Vierjarige Renzo aangewezen voor Merenshengstenkeuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Vierjarige Renzo aangewezen voor Merenshengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:38

Nieuwsredactie
inkepink

Afbeelding
Renzo van de nypoort
foto: inkepink

Afgelopen zondag, 5 april, werd in Renswoude bij HC de Schalm de jaarlijkse Merenspresentatie gehouden.
Tijdens deze dag was er ook een voorkeuring voor de hengstenkeuring later dit jaar. Voor deze voorkeuring was 1 hengst aangemeld; de vierjarige Renzo van de Nypoort, zoon van de bekende Kirov de l’Abatch uit een merrie van Izarra. Deze Renzo was weleenswaar qua maat niet imponerend te noemen (hij meet 1.40m) echter zijn bewegingsmechanisme was dusdanig overtuigend dat de jury hem graag uitnodigt voor de hengstenkeuring.
Het is al enkele jaren geleden dat er in Nederland een hengstenkeuring is geweest van het Merensstamboek, de laatste hengstenkeuring was in 2007, toen er echter helaas geen van de twee te keuren hengsten werd goedgekeurd. De laatste hengst die in Nederland zijn goedkeuring heeft behaald is Ocean de L’Abatch in 2006.

Naast de voorkeuring was er ook de hengstenpresentatie, tijdens deze presentatie krijgen de hengstenhouders de mogelijk hun hengsten te presenteren aan het publiek op een door hen uitgekozen manier.
Helaas waren niet alle hengsten die in Nederland ter dekking staan aanwezig. De nieuwe hengst Orion des Hyeres werd op zeer nette en aansprekende manier voorgesteld aan het Nederlandse publiek wat zeer onder de indruk was van de imponerende hengst.
Na enkele jaren van afwezigheid werd dit jaar Artisan van de Spauwberg ook weer gepresenteerd, deze inmiddels 21 jarige hengst heeft zich goed bewaard en staat ook nog volop ter beschikking voor de fokkerij.

De middag was voor de dressuurwedstrijd, tijdens deze wedstrijd kon zowel officieel als onderling gestart worden.
Bij de officiële dressuur gingen enkele bokkers er met de prijzen vandoor.
Bokker Inkepink won de B, bokker Mitxa ging in de L2 met de prijzen naar huis.
De L1 werd gewonnen door Madeleine Gerits.

Ook in de onderlinge dressuur was het een bokker die met de eerste prijs aan de haal ging.
Bokker Mellamoshan werd in de eerste proef eerste en met haar tweede proef tweede.

Sirus

Re: Vierjarige Renzo aangewezen voor Merenshengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:40

Hopelijk krijgen we er snel weer wat hengsten/een hengst erbij!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:01

Ik moet zeggen, wat een mooi paard.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:17

wauw.. dat paard mag wel even een beschuitje eten met mijn merrie.. wat een hoog kwijl gehalte :+:

Inkepink, Mitxa, Madeleine, Mellamoshan Gefeliciteerd :o

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:15

ik wil hier niet de sfeer bederven, maar ik vind die paarden echt lelijk!

zo'n groot hoofd enzo:p niet echt mijn smaak.....

snoopy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:22

Het is ook niet echt mijn smaak:P

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:43

Ach of je het mooie paarden of niet vindt, ieder heeft zijn voorkeur voor een bepaalde uitstraling/bouw. ;)
Ik denk niet dat het perse daarom gaat in dit topic...

Ik denk dat het goed voor het ras zal zijn als er weer een nieuwe hengst bijkomt zodat er meer keuze is. Dat dit een kleinere hengst is, hoeft helemaal geen probleem te zijn in mijn ogen, niet iedereen wil een groot paard fokken. Daarbij weet je helemaal nog niet of hij dat vererft, aangezien hij zelf ook niet uit kleine ouders komt.
Erg positief vind ik dat zijn gangen blijkbaar erg goed zijn. Ik hoop dat ze hem de komende tijd goed kunnen voorbereiden en hij zich op de keuring van zijn beste kant laat zien.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:03

Leuk, Merensnieuws op de voorpagina!
Nieuwe hengsten is altijd goed, hoe meer keus hoe beter. Helemaal eens Merens, maat hoeft niks te zeggen over wat hij vererft en dan vind ik goed gangwerk altijd nog belangrijker dan een paar cm. meer of minder. Mooi dier hoor. Kon er zondag niet bij zijn omdat ik al andere (TREC)plannen had, maar hoop wel naar de hengstenkeuring te kunnen.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:13

Francis schreef:
Leuk, Merensnieuws op de voorpagina!
Nieuwe hengsten is altijd goed, hoe meer keus hoe beter. Helemaal eens Merens, maat hoeft niks te zeggen over wat hij vererft en dan vind ik goed gangwerk altijd nog belangrijker dan een paar cm. meer of minder. Mooi dier hoor.

