Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:23

www.politie.nl


Een paard is gewond geraakt bij een aanrijding. De politie zoekt hiervoor nog een onbekende motorrijder. Op zaterdagmiddag 11 april 2009 rond 17.15 uur reed een 74-jarige man uit Hendrik-Ido-Ambacht met zijn aanspanning, een 7-jarig paard en kar, over de Dorpsstraat in Hendrik-Ido-Ambacht in de richting van de Sandelingenstraat. Een brommer en motorfiets passeerden de paard met wagen.

Volgens getuigen reed de motor met hoge snelheid. Het paard sloeg in ieder geval op hol en raakte daarbij twee geparkeerde auto’s. Het paard sprong tegen een auto waardoor de aanspanning omviel. De 74-jarige raakte ook gewond, hij had een hoofdwond en mogelijk een elleboogfractuur. Het paard had snijwonden aan zijn voorbeen en diverse schrammen. De politie stelt een onderzoek in en zoekt de motorrijder die een witte/goudkleurige helm droeg. Vermoedelijk ging het om een blauwe met zwarte motor van het merk Yamaha. De bestuurder of getuigen die weten wie de bestuurder is kunnen de politie bellen via het nummer 0900-8844 (lokaal tarief).

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:25

Jeetje en niet het fatsoen hebben gewoon te stoppen he.. Ik krijg daar echt wat van.
Hopelijk komt alles goed met de man en het paard.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:32

Allemaal aso´s daar in Hendrik-Ido-Ambacht.......... :P
Laat ik nu een motorrijder zijn.........en mijn hele jeugd gewoond hebben in H-I-Ambacht...........
Maar nee, ik ken hem niet :D

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:49

Sterkte voor de koetsier en zijn paard :(:)

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:53

Heel veel sterkte aan de koetsier, hoop dat het goed komt met het paard...Toch ongelofelijk dat zo iemand dan gewoon verder rijd zonder iets te doen, zonder op zijn minst hulp te bieden...

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:16

aso zeg... arm paard en arme man.. sterkte! :(:)

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:25

Ik woon daar vlakbij. Die motorrijder heeft mogelijk niet eens omgekeken en gezien wat tie heeft veroorzaakt.. hopen dat ie zich nog meldt. Beterschap voor man en paard.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:26

_Question schreef:
Jeetje en niet het fatsoen hebben gewoon te stoppen he.. Ik krijg daar echt wat van.
Hopelijk komt alles goed met de man en het paard.


ik snap dat het niet leuk is voor de man, maar misschien heeft de motorrijder dat niet gezien. misschien reed hij voorbij en sloeg achter hem het paard op hol. iets wat hij niet had kunnen voor zien. hij had langzamer moeten rijden dat is een feit. maar dat hij niet wist dat een paard een vluchtdier is, dan is het een kneus. want op z'n minst moet iedereen zo iets weten. je gaat ook niet met zo'n vaart langs een kindje.

dus ik vind het een beetje dubbel. je kan de motor verwijten dat hij te hard reed bij het voorbijgaan, maar niet dat hij moest stoppen. misschien had hij dat niet voorzien..

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:53

Ze komen weer van stal met dit weer, de motorrijders dus.... heb er dit weekend al verscheidene rond zien scheuren op de B wegen, niet normaal gewoon. Was blij dat ik ze niet tegen kwam op mijn paard. Heb liever met motorcrossers in de bossen te doen als met die wegracers, die houden meestal wel rekening met hun omgeving.

En dat ie het niet gezien zou hebben? :roll: lekker makkelijk. Hoop dat ie er niet mee wegkomt. Ongeacht of ie het nu gezien heeft of niet.

Chessje

Berichten: 210
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:58

Ik hoop ook dat het goed komt met de man een zijn paard...

Die motorrijder had beter moeten uitkijken... En als hij niet gezien heeft wat hij veroorzaakt heeft dan heeft hij echt veel te hard gereden!

Ik maak trouwens nog regelmatig mee dat andere weggebruikers geen idee hebben wat een paard kan doen (uit paniek) als ze deze niet rustig benaderen...

Ik heb een bomproef paard maar ook ik schrok deze week. Ik was met haar aan het stappen en een auto kwam achterop... Deze auto gunde mij niet de tijd om aan de kant te gaan en duwde zich langs mijn paard... Het is goed gegaan, maar ook dat vind ik niet normaal... Op de parkeerplaats dumpte ze haar auto en liet haar hond eruit zonder op te kijken!

