Meer dan 1500 paarden en pony’s op NK Carrousel 2009

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meer dan 1500 paarden en pony’s op NK Carrousel 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:21

http://www.fnrs.nl / http://www.knhs.nl

Afbeelding
foto door Liberty

Op talloze FNRS ruitersportcentra in Nederland wordt hard getraind door de carrouselgroepen. Want over een aantal weken is het weer zover: eind april en in mei wordt het Nederlands Kampioenschap Carrousel gehouden. Dit officiële kampioenschap wordt jaarlijks georganiseerd door de Verenigde Carrousel Clubs in Nederland (VCN). Nog nooit was er zoveel animo voor carrouselrijden want ruim 1500 ruiters en amazones zullen met hun carrouselgroep strijden om de titels en prijzen.

Fred van Opstal, voorzitter van de VCN vertelt: “Dit NK breekt het vorige record van vorig jaar toen er ruim 1300 deelnemers meereden. De inschrijving is rond en daaruit blijkt dat er maarliefst 99 groepen aan de start zullen verschijnen. En dat komt neer op bijna 1600 ruiters en amazones en niet te vergeten ook zoveel paarden en pony’s natuurlijk. Hiermee wordt bevestigd dat carrouselrijden nog steeds in populariteit groeit.” Van Opstal vervolgt: “Steeds meer maneges starten met een carrouselgroep omdat het een toegankelijke sport is voor zowel ruiter als manege. Ook het enthousiasme en teamspirit in de groepen is enorm waardoor er op de wedstrijden altijd een prachtige sfeer hangt. Natuurlijk is er strijd tussen de groepen onderling, maar deze is altijd gezond en sportief. Dat merk je het meest bij de prijsuitreikingen; dan is de spanning om te snijden en de ontlading bij de winnaars groot!”.

Teamsport
Een carrouselgroep bestaat uit 12 of 16 ruiters die in een geordende colonne met 2en naast elkaar een aantal basis dressuurfiguren uitvoeren. De manoeuvres worden gereden op door de groepen zelf samengestelde en uitgezochte muziek. Het gaat dus niet om een soort show, maar om heel precies uitgevoerde en met stijl gereden figuren. Het effect ontstaat door de uniformiteit van de groep, waarbij geen enkele ruiter of paard opvalt, en het tempo, de onderlinge afstand en afstemming op elkaar het niveau bepalen. Carrouselrijden is één van de weinige teamsporten bij paardrijden en indien een bepaald basisniveau aanwezig is kan iedere ruiter deelnemen. Dus ook de manegeruiter die slechts een of twee keer per week rijdt op een manegepaard. Het leuke is dat het eindresultaat niet afhangt van het niveau van een enkel paard of ruiter maar van de groep in zijn geheel. Daarentegen is het ook voor een gevorderde ruiter met een eigen paard een uitdaging om met carrousel bezig te zijn omdat de combinatie zich aan moet passen binnen de groep. De manoeuvre wordt altijd beoordeeld door twee juryleden; ook voor de Prix d’Elegance (schoonste geheel) is een jury aanwezig op het NK.

Wedstrijden
Van Opstal: “Naast de NK wedstrijden in april en mei organiseren diverse maneges van te voren onderlinge wedstrijden. En dat is voor iedere carrouselgroep een mooie kans om te kijken hoe ze ervoor staan en waar er nog aandachtspunten zijn in de manoeuvre. Ook de belangstelling bij deze wedstrijden was dit jaar weer groot. Overigens zijn de carrouselwedstrijden ook als publiek schitterend om bij te wonen”, aldus Van Opstal. Dit jaar wordt het NK Carrousel op maar liefst vijf verschillende ruitersportcentra gereden. De ponygroepen rijden in de C-poule op 26 april in Nijkerkerveen bij Manege Kraaij, de A- en B poule pony’s rijden in Capelle a/d Ijssel bij de Capelse Manege op 17 mei aanstaande. De paarden rijden in de E & F-poule 3 mei in Schoorl bij Duinmanege Van Poelenburgh, de C & D-poule worden verreden op 10 mei in Woudenberg bij Manege Groenewoude en de A & B-poule paarden rijden op 24 mei in Assendelft bij Manege de Delft. De toegang op alle wedstrijden is gratis; het programma kunt u terug lezen op de website van de VCN.

Commandantencursus
Sinds enige jaren organiseert de VCN ook een commandantencursus carrouselrijden. Hieraan kan iedereen meedoen en degene die een officieel instructeurs-diploma hebben mogen daadwerkelijk ook een groep commanderen. “Het succes van deze cursus blijkt wel uit het feit dat deelnemers uiteindelijk zelf met hun groep meedoen aan het NK Carrousel”, aldus Van Opstal.

Website
Meer informatie vind u op de website van de VCN: http://www.vcncarrousel.nl. Naast algemene informatie over carrouselrijden en de commandantencursus worden hier ook startlijsten en klassementen gepubliceerd. Alle, bij de VCN bekende, onderlinge wedstrijden zijn ook terug te lezen.

missblonda

Re: Meer dan 1500 paarden en pony’s op NK Carrousel 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:58

hey die foto is de zilfiashoeve geloof ik :)

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:13

ik doe dit jaar ook mee met mijn caroussel groep! *\o/* vierde jaar! maar leuk dat het aantal nog steeds stijgt!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:20

*\o/* heb er weer zin in ! 2 jaar geleden kampioen van de D poule, vorig jaar helaas laatste in de C poule, maar dit jaar gaan we weer knallen in de D :D
Helaas dit jaar als groom, maar dat zal de pret niet drukken ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:41

superleuk caroussel!!! Ik reed 3 jaar geleden in de A poule mee. Ik weet niet meer hoe hoog we waren geeindigd.

k heb nu mijn eigen paard en rij niet meer op de manege.Ik mis het groepsaspect weleens in het rijden. Dat vond ik zo leuk van caroussel! het is wat mij betreft de enige teamsport van de paardensport. Mijn paard (ijslander) is helaas niet zo geschikt.

xlauraxx1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:46

ik doe dit jaar mee:)

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:09

missblonda schreef:

Nee want zilfias hoeve heeft niet van zulke wanden langs de binnenbak staan. ;)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:38

aaahhhh wat leuk !

en wat lang geleden ....

ik heb jaren als peletons hoofd gereden via een manege,
en net alle foto's gekeken via hun website ....

één woord: GEWELDIG

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:52

missblonda schreef:

nee dat zijn wij, Sintels Mix 1 uit Breda, vorig jaar kampioen in de Epoule!

wat leuk dat we zo staan :D

heb echt weer zin in het NK!

Pride_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:08

helaas kan ik er niet bij zijn dit jaar, maar volgende keer beter.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:12

Woow, wat een belangstelling :) Prachtig! Mijn oude instructrice was gek op carrousel en wilde dat altijd in onze les doen. Ikzelf vond er niet zoveel aan. Gelukkig geeft ze nu les op een andere manege en is/was ze commandant, ik wens haar succes :)

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:50

Ik heb het 3 jaar gedaan (maar dan wel iets van 12 jaar geleden.. behoorlijk vriendjespolitiek toendertijd) Ik vond het verschrikkelijk hahaha
Nog knap dat ik het 3 jaar heb volgehouden

xxEsmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:26

Ik rij dit jaar ook mee met de carrousel van onze manege..
We rijden met de pony's in de A-poul en de wedstrijd is morgen ;)
Vandaag lkkr veel voorbereiden >.<

De paarden hebben op onze manege al het NK gereden en zijn daar 1e geworden in de C-Poule
dus volgend jaar gaan ze het helemaal maken in de B