Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:46

http://www.horses.nl

Vanaf 1 april 2010 mogen alleen bevoegde bixie-juryleden de bixie-wedstrijden jureren. In 2008 zijn de eerste juryleden geslaagd voor de opleiding. In de maand mei of juni van dit jaar organiseert de KNHS opnieuw een gratis cursus tot bixie-jurylid.

Tot 1 april 2010 geldt een overgangsregeling en mogen zowel bevoegde bixie-juryleden als reguliere juryleden en instructeurs niveau 3 de bixie-wedstrijden jureren. Na de overgangsperiode is het met succes afleggen van de cursus verplicht. In aanmerking voor de cursus komen: IL juryleden en hoger, FNRS-juryleden, springjuryleden, instructeurs niveau 2 of ruiters uitgekomen in de L dressuur of springen met winstpunt. De gratis KNHS-cursus duurt één dag.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:49

En terecht, het vraagt nogal wat specifieke kennis van een jury en niet iedere sportjury is hier geschikt voor.
De cursus is erg leuk om te doen, ik ben een van de 2008 geslaagden.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:00

Duurt de cursus maar 1 dag??
Ik hoop dat er veel mensen deze cursus gaan doen.
Ik had namelijk een hele hoge pet op van het bixie rijden, maar helaas zit hier een jury die echt geen idee heeft waar ze de kruisjes neer moet zetten. Helaas is er in onze regio nog maar 1 bixie jury( volgens mij), waardoor we ook steeds dezelfde tegenkomen.

Joto

Re: Cursus verplicht voor jureren bixie-wedstrijden in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:03

Ik heb me opgegeven voor de cursus! Kan pas volgend jaar jurycursus doen, dus leek me dit een leuk alternatief

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:07

Denk er dubbel over, aan de ene kant is het goed om te voorkomen dat er veel te streng en op verkeerde zaken gejureerd wordt, zoals aan de teugel en impuls .....

Aan de andere kant zijn hier in Limburg al jaren (paarden)mensen/ouders als Bixie-jurylid actief, hebben een opleiding gehad vanuit de Kring en hebben een berg aan ervaring en zijn geliefd bij de kinderen en organisaties. Deze mensen vallen dus vanaf 2010 uit de boot want ze voldoen niet aan de kwalificatie-eisen van de KNHS.
Volgens mij een foute insteek van de KNHS want ik vraag mij af hoeveel extra-juryleden dit op gaat leveren aangezien er hiervoor helemaal geen eisen gesteld werden en we al met te weinigen zijn en ik het enige IL-jurylid ben in onze groep (N-Limburg).

Ben trouwens benieuwd naar de nieuwe cursus, vind de nieuwe protocollen een crime om in te vullen. Zit meer te lezen waarop ik moet beoordelen dan naar de ruiter te kijken tijdens het proefje :\

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:23

Ik vond de Bixiecursus niets voorstellen, ik zat met een groep gefrsutreerde moeders (mijn kind rijdt echt heel goed en krijgt te weinig punten).
Aanwezigheid alleen is voldoende, iedereen slaagt.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:24

Ik ben ook een geslaagde van 2008, en ik vond de cursus wel erg leerzaam.
en ik word behoorlijk vaak gevraagd
maar ook mij vallen de nieuwe protocollen erg tegen.
Je moet bijna uit je hoofd weten waar je op beoordelen moet, anders moet je wel heel erg veel lezen en heb je nog maar weinig tijd over om de combinatie te bekijken.
Van mij mogen ze dus de oude protocollen wel weer terug nemen!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:40

Ik heb de cursus ook gedaan. 't Was gezellig en leerzaam. Naar het schijnt jureer ik vrij streng, maar wordt toch iedere keer weer gevraagd. Ik vond het wel onlogisch dat ik ook springen mocht jureren. Hier heb ik totaal geen ervaring mee. Rij zelf alleen dressuur.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:10

Joto schreef:
Ik heb me opgegeven voor de cursus! Kan pas volgend jaar jurycursus doen, dus leek me dit een leuk alternatief

Waar heb je je opgegeven als ik vragen mag?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:19

raket schreef:
Ik vond de Bixiecursus niets voorstellen, ik zat met een groep gefrsutreerde moeders (mijn kind rijdt echt heel goed en krijgt te weinig punten).
Aanwezigheid alleen is voldoende, iedereen slaagt.

Dat houdt je altijd denk ik. Wij zaten met een zure oude tang die nogal gefrustreerd was dat ze geen O-status had :+.
Was alleen beetj ejamemr dat ze de essentie van Bixie jureren niet helemaal begreep, Hamoen was ook gauw klaar met haar.

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:19

Ik ben ook ooit benaderd om deze cursus te gaan doen. Heb toendertijd bedankt omdat ik er gewoonweg geen tijd voor had. Daar heb ik nu wel spijt van en zou het graag oppakken.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:30

Joto schreef:

Waar en wanneer is dit?
En hoe kan je opgeven?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:32

ik ben ook zeer beniewd hoe je je kan opgeven.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:01

Ibonn schreef:
Denk er dubbel over, aan de ene kant is het goed om te voorkomen dat er veel te streng en op verkeerde zaken gejureerd wordt, zoals aan de teugel en impuls .....