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:07

Het probleem is ook wel dat motoren vaak te hard gaan, te veel geluid maken en in tegenstelling tot wat ik bij mijn rij-opleiding geleerd heb: NIET ANTICIPEREN, rekening houden met dus(!), met het verkeer. Als medeweg gebruiker dien je rekening te houden met het onvoorspelbare gedrag van dieren en kinderen bijvoorbeeld. Overigens kunnen ook automobilisten aso's zijn.
Ik hoef maar te kijken hoe ze hier over de dijk en door de wijk scheuren...
Sterkte voor paard en koetsier in elk geval.

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:20

Ik kan me daar ook kapot aan ergeren dat mensen met auto's, scooters o.i.d als een malloot langs komen scheuren.
Ook zo lekker achterlijk als mensen gaan toeteren als ze langs je heen rijden, zoals ik een keer had met een vrachtwagen.
Mijn paard schrok zich kapot en ging als een idioot er vandoor, schoot op een rotonde af en ging toen zo hard op de rem dat ze op haar kont verder gleed en die idioot in die vrachtwagen waagde het ook nog om even vriendelijk te zwaaien toen ik met paard en al op de rond lag _-:(
Hopelijk meld deze meneer/mevrouw zich netjes en gaat het goed met die man en zijn paard.

Tezza13

Berichten: 271
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Friesland :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:24

ik hoop dat de het goed gaat met de man en het paard ;)

ik was gister ook op buitenrit waren er van die jongens die dachten dat ze leuk waren volle vaart langs ons rijden en dan hadden ze zoon aparte toeter die een hele erge herrie maakte en dat deden ze langs onze pony's gelukkig keken de pony's alleen even op maar voor het zelfde geld heb je een ongeluk ;)
sommige mensen zijn echt raar ;)

maarja sterkte voor de man en het paard.

groetjes Tessa

Mija
Berichten: 335
Geregistreerd: 20-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

Heel verschrikkelijk erg wat er gebeurt is,hopelijk een spoedig herstel voor man en paard.. Van de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die helemaal niks met paarden hebben, dat ze zich er niet van bewust zijn wat een schrik reactie paard(en) heeft/hebben van harde (brommende) geluiden, ook toeterende chauffers. Het wordt ook steeds drukker op de weg met al die motoriseerde weggebruikers, maar ook zeker met paardrijders en paarden met koetsen met ook nog eens oudere mensen/koetsiers .Kortom het is en blijft altijd OPLETTEN met dieren op de openbare wegen.

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:35

Ik heb helaas ook de ervaring dat mensen die al lekker hard rijden bijna niet langzamer gaan, ook niet als je dat vraagt/wenkt.

Ik begrijp ook dat sommige mensen het niet voorzien dat een paard zo op hol kan slaan, ik als 'ruiter in auto' kijk altijd nog even in mijn spiegels als ik een paard gepasseerd ben om te kijken hoe die (ge)reageerd (heeft), maar kan aan de andere kant begrijpen dat veel mensen dit niet doen. Neemt niet weg dat ik vind dat iedereen dit wèl zou moeten doen, je passeerd immers een dier, een vlucht dier nog wel.

Hopelijk dat de motorrijder zich nog meldt, en dat het allemaal goed komt met de man en het paard.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:40

Soms zou je bijna zo'n opgeschoten joch op een paard willen zetten en er dan zelf motor vol gas of toeterend langs willen rijden. Kijken of ze dan nog zo stoer zijn. Heb dat ook wel eens gehad met een aantal die rotjes aan het gooien waren in de ruimte waar ik reed.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:54

_mrie_ schreef:
Ik heb helaas ook de ervaring dat mensen die al lekker hard rijden bijna niet langzamer gaan, ook niet als je dat vraagt/wenkt.

