Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110975
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:54

http://www.horses.nl


Wetenschappers van de Faculteit van Landbouwwetenschappen op de universiteit van Aarhus (Denemarken) onderzoeken het mogelijke verband tussen maagzweren en stress bij paarden. ,,Zelfs al zijn er veel aanwijzingen dat maagzweren vaak voorkomen bij paarden, dan nog weten we niet wat de invloed van maagzweren is op het stressniveau van paarden," zegt projectleider en wetenschapper Jens Malmkvist.

In het project worden drie aspecten van maagzweren bij paarden onderzocht. Zijn paarden met maagzweren gestresster dan paarden zonder maagzweren? Zijn deze paarden gevoeliger voor stress? En hebben paarden met maagzweren een grotere neiging tot abnormaal gedrag?

Voor het onderzoek worden ongeveer 100 paarden gebruikt. Deze paarden worden onderzocht op maagzweren en het paardengedrag en de mate van stress worden in verschillende situaties gemeten.

,,Het project zal een bijdrage leveren aan de invloed van maagzweren op het leven van paarden, wat ook van belang is voor het dagelijks gebruik en de behandeling van paarden," aldus Malmkvist.

magic_lover

Berichten: 15575
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:06

oh intressant!
ik weet ook een paard die een maagzweer heeft (gehad), vermoedelijk idd ook door stress oid, dus ben benieuwd naar het resultaat uiteindelijk. :)

Vio

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-10-07

Re: Onderzoek tussen maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:11

Kan me er wel in vinden. Bij mensen is er toch een verband tussen stress en een maagzweer ...... ?

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:13

Ken een paard die een maagzweer heeft gehad toen een ander paard (zijn moeder) overleed dus stress zou heel goed kunnen de mees mensen krijgen het hier ook van.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:15

`Niet echt wel het in de maag voor komen van de bacterie Helicobacter deze is zeer berucht in het maken van zweren in de maag. Misschien moeten ze de paarden hier maar eens naar laten onderzoeken volgens mij kom je dat veel meer tegen dat je lief is.......

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Onderzoek tussen maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:26

Interessant onderzoek! Ik denk echter dat ook de hoeveelheid ruwvoer die een paard per dag krijgt een factor kan zijn. Uiteraard stress ook... Ben benieuwd naar de resultaten!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:37

Zoals ik heb begrepen is één van de oorzaken voor maagzweren dat de maag te lang 'leeg' is en het paard dus te weinig ruwvoer krijgt.
Dit zou een maagzweer veroorzaken, wat natuurlijk pijn veroorzaakt bij paarden en pijn is ook stress.

In het onderzoek lijken oorzaak en gevolg alleen omgedraaid te zijn. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Dit vind ik tenminste weer eens een onderzoek dat wel nuttig is. :)

am13
Berichten: 440
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:02

Ik sluit me volledig aan bij deze laatste mening. (gebrek aan ruwvoer>>> overtollig maagzuur>>>stress)
Het zou interessanter zijn wanneer ze het voedingspatroon van deze paarden en ook voor een deel de bezenuwing van de magen van deze paarden zouden belichten en op de derde plaats pas de factor stress.
Naar mijn idee slaat dit onderzoek bij voorbaat al nergens op als je het totaalplaatje van de maag niet in zijn geheel onder de loep neemt.
Laatst bijgewerkt door am13 op 08-04-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:03

Inderdaad, de maag van een paard produceert 24 uur per dag maagzuur, aanbod van eten of niet.
Bij te weinig ruwvoer of te grote tussenpauzes (en dat roept uiteraard stress op!) ontstaan er dus problemen.
Vaker ruwvoer verstrekken, verdeeld over kleine porties, minder stress, minder...................

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:14

Genoeg ruwvoer is heel belangrijk ....door het kauwen maakt een paard/pony meer speeksel aan dat het maagzuur neutraliseerd!
En aangezien een paard/pony de klok rond maagzuur produceert moet er ten alle tijden genoeg ruwvoer voorhanden zijn!
8-)

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:26

macke schreef:
`Niet echt wel het in de maag voor komen van de bacterie Helicobacter deze is zeer berucht in het maken van zweren in de maag. Misschien moeten ze de paarden hier maar eens naar laten onderzoeken volgens mij kom je dat veel meer tegen dat je lief is.......


ja ken ik helaas zelf ook die rotbacterie,..

vind dit wel interessant....
kan een paard dan ook een maag"bloeding" krijgen net als een mens?

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:29

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt! En ook of er een verband bestaat met luchtzuigen..

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:32

als je goed op internet zoekt, zul je vinden dat ze in america en in de rest van de wereld al heel veel onderzoeken zij gedaan de laatste jaren over stres & maagzweren en maagzweren zelf.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:34

Jaaaaaaaaaaa!!!

Ik ben vooral benieuwd naar het verband met luchtzuigen.

Dat zoogdieren een maagzweer kunnen krijgen door stress is al langer bekend. Stress verlaagt de weerstand in de maag waardoor de Helicobacterie een kans krijgt.

Ik hoop dat ze ook onderzoeken of een maagzweer nou op zichzelf ook weer een bron van stress is. Lijkt mij wel, want alle pijntjes en ontstekingen in het lichaam zijn bronnen van stress.
Ik hoop dat dit onderscheid tussen oorzaak en gevolg duidelijk naar voren komt in het onderzoek. Dat blijkt niet zo duidelijk uit het stukje.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-04-09 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

magic_lover

Berichten: 15575
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:34

het schijnt bij 50% van de sportpaarden voor te komen, en 90% van de renpaarden heb gehoord.

