www.horsetelex.nl
De eerste merrietest van dit jaar in Sleen leverde 14 geslaagden op. Koos Naber en zijn team van vier amazones leverden weer uitstekend werk en de veelal driejarige merries stonden er dan ook puik voor. Het merendeel werd na afloop bij de stamboekopname ook ster verklaard.
De vorig jaar in Noord Holland al opgenomen voorlopig keurmerrie Arieta Texel (Jazz) van f/g. W. van der Linde uit De Cocksdorp was de topper van de test met een totaal van 83,5 punten. De bruine die zich vijf weken zeer goed liet bewerken beweegt geweldig mooi naar boven, met veel afruk in het voorbeen en een voorbeeldige galop. Ook in draf valt de goede techniek en het opwaartse beeld telkens op.
Bij de springmerries sloten er drie met een totaal van 80 punten of meer de test af. Een opvallende merrie is de vierjarige Anna (Nassau) van f/g. A Topper-Steendijk die haar samen heeft met Henk Frederiks. Een energieke merrie met zeer goede basisgangen, een bijzonder gedragen galop, snelle reflexen, opvallend vlug en goed gebruik van het voorbeen en ze liet veel vermogen zien en een fijne instelling. Believe Me (Contendro I, f/g. A. Florijn) heeft in Always Me (v.Larino) een bekende halfzus die vorig jaar tot de IBOP-toppers behoorde. Believe Me slaagde met 80,5 punten waarbij ze een 8,5 scoorde voor haar sterke, ruime galop, haar zeer goede lichaamsgebruik en opvallende beentechniek. Voor de reflexen, het vermogen en de aanleg konden de beoordelaars achten kwijt op de lijst.
Ook de springtopper, Bon Ami (v.Montreal), is gefokt uit een Heartbreaker-merrie, door f/g. J. Kramer. Moeder Sophy is een halfzus van de hengst Navarone. De goed gemodelleerde merrie beweegt met veel afdruk, met een hele goede balans en een welhaast perfecte houding voor een springpaard. Bon Ami springt fantastisch naar boven, is vlug en het voorbeen heel goed gevouwen en basculeert heel goed. Haar kracht komt ook in het vermogen tot uitdrukking. Met vier keer een 8,5 op haar protocol kwam ze tot een totaal van 82 punten.