Helemaal mee eens Francis,

Ik klikte al door naar het forum, toen dacht ik huh was dat nou een mérens op de eerste pagina, dus toch maar even op de "terug" knop gedrukt, en ja hoor het was Renzo die ik zag :D

MamaSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:37

dat gebeurde bij mij ook Quinoa :D
zag ineens Merenshengstenkeuring :wow: dus snel weer terug om het te lezen
Leuk dat het op de voorpagina staat!!!!

Mooie hengst Renzo, die Kirov maakt toch wel schitterende veulens :9

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:42

Nu ga ik misschien iets heel doms zeggen, maar ik wil het toch even kwijt.
Ze willen toch die friezen met een ander ras kruisen, altans daar word over gesproken om het ras er voor te behouden om ten onder te gaan..
Nou ik vind dit ras een prachtige combinatie daar voor, schitterend gebouwd, zwart, goed karakter, ruime gangen, helaas misschien wat kleiner maar goed dat fok je er op de duur toch weer uit zou je zeggen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:47

mnkortleve ik denk niet dat merensliefhebbers het leuk vinden als de al weinige merenspaarden in nederland gekruisd worden met friezen.

inkepink en anders bokkers gefeliciteerd met jullie overwinningen
en inkeppink geen mooie foto van orion met rochelle?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:31

Volgens mij bedoelde mnkorteleve 't meer andersom. De Merens gebruiken voor het verbeteren van't Friesche ras en dat kun je gewoon doen door een Merenshengst op een Friesche merrie te zetten. Krijgt het Merensras niks van hoor. En ik moet zeggen, die gedachte kwam ook bij mij op toe ik de nieuwstopics over de problemen daar las. Hoe vaak wordt een Merens niet 'uitgescholden' voor 'kleine Fries' (terwijl dat naar mijn bescheiden leken-mening absoluut niet klopt, 'zwarte haflinger' is dan een betere omschrijving).
Toch is dat bij nader inzien niet heel logisch om te doen...
Ik denk echter dat de Fries-fokkers het niet in de 'bergpony' willen zoeken, áls ze al buiten het ras zouden fokken, maar eerder in een barok paard.
Ookal hebben ze min of meer het zelfde soort uiterlijk, gebruiksdoel en oorsprong liggen vrij ver uit elkaar en wil je een ras verbeteren dan kun je dat beter doen met een ras wat dicht bij de oorsprong staat van het ras dat je wilt verbeteren.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:50

nameless schreef:
mnkortleve ik denk niet dat merensliefhebbers het leuk vinden als de al weinige merenspaarden in nederland gekruisd worden met friezen.

inkepink en anders bokkers gefeliciteerd met jullie overwinningen
en inkeppink geen mooie foto van orion met rochelle?

Er lopen op de wereld meerdere merens x fries kruisingen rond en ik moet zeggen dat dat hele leuke dieren zijn. Maar ik denk niet dat het een oplossing is voor het 'friezenprobleem', wat dat betreft heeft francis wel gelijk.

Nameless; op het merensforum en hier in het merenstopic staan wel een paar leuke van orion gemaakt door lucia

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:11

ahhh ga ik daar ook even spieken

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:51

wauhw wat een mooi dier!
sja ik kan wel zien dat dit ras overeenkomsten heeft met friezen qua uiterlijk, snap wel waarom mensen die vergelijking trekken, maar als de eigenschappen verder uit elkaar liggen.. sja kan me ook voorstellen dat fokkers van beide rassen dat minder leuk vinden..

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:55

Leuk dat dit nieuws op de voorpagina staat! Ik vind Renzo ook een erg leuk dier om te zien. Ik ben erg benieuwd wat er in september op de keuring gaat gebeuren.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 06:54

wat een mooi paard zeg!, Het is dat ik een ruin heb maar anders wist ik het wel

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:11

misslauie schreef:
wauhw wat een mooi dier!
sja ik kan wel zien dat dit ras overeenkomsten heeft met friezen qua uiterlijk, snap wel waarom mensen die vergelijking trekken, maar als de eigenschappen verder uit elkaar liggen.. sja kan me ook voorstellen dat fokkers van beide rassen dat minder leuk vinden..

Het gaat niet om 'niet leuk vinden', maar de bouw komt helemaal niet overeen.
De enige overeenkomsten met een fries zijn dat ze allebei zwart zijn en behang hebben (al hebben Friezen dat meestal meer aan de benen als een merens). De bouw is compleet anders (hoofd/halshouding, grootte, gangen/knieactie).
Ik zeg altijd 'een zwarte haflinger' als mensen niet weten hoe een Merens er uit ziet, dat lijkt nog het meest.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:07

Idd Merens, zeg ik idd ook altijd, die omschrijving klopt veel beter, niet alleen qua uiterlijk maar ook qua type (qua karakter e.d.) paard.