Aan de andere kant zijn hier in Limburg al jaren (paarden)mensen/ouders als Bixie-jurylid actief, hebben een opleiding gehad vanuit de Kring en hebben een berg aan ervaring en zijn geliefd bij de kinderen en organisaties. Deze mensen vallen dus vanaf 2010 uit de boot want ze voldoen niet aan de kwalificatie-eisen van de KNHS.
Volgens mij een foute insteek van de KNHS want ik vraag mij af hoeveel extra-juryleden dit op gaat leveren aangezien er hiervoor helemaal geen eisen gesteld werden en we al met te weinigen zijn en ik het enige IL-jurylid ben in onze groep (N-Limburg).

Ben trouwens benieuwd naar de nieuwe cursus, vind de nieuwe protocollen een crime om in te vullen. Zit meer te lezen waarop ik moet beoordelen dan naar de ruiter te kijken tijdens het proefje :\

Ben ik het helemaal mee eens.
Over de protocollen: vooral die nieuwe proeven (vanaf 1 april) en dan de B1, zijn vreselijk geworden.
Ik jureer altijd samen met mijn moeder, allebei hebben we de cursus gedaan. We doen het samen omdat het erg veel werk is met de kruisjes. Ik schrijf, maar help als het nodig is.
Het gaat erg leuk, en we worden steeds meer gevraagd.
Zelf ben ik wel L geweest met winstpunten, maar mijn moeder heeft niks gepresteerd op paardengebied, heeft zelfs nog nooit op een paard gezeten. Zij zal dus buiten te boot vallen hierdoor.. Dan stop ik er ook mee. Erg jammer, want we vinden het heel leuk, en de ouders en kinderen zijn altijd heel positief!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:06

ik heb deze curcus gedaan, ik vind wel dat je goed met kinderen over weg kan.
ook dat je snel moet kunnen zien of het een angstig, verlegen, autis of waaghals kinderen zijn.

ook met springen staat zit kind na voren in verlichte zit en heeft handen naar voren.
meestal mogen we geen kruis zetten, ook al zitten ze in verlichten zit maar vergeten ze hun handen na voren te doen.
en krijg je op merking van ja ze zitten wel in verlichten zit, waarom geen kruisje?
maar mevrouw moet ik dan zeggen, ze vergeten hun handen naar voren te doen.
dus moet je goed kijken en lezen waarom wel en geen kruisje voor kunnen zetten.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:09

Ja, die kruisjes zijn op zich wel duidelijk, maar ook heel vervelend. Soms rijden ze bij de dressuur (AA) een gebroken lijn, helemaal wiebelend, absoluut geen rechte lijn, maar wel tussen de balken door. Dan moet je wel een kruisje zetten, want hij/zij is tussen de balken door gegaan. Is er dan iemand die de gebroken lijn heel netjes rijdt, dan krijgt die evenveel kruisjes. (dit was zo bij de proeven voor 1 april, bij de nieuwste proeven weet ik zo niet hoe dat was.)
Soms vind ik dat echt heel erg lastig.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:42

Om even terug te komen op jullie vragen (ook via pb), ik kreeg een maand terug een mail van de rijvereniging. Dus zodoende heb ik me ingeschreven.
Anders even knhs mailen denk ik

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:43

het is goed dat ze dat doen want dan leer je vooral hoe het gaat!

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:54

wel beter,
want dan leren ze misschien dat in de Bixie nog niet persé de pony aan de teugel moet enz. enz.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:12

Ik ben IL jury en heb de Bixie cursus ook gedaan vorig jaar. Ik kan niet zeggen dat het een zinvolle bijscholing was. Ik heb zelf totaal geen verstand van springen en daar is me ook niets over bijgebracht die dag. Erg jammer. Ook de nieuwe protocollen vergen veel aandacht zodat je amper tijd hebt om naar de combinatie te kijken. Kan denk ik simpeler. Wel goed dat ze er aandacht aan besteden, erg jammer dat er nu mensen met ervaring buiten de boot gaan vallen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:38

Volgens mijn moeder was het ook erg leuk, zij jureert hier best veel. :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:48

mamabird schreef:
Ik ben IL jury en heb de Bixie cursus ook gedaan vorig jaar. Ik kan niet zeggen dat het een zinvolle bijscholing was. Ik heb zelf totaal geen verstand van springen en daar is me ook niets over bijgebracht die dag. Erg jammer. Ook de nieuwe protocollen vergen veel aandacht zodat je amper tijd hebt om naar de combinatie te kijken. Kan denk ik simpeler. Wel goed dat ze er aandacht aan besteden, erg jammer dat er nu mensen met ervaring buiten de boot gaan vallen.

Ik vond het ook niet zinvol en ben ook IL, misschien l;igt daar dan de link voor ons.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:51

Ben eigenlijk wel heel benieuwd waar je meer info over de cursus kan vinden en waar je in kunt schrijven!!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:12

raket schreef:
mamabird schreef:

Ik vond het ook niet zinvol en ben ook IL, misschien l;igt daar dan de link voor ons.

Ik vond het ook niet echt zinvol, niks nieuws gehoord, en ik ben geen IL jury .
Op zich vond ik het leuk (en goed) bedacht, maar degene die de cursus gaf kon geen antwoorden geven op vragen, en verder heb ik ook niks geleerd.
Maar ik was al een paar keer jury geweest bij de bixie, misschien dat dat het is?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:06

Ik heb me ingeschreven ervoor.. :) Voor die ene dag ;)