’Een paard knuffelen levert geen geld op’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

’Een paard knuffelen levert geen geld op’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:25

www.ad.nl

Het buitenterrein van het Wellantcollege aan de Chico Mendesring in Dordrecht heeft de sfeer van een kinderboerderij, maar de werkelijkheid is anders.

De mbo-leerlingen krijgen les over paardenhouderij en daarnaast is er de opleiding Paardensport. „Daar zou een Anky van Grunsven uit kunnen voortkomen, hoewel zij wel heel uniek is. Je moet al flink gekwalificeerd zijn om aan de opleiding Paardensport te mogen beginnen. Dit is een professionele opleiding, dat willen we ook uitstralen met de nieuwe stal,” vertelt docent Jan Oostvogels.

Op ‘Penny-meisjes’ zit de school in elk geval niet te wachten. „Ze moeten kunnen aanpakken want het is hard werken, zeven dagen per week. Als je moe bent kun je niet zomaar weglopen.” Voor de opleiding worden dan ook niet zomaar de eerste de beste paarden uitgezocht. Docent Marjan Dam: „Het zijn geen manegepaarden die gewend zijn een rondje te lopen. Het zijn pittige dieren die leiding nodig hebben.”

De nieuwe stal en stapmolen zijn belangrijk voor de professionele uitstraling van de opleiding. Oostvogels: „We zijn niet zomaar een beetje aan het spelen. Met het knuffelen van paarden kun je geen geld verdienen. Dat houden we onze leerlingen ook steeds voor, dat het een manier is om brood te verdienen.”

Volgens de docent doet het Wellantcollege niet onder voor de paardenschool in Deurne. „Dat was altijd de enige school als je iets met paarden wilde doen. Maar wij zijn het Deurne voor de gewone man. Je hoeft hier geen zak geld mee te nemen en een eigen paard. Maar wij zijn niet slechter.”

De school heeft zes eigen rijpaarden. Daarnaast maakt het gebruik van de paarden van rondrittenbedrijf Stapvoets. Voorheen stonden deze dieren tussen de schoolpaarden, maar de dieren van Wellant hebben hun intrek genomen in de nieuwe stal.

Het nieuwe onderkomen valt op op het terrein. Tussen al het groen en grijs knalt de steenrode stal eruit. Overal zitten ramen en de twee grote garagedeuren staan tegen elkaar open. Oostvogels: „In de oude stal ruikt het bedompt, hier ruikt het fris doordat het goed geventileerd is. Dat is goed voor de dieren en de leerlingen. ” Dam vult aan: „Paard Kurt had in de oude stal last van zijn luchtwegen en is toen naar buiten verplaatst, maar hier in de nieuwe stal heeft hij nog geen kuchje gegeven.”

De leerlingen zelf zijn ook dik tevreden met het nieuwe onderkomen. „Het is ruim, netjes en open. We hebben nu alles bij de hand, water en elektra. En we kunnen alles in de schuur doen, omdat er nog veel ruimte over is ,” aldus leerlinge Marianne van der Giessen uit Rhoon.

Naast de stal heeft de opleiding nu ook een stapmolen. Dam: „Het is belangrijk voor het opwarmen en het uitstappen van de paarden. Maar ook leerzaam voor de leerlingen, want bij de paardenbedrijven waar ze stage lopen en gaan werken moeten ze ook paarden in de molen zetten. Dat is niet zo moeilijk, maar wel een vaardigheid. Zo moet je bijvoorbeeld het paard vasthouden en tegelijk de deur sluiten, maar het paard laten weten als je achter hem of haar staat. Dat kan met een hand op de kont.” Op een enkel detail is de stal helemaal af. Volgende week donderdag wordt deze officieel geopend, tijdens de open dag van het Wellantcollege.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:28

:') Leren hoe je een paard in en uit de molen haalt?
Hand op de kont leggen als je er achter door loopt??

