Draagvlak voor gemeenschappelijke issues paardenhouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Draagvlak voor gemeenschappelijke issues paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:10

Persbericht Sectorraadpaarden

Sectordag Paard 2009 bevestigt draagvlak voor sectorbrede aanpak van gemeenschappelijke issues in de paardenhouderij
Tijdens de jaarlijkse sectordag Paard in Papendal hebben vertegenwoordigers van de georganiseerde Nederlandse paardenhouderij zich met de grootst mogelijke meerderheden uitgesproken voor de sectorbrede aanpak van gemeenschappelijke issues door de Sectorraad Paarden (SRP).
Zo’n 93% van de ca. 180 aanwezige vertegenwoordigers gaf aan dat de sector zélf verantwoordelijkheid dient te nemen voor zaken als de verdere verbetering van het dierenwelzijn in de paardenhouderij. Ook ten aanzien van onderwerpen als de monitoring van diergezondheid en de ontwikkeling van een sluitende systematiek voor identificatie en registratie van paarden zagen zeer grote meerderheden een voortrekkersrol weggelegd voor de Sectorraad.
Voor SRP-voorzitter Johan Lokhorst bevestigden de uitkomsten van de peilingen de bereidheid binnen de Nederlandse paardenhouderij om collectief verantwoordelijkheid te nemen voor structurele aanpassingen aan nieuwe inzichten en veranderde omstandigheden. “Duidelijk is dat de Sectorraad nu al een stevig draagvlak heeft. Door zelf invulling te geven aan noodzakelijke veranderingen, kunnen wij waarborgen dat de aanpassingen zinvol en praktisch uitvoerbaar zijn binnen de paardenhouderij.”

Het was voor de tweede maal dat de SRP een Sectordag organiseerde om bestuurders, directie, ledenraadsleden en andere betrokkenen van de dragende organisaties te informeren over activiteiten en plannen en te discussiëren over actuele onderwerpen. SRP-bestuursleden Martien van den Heuvel en Jaap Werners gaven inzicht in de voortgang van de plannen voor Identificatie en Registratie en voor verdere verbetering van het welzijn in de paardenhouderij. Petra Kock van GD (Gezondheidsdienst voor Dieren) schetste de mogelijkheden voor een gerichte monitoring van dierziekten, waardoor mogelijke toekomstige uitbraken van besmettelijke ziekten in een zo vroeg mogelijk stadium kunnen worden herkend en aangepakt.

Abel Slippens, de bestuursvoorzitter van het kortgeleden opgerichte Nationaal Hippisch Kenniscentrum (NHK) gaf een beeld van de activiteiten die door dit kenniscentrum zullen worden ontplooid. Het NHK speelt een belangrijke rol in de uitvoering van het plan van aanpak ‘Welzijn in de paardenhouderij’, onder meer door onderzoeken die geobjectiveerde kennis over paardenwelzijn beschikbaar maken. Een belangrijk onderdeel van het takenpakket van het NHK is ook communicatie: het ontsluiten en vindbaar maken van beschikbare kennis over het houden van paarden en over de paardenhouderij, op zo’n manier dat ook de ongeorganiseerde paardenhouders worden bereikt.

Anya

Re: Draagvlak voor gemeenschappelijke issues paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:25

Ik hoop dat ze dan ook gaan regelend dat de kennis ook de georganiseerde paardenhouderij niet alleen bereikt, maar dat die er ook wat mee gaan doen. Te beginnen met weidegang voor manegepaarden. In de groep ;)
Dat zal het wel niet gaan worden ben ik bang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:31

Ik ben ook bang dat er alleen gekeken wordt naar wat de grootst mogelijke haalbaarheid is en gezien de situatie in de Randstand zal die grens niet erg hoog liggen. (De eigen vakorganisatie zal geen maatregelen nemen waardoor stallen zouden moeten sluiten).
Ook op het gebied van trainings/tack-equipment en gebruikte middelen om de sportprestaties te verhogen c.q. de uitkomst te beïnvloeden zal op deze manier op een zo laag mogelijk peil blijven staan. (Dingen als staarten doorspuiten zullen ze zelfs nog wel nooit van gehoord hebben).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:46

uh, ik ook niet, wat is dat? Staarten doorspuiten?
(Enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat ze staarten "verlammen" zodat paarden geen verzet laten zien)

Verder vraag ik me ook bij elk bericht weer af waarom er zo geklaagd wordt over de individuele (particuliere) paardenhouder en "mensen met paarden" terwijl veel hobbydierenhouders echt hun best doen hun dieren een dierwaardig bestaan te geven terwijl bij veel "professionele" stallen het geld (inkomen) en evt. de belangen van de sport voorop staan ten koste van een aantal behoeften van de paarden. En dat zijn dan de echte "paardenmensen"...

Daarom vind ik onafhankelijke regelgeving zo gek nog niet... Dan spelen allerlei andere belangen minder een hoofdrol...

En natuurlijk zijn er mensen die hun paarden slecht verzorgen of behandelen, en een deel zal dat uit onwetendheid doen, maar een ander deel weet best hoe het hoort of beter kan, maar doet dat (door verschillende omstandigheden of redenen) gewoon niet. Maar die mensen tref je in alle categorieën dierenhouders aan. Zowel professioneel als hobbymatig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:48

Inderdaad, er wordt mar steeds gehamerd op de niets wetende particulier, maar ik denk dat de meeste misstanden niet bij de particulier liggen maar bij de bedrijfsmatige houderij die alleen naar de euro's kijkt.
Al is het wel de particulier die het in stand houd om op dergelijk plekken hun paard te stallen.

Zelf verantwoordelijkheid nemen kun je vergeten, dan was het nu niet zo beroerd op veel plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:22

@Joyce B : je gaat door voor de koelkast :D
[WN-AM] 'tailblock'

Zou het niet zo zijn dat de 'vakmensen' een beetje bang worden dat ze erg veel geld mislopen nu er zoveel mensen paarden aan huis houden ?? En dat ze hierdoor zwakker komen te staan als er eens daadwerkelijk goed gekeken gaat worden wat de verschillen zijn tussen 'groot' en 'klein' houden van paarden??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:42

weet wel dat je regelmatig hoort over manegehoudersdie klagen over "particuliere" pensionstallen en stalling bij de boer, dat het concurrentievervalsing is omdat zij aan allerlei regels moeten voldoen [ (brand)veiligheid, FNRS regels, verzekeringen etc) en die boer of particulier niet...
Maar ik heb daar persoonlijk geen boodschap aan. Als particulier bepaal ik zelf wel waar ik mijn paard stal en aan gedwongen winkelnering heb ik een hekel... (manege-instructeurs of bakhuur extra betalen, altijd aanpassen aan lestijden als je wilt rijden, beperkte openingstijden, meestal minder tot weinig of geen weidegang, kleine boxen, drukte, weinig invloed op voerbeleid, uitmesten, en overige verzorging etc)
Nee, dan inderdaad liever kleinschaliger en meer vrijheid hoe je je paard wil verzorgen en trainen.

Laat ze eerst eens goed de hand in eigen boezem steken en daar schoon schip maken of in elk geval controle uit gaan oefenen hoe paardvriendelijk hun eigen leden bezig zijn, om daarna met het vingertje naar de mensen daar buiten te wijzen...