Nee precies, hoe DURF je zo met je arm naar mij te zwaaien, gas er op!
Vorige week reed ik in de auto langs een laser controle die de andere kant op laserde, ik heb de tegemoetkomende motorrijder vrij DUI-DE-LIJK gewaarschuwd, maar deze was ook van die categorie en is nu helaas zijn rijbewijs kwijt las ik dagje later in de krant :D Aan mij heeft het niet gelegen O:)

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:17

fijn he dat ze altijd vaart minderen _-:(
doen ze hier ook aaaltijd, not.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:38

motorrijders, automobilisten, scooterbrigade, boerenzonen op trekkers, je vind overal aso's, gelukkig zijn er ook fijne mensen(die ik dan ook steeds hartelijk bedank, zodat ze het de volgende keer weer zo doen). Heb zelf al mijn rijbewijzen, maar vooral met motorrijden heb ik 1 ding geleerd; anticiperen op verkeer om voor anderen en voor jezelf veilig te rijden.

helaas denken veel (vooral wannabe's) daar anders over. Ik ben bijna zover om eens een zacht balletje (zo'n stressballetje) mee te nemen op m'n paard om iemand af te laten schrikken als ze weer eens met mag 10 voorbij komen. Alleen zou ik dan geen haar beter zijn, maar pffff dit zijn van die dingen die me zo kwaad maken. Vooral omdat mensen geen besef hebben wat ze voor een ander op het spel zetten.

sterkte iig voor man en paard!

Taat88

Berichten: 847
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:00

jee...

sommigen kunnen egt niet normaal doen...

werd vandaag ook bijna van me paard gereden.. op een kruising ik had gewoon voorang..

lijk wel of mensen je geen volwaardig deelnemer vinden in het verkeer...

sterkte..

Taat88

Berichten: 847
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:01

ik steek trouwens altijd me duim op als ze rustig lanks komen..

Sanderrr
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Paard gewond na aanrijding met onbekende motorrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:39

sommige mensen snappen écht niet hoe het werkt

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:09

sam_amore schreef:
ik steek trouwens altijd me duim op als ze rustig lanks komen..

Ja ik ook, of ik zwaai een keer.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:18

MarChak schreef:
Ik woon daar vlakbij. Die motorrijder heeft mogelijk niet eens omgekeken en gezien wat tie heeft veroorzaakt.. hopen dat ie zich nog meldt. Beterschap voor man en paard.


Sterker nog; het is maar de vraag of hij iets veroorzaakt hééft.

Er is geen aanrijding geweest en volgens omstanders reed hij ´hard´. Óf hij ´te´ snel reed is de vraag. Het is zelf onterecht om te stellen dat hij blíjkbaar te snel reed omdát het paard schrok. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt namelijk principeel bij de bestuurder van.... dat paard!

Feiten:
Brommer en motorfiets rijden paard en wagen voorbij.
Paard schrikt.
Koetsier heeft span niet onder controle.
Paard en koetsier raken gewond.

De aanhef en het artikel zijn uitermate subjectief en bevooroordeeld.
Je kan dit ook héél anders brengen en dan een andere indruk wekken.
´Bejaarde koetsier heeft paard niet onder controle´.

Onder de streep is dit niet meer en niet minder dan een verkeersincident en op basis van de informatie is alles speculatief vingerwijzen.

hc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:28

celticpony schreef:
Vooral omdat mensen geen besef hebben wat ze voor een ander op het spel zetten.


Correct; ´mensen´.
Ruiters/menners een beetje meer dan andere bestuurders omdat díe de beslissing nemen om met een rijdier het verkeer in te gaan.
Zíj nemen die besissing en zíj zijn bóven de verantwoording voor het paard als voertuig ook nog voor het gedrag van dat díer vernatwoordelijk.
Ruiters/menners beseffen inderdaad zelden wat ze voor een ander op het spel zetten. Bijvoorbeeld als ze eraf kukelen en hun rijdier als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis boldert....

De overige verkeersdeelnemers hoéven niets van paarden te weten noch te begrijpen. Het is niet hún hobby :)* ´
Een beetje ruiter/menner wéét dat ´poep gebeurt´. De overige verkeersdeelnemrs zijn normale mensen die niets menselijks vreemds is. Die doen domme dingen en maken fouten.
het is de verantwoordelijhkheid van de ruiterij om daarop voorbereid te zijn want menselijk gedrag in het verkeer is geen onzekerheid en het paard is de verantwoordelijkheid van de ruiterij.
Ruiters; besef eens wat je voor een ander op het spel zet met een rijdíer van 500 kilo in het verkeer....

hc