Dat is toch manegeniveau?
Vind dat ze wel erg hoog van de toren blazen als het over hun opleidinkje gaat :=

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:31

Dat weet jij misschien maar je zou verbaasd staan als je wist hoeveel mensen maar wat aan prutsen met hun paarden.
Alleen al het op een veilige manier loslaten in de wei bijvoorbeeld.
Dat hebben we bijna alle pensionklanten voor moeten doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:31

fijn z'on school die nog niet eens door heeft dat paard Kurt beter buiten kan lopen met zijn longprobleem.....verwaande man...die kan ik zelfs nog wat leren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:32

Tragisch, dit moet zo wat de meest nutteloze opleiding zijn die je een tiener kan meegeven.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:34

Ik neem aan dat ze op deze opleiding meer doen dan alleen paarden in de stapmolen zetten :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:45

Ibalia schreef:
Dat weet jij misschien maar je zou verbaasd staan als je wist hoeveel mensen maar wat aan prutsen met hun paarden.
Alleen al het op een veilige manier loslaten in de wei bijvoorbeeld.
Dat hebben we bijna alle pensionklanten voor moeten doen..

Vertel mij wat, ik draai al heel wat jaartjes mee.
Maar dit soort zaken leer je op de poetscursus op de manege, voor je aan je eerste lessen begint!

En pech is dus dat mensen na een dergelijke opleiding menen dat ze alles weten, goh zou wat zijn dat je een diploma krijgt voor het op de juiste wijze poetsen en in de molen zetten van een paard :+

En idd wat er over dat paard met die slechte longen word gezegd..beetje knullig allemaal..

En niet onder doen aan deurne? Zo moeilijk is dat niet, Deurne is tegenwoordig ook een groot ponykamp :D

CoonArt

Re: ’Een paard knuffelen levert geen geld op’

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:40

Uuuuuuuuuuhhhhhmmmmmm..... Rondrittenbedrijf Stapvoets? Nou, dat zullen dan wel hééééééééle lange rondritten zijn!

Maar even serieus: lijkt me wel leuk zo'n opleiding, lekker de handen uit de mouwen steken en met paarden aan de slag!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:49

tja, ik qweet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Van knuffelen word je niet rijk. Arme paarden krijgen dus nooit een knuffel. Ik ken iemand met paarden knuffelen zijn geld verdient.
Ik vind het nogal klinken alsof je in militaire dienst zit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:40

Vraag me ernstig af of er vraag is naar zo'n soort opleiding vanuit de werkgevers, volgens mij hebben de mensen van Deurne al moeite genoeg een leuke baan te vinden binnen het paarden wereldje na afstuderen, laat staan de afstudeerders van een soort van aftreksel van Deurne (correct me if I'm wrong maar zo klinkt het wel).

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:24

Handen uit de mouwen steken kunnen particulieren ook.
En dat ik nou zo'n prachtige ervaringen heb met (ex-)deurne mensen kan ik ook niet zeggen. waarom niet gewoon eens vriendelijk tegen een dier, met paarden geld verdienen is voor mij bijna synoniem met ongeduldig, vlug werken en (praam-)geweld. Of deze opleiding zoden aan de dijk zet laat ik open.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:31

liezzie schreef:
tja, ik qweet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Van knuffelen word je niet rijk. Arme paarden krijgen dus nooit een knuffel. Ik ken iemand met paarden knuffelen zijn geld verdient.
Ik vind het nogal klinken alsof je in militaire dienst zit.

Als jij gaat werken in de paarden heb je inderdaad geen tijd om te knuffelen.
Het is een soort van lopendeband werk van voeren, vegen mesten, paarden klaar maken en als je goed genoeg bent rijden.
Als jij er een heleboel rijdt op een dag dan veeg je er vlug met de borstel over, maar lekker knufelen is er dan niet meer bij.
Dat is het verschil tussen paarden hobbie rijden of er je werk van maken.
Die keuze moet je ook bewust maken. :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:57

toen ik in een ver verleden van de middelbare af kwam wilde ik ook persee naar een paardenopleiding. als eerste in dordrecht gaan kijken. wisten niet hoe snel we daar weer weg moesten. 1 en al verwaande mensen die je niet te woord wilde staan.

uiteindelijk in breda naar school gegaan
en inderdaad je begint met het standaard poetslesje.

nee vindt dat deze man inderdaad wel erg hoog van de toren blaast.