Pepper geeft mensen inzicht in gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pepper geeft mensen inzicht in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 15:58

www.ad.nl

Eric Bouwman noemt het paard hautain. En aan hautaine mensen heeft hij een hekel. Misschien vindt hij het daarom moeilijk met dit paard om te gaan? De andere deelnemers zien in Pepper juist een dier met karakter, een eigen willetje.

Bouwman gaat erin mee. Tenslotte beseft hij dat zo'n eigenzinnig iemand juist een versterking voor zijn team zou betekenen. Hij zal de anderen steunen in hun poging Pepper vijf tellen tussen twee palen te manoeuvreren en daarmee symbolisch in hun team op te nemen. Door samen zwijgend in een rijtje te lopen, telkens mag er tien seconden iemand uit de groep stappen en wel praten.

Het is een van de oefeningen die een handvol deelnemers aan een workshop equicoaching gisteren deden. Dat is een manier om inzicht in je eigen gedrag te krijgen en oplossingen voor stroef lopende omgangsvormen te vinden met behulp van een paard.

"Het dier heeft geen herinneringen en is daarom geschikter voor de oefeningen" , weet de grondlegger van equicoaching, Eric van Poucke. De Vlaming was te gast bij het op de Helmondse Groene Campus gevestigde bedrijf Focus on U in Bakel. Dat wil equicoaching in Nederland uitdragen en coaches opleiden.

Het is opvallend hoe serieus de groep in het spelletje meegaat. Maar het heeft wel effect. In een paar minuten leren ze steeds beter samen te werken. En als de eerste poging mislukt komen ze tot een nieuwe tactiek, waarbij ze veel meer praten en de opdracht wel slaagt. "Een goede coach is lui en dom", glimlacht Van Poucke als de groep bezig is. "Het paard en de deelnemers doen het werk. Over wat er hier gebeurt kan ik honderd verhalen verzinnen, maar de deelnemers zelf vertellen wat waar is. Ik moet alleen de goede vragen stellen." Dat blijkt even later.

Misschien wel de meest door de Vlaming gestelde vraag na de oefening is wat de deelnemers bij beslissende momenten voelden. "Dat me halverwege de oefening gevraagd werd of ik dit wel wilde, was heel goed", beseft Bouwman. "De rest heeft niks aan een halfslachtig iemand." Zo is het naar zijn mening in het dagelijks leven ook. "Maar ik vond het wel moeilijk in het dier een teamlid te zien. Het blijft toch een paard."

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:02

Cayenne schreef:
"Het dier heeft geen herinneringen en is daarom geschikter voor de oefeningen" , weet de grondlegger van equicoaching, Eric van Poucke. De Vlaming was te gast bij het op de Helmondse Groene Campus gevestigde bedrijf Focus on U in Bakel. Dat wil equicoaching in Nederland uitdragen en coaches opleiden.

Hmm, een paard heeft een hartstikke goed geheugen. :+

Frantic

Re: Pepper geeft mensen inzicht in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:22

Dit artikel heeft geen kop en geen kont....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:15

en ik heb een flauw idee wat eigenlijk het onderwerp is..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:20

Na het lezen vraag ik me ook af waar het nu eigenlijk om draait? :')