht aan een touwtje kan draven!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:31

Dat was nu net wat ik ook dacht toen ik het bericht las :) .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:17

Mensen mensen, het is wel weer iets genuanceerder dan dit doet vermoeden.
De hengsten worden allemaal in de wedstrijdsport uitgebracht, al jaren, zijn daartoe ook verplicht en er is niemand die daarover valt. Immers, dan start je wanneer je wilt en in de discipline die je zelf kiest.
Deze ONDERLINGE hengstencompetitie is opgestart onder het nodige protest. Met name de clausule dat de hengsten in verschillende disciplines getoond moeten worden (dus doe je dit jaar dressuur dan MOET je hengst volgend jaar voor de kar!) stuitte op veel tegenstand. Afgesproken is om een jaar te proberen en na dat jaar gezamelijk te evalueren.
In het afgelopen jaar bleek de publieke belangstelling tegen te vallen tijdens de wedstrijden, terwijl het argument was dat de fokkers de hengsten aan het werk moesten kunnen zien.
Ook bleek dat de hengsten weinig verschillend scoren op verschillende wedstrijden, dus waarom zou je 5 wedstrijden rijden (en vergis je niet, deze waren van Winschoten tot Maastricht, dus best ver!) als je na twee wedstrijden eigenlijk wel al weet wie waar ongeveer gaat eindigen?

Tenslotte komt nu dus het jaar van de "andere discipline", het afgelopen jaar heeft iedereen gekozen voor de discipline waarin het paard het beste tot zijn recht komt. Nu moeten die paarden die in de dressuur super presteren straks allemaal voor de kar en de tuigpaarden straks allemaal in de dressuur.
Niet echt logisch, of wel?

tanteanni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:30

Ha Jenny is me net voor ! Meestal lees ik alleen het nieuws hier en reageer zelden. Na het lezen van de reacties een diepe zucht en besloten dat het iets uitleg nodig heeft ! Maar Jenny heeft dat haarscherp voor me gedaan !
Waarvoor dank !
Als vanzelf dezelfde reactie; zo simpel ligt het niet ! Wij willen wel, maar het moet kunnen(tuigen/dressuur/mennen ) en zin hebben(publiek?).
Groetjes Ingeborg Klooster !

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:55

Dat gegoochel met die disciplines ben ik het inderdaad mee eens. Je gaat een paard waarvan je weet dat ie niet tuigen kan niet voor de kar knopen, en de echte mensport heeft bij het overgrote deel van de Friezenmensen ook niet echt de interesse heb ik 't idee. Laat ze lekker doen waar ze goed in zijn.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:47

Artikel was dus geen duidelijke weergave van de feiten. Met deze toelichting kan ik begrip tonen voor het verzet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:50

tanteanni schreef:
Ha Jenny is me net voor ! Meestal lees ik alleen het nieuws hier en reageer zelden. Na het lezen van de reacties een diepe zucht en besloten dat het iets uitleg nodig heeft ! Maar Jenny heeft dat haarscherp voor me gedaan !
Waarvoor dank !
Als vanzelf dezelfde reactie; zo simpel ligt het niet ! Wij willen wel, maar het moet kunnen(tuigen/dressuur/mennen ) en zin hebben(publiek?).
Groetjes Ingeborg Klooster !

Haha ik noem je voortaan Tante Annie! :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:37

Aha... okeey. Nu is het verschil mij een stuk duidelijker. Ik dacht namelijk dat het verplicht uitbrengen van de dekhengsten juist in deze competitie was ipv algemene wedstrijden.
Dus bij deze stel ik mijn mening bij en zeg; zet die competitie maar stop.

tanteanni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:35

Zo komt het gelukkig heel anders over !
@ Jenny; Jij mag dat ! Tanteanni is voor de intimi.. :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:00

Ik voel me zeer vereerd! *\o/*