Choco_Patat
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:35

kan wel eens heel nuttig zijn :)

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:41

classic_life schreef:
als je goed op internet zoekt, zul je vinden dat ze in america en in de rest van de wereld al heel veel onderzoeken zij gedaan de laatste jaren over stres & maagzweren en maagzweren zelf.



Ja dat weet ik, maar dat is al wat ouder en wie weet wat voor een 'nieuwe' ontdekking ze vinden!? Dat zou fijn zijn...

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:34

Dat stress maagzweren kan veroorzaken wil ik wel geloven en daar ben ik dan ook benieuwd naar. :) Ik hoop alleen ook dat ze in het onderzoek de oorzaak en het gevolg ook om gaan draaien om daar nog meer duidelijkheid over te krijgen en hopelijk minder paarden met maagzweren door te weinig ruwvoer. In het onderzoek dat ik toen gelezen heb zeiden ze dat bijna 50% van de sportpaarden last hebben van maagzweren, zoals magic_lover ook aangeeft.

Dat het speeksel de pH op de goede waardes houdt had ik niet meer aan gedacht, dus ik ben blij met die toevoeging. Ik heb dat vaker, dat ik dingen lees/zie/hoor en dan de essentie onthoudt, maar niet meer het hele verhaal.

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:42

am13 schreef:
Ik sluit me volledig aan bij deze laatste mening. (gebrek aan ruwvoer>>> overtollig maagzuur>>>stress)
Het zou interessanter zijn wanneer ze het voedingspatroon van deze paarden en ook voor een deel de bezenuwing van de magen van deze paarden zouden belichten en op de derde plaats pas de factor stress.
Naar mijn idee slaat dit onderzoek bij voorbaat al nergens op als je het totaalplaatje van de maag niet in zijn geheel onder de loep neemt.


Helaas is een onderzoek waarin je meer dan 1 variabelen hebt vaak niet uitvoerbaar, of krijg je uitslagen waar je geen conclusies uit kan trekken. Dus moeten ze voor de invloed van het voedingspatroon en de bezenuwing apparte onderzoeken doen. Dat is gewoon de manier waarop de wetenschap werkt.

Denk dat het wel een nuttig onderzoek is.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:54

Goed dat ze het gaan onderzoeken. Maar een onderzoek waarbij de invloed van ruwvoer op een maagzweer verder wordt onderzocht mag er idd ook nog wel komen.

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:07

mijn paard heeft al 3 keer ernstige maagzweren gehad, sommige die zelfs bloedden.
elke keer houden we ons aan de voorwaarden die de kliniek ons heeft gegeven, continu ruwvoer, matig krachtvoer, stress vermijden en medicatie bijgeven.
toch blijft het terugkomen, ook de helicobactor is niet gevonden.
ik vind dit onderzoek wel heel interessant :)
aan mijn paard is ook niets te zien van stress, op wedstrijd ed. is hij superkalm, maar het kan dus wel zijn dat hij wel stress heeft maar dit niet toont :\

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:19

love_bichke schreef:
mijn paard heeft al 3 keer ernstige maagzweren gehad, sommige die zelfs bloedden.
elke keer houden we ons aan de voorwaarden die de kliniek ons heeft gegeven, continu ruwvoer, matig krachtvoer, stress vermijden en medicatie bijgeven.
toch blijft het terugkomen, ook de helicobactor is niet gevonden.
ik vind dit onderzoek wel heel interessant :)
aan mijn paard is ook niets te zien van stress, op wedstrijd ed. is hij superkalm, maar het kan dus wel zijn dat hij wel stress heeft maar dit niet toont :\



hoe kom je daarachter dat ie een maagzweer heeft (die bloedt)?
welke klachten had/zag je aan je paard?

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:27

Mijn paard heeft ook maagzweren gehad
Hij komt uit spanje en is daar niet leuk behandeld geweest.
Paard was zeer mager en had vele angsten.
hij was zeer bang voor mensen toen hij aan kwam.
en nog veel meer.
Na een onder zoek in Utrecht bleek hij ook maag zweren tehebben.
en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer zoals wormen en dat zijn kaak scheef zat ontwricht, heup scheef enz enz
gelukkig door een behandeling is het weg gegaan en is het een trots paard geworden zonder angsten en pijnen.

Hij krijg nu heeeeeeeeel veel ruw voer.
dubbel hooi
Laatst bijgewerkt door Machonito op 08-04-09 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:29

hij at geen hooi meer en ook geen krachtvoer, stond maar zielig te wezen in zijn stal.
altijd met zijn hoofd laag en in een hoekje en hij stond te gapen en te tandenknarsen waarschijnlijk van de pijn.
we zijn ermee naar de kliniek gegaan en daar hebben ze een gastroscopie uitgevoerd en daar kan je dus alles op zien :)
dit hebben we 2 keer gedaan en elke keer had hij zweren van de 3e en dus ergste graad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Onderzoek naar verband maagzweren en stress bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:48

tjeutje en dan ben ik niet eens een wetenschapper, maar ik weet dat stress maagzweren veroorzaakt en ik weet dat maagzweren een oorzaak kunnen zijn van luchtzuigen...........

en ik weet dat hoog in het bloed staande paarden gewoon stresskippen zijn, daardoor meer stress hebben en daardoor maagzweren en daardoor luchtzuigen.........