Ann Poels: 'Dit is het hoogtepunt van mijn carrière'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ann Poels: 'Dit is het hoogtepunt van mijn carrière'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 08:13

www.nieuwsblad.be

Ann Poels (30) uit Herentals werd samen met haar hengst Lenas Pegesis wereldkampioen in reining, een competitie in het westernrijden. 'Deze titel is voor mij een droom die uitkomt', zegt Ann.
'De sport reining is een onderdeel in het Amerikaans westernrijden, waarin ruiters hun paarden opgelegde oefeningen, zoals verzamelde galop, cirkels, stops, spins en rollbacks, in een opgelegde volgorde laten rijden', zegt Ann Poels uit Herentals. Ze baat samen met haar man de Rawhide-ranch in Herentals uit en geeft er in een speciale trainingshal lessen reinig aan wedstrijdruiters. 'Reining is eigenlijk de westernvorm van dressuur. In plaats van je paard te leiden met korte teugels, waarbij je duidelijk contact hebt, moet je het paard met losse teugels en een hand leiden. Bij een jong paard mag je twee handen gebruiken. Dit is uiteraard veel moeilijker omdat je dan niet zoveel contact hebt met je paard. Die moet dan echt heel goed luisteren naar de ruiter.'

Ann kreeg de smaak van reining acht jaar geleden te pakken. 'Ik ben als klein meisje gestart met het rijden op een pony', zegt Ann. 'Later schakelde ik over op dressuur. Wanneer ik eenmaal kennis had gemaakt met westernrijden, was ik verkocht. Ondertussen rijd ik al acht jaar reining. Op die tijd heb ik al verschillende titels behaald. Twee jaar geleden in 2007 werd ik zelfs tweede in het wereldkampioenschap. Vorig jaar eindigde ik eindelijk als eerste in het klassement. Mijn man, Bernard Fonck, nam zelfs deel met drie paarden en eindigde in het eindklassement op een vierde, vijfde en zesde plaats.'

Om vooraan te eindigen moet je geen wedstrijd rijden, maar wel deelnemen aan verschillende wedstrijden gedurende een heel jaar. 'Van januari tot december worden er constant wedstrijden gereden', zegt Ann. 'Vorig jaar concentreerden die wedstrijden zich vooral in Europa. Voor ons was dat gemakkelijker op vlak van vervoer. Om uiteindelijk de wereldtitel binnen te halen, heb ik in Mallorca een heel belangrijke wedstrijd gewonnen, waardoor ik van de negende naar de eerste plaats steeg. Ook daarna heb ik nog enkele wedstrijden gewonnen, waardoor ik op de eerste plaats bleef staan en zo de wereldtitel kon veroveren.'

Ook dit jaar probeert Ann wereldkampioen te worden, maar dat zal veel moeilijker zijn. 'De meeste wedstrijden vinden dit jaar plaats in Amerika. Een paard laten overvliegen kost al snel 15.000euro. Daarna moet het dier nog eens twee weken in quarantaine staan. Daardoor kan je niet trainen met je paard en om een reining-wedstrijd te rijden moet het dier toch fit zijn.

Wereldkampioen worden in westernrijden is voor Ann een droom die uitkomt. 'Eigenlijk is dit de kers op mijn carrière', zegt Ann Poels. 'Simpel is dat niet, want zowel ruiter als paard moeten echt goed zijn. Een paard moet bijvoorbeeld in goede conditie zijn, stressbestendig zijn en vooral gewend zijn aan transport. Het dier moet ook in grote en kleine pistes kunnen lopen.'

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:20

Haha, en wij Hollanders maar altijd moppen vertellen over die belgen.......maar ze zijn nog niet zo weinig.
Proficiat, Heel knap gedaan hoor +:)+

Anoniem

Re: Ann Poels: 'Dit is het hoogtepunt van mijn carrière'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:05

Gefeliciteerd, een superresultaat!

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:39

Gefeliciteerd! :P

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:37

Dit is toch al bekend sinds oktober vorig jaar? :?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:32

Het blijven Belgen hé... ;)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:09

Is van de week op tv kempen geweest.
proficiat Ann !!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:54