Paarden in vrije natuur hebben geen tandarts nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden in vrije natuur hebben geen tandarts nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 08:36

http://www.destentor.nl

Een paardentandarts? Is dat echt nodig? Dat hebben die dieren in de natuur toch ook niet? Rik Teunissen (27) van de dierenkliniek Zeddam is radiologisch laborant en deskundig op het gebied van paardengebitten.

Hij heeft deze vraag vaker gehoord. "Dat klopt, maar wij verwachten dan ook veel meer van een paard dan in de natuur", is zijn antwoord. Wij willen op een paard rijden, trekken een neusriem over zijn hoofd en geven het dier een bit in zijn mond."

Hoe gaat het dan in zijn werk? Kiezen trekken, boren, vullingen plaatsen? Op pad dus maar met de paardentandarts om te zien hoe het in zijn werk gaat. Naar Stokkum, waar het paard Zambuca van Maureen Keurentjes last heeft van iets haar mond.

"Aan één kant van haar mond heeft ze ergens last van", merkte de amazone tijdens het rijden. Rik geeft Zambuca een kleine verdoving door een injectie in zijn hals. Het paard wordt rustig en laat in haar mond kijken.

"Een wolfskiesje, ik denk dat dat het probleem is", zegt Rik Teunissen na met zijn handen te hebben gevoeld. Het paard heeft een spreider op zijn kaken gekregen, zodat het dier niet kan bijten.

Naast de wolfskies, een kleine kies die een vervelende druk kan geven bij het dier, zitten er haken aan de kiezen. "Een paard maalt zijn voedsel. Als dat niet volledig gelijkmatig gebeurt, ontstaan er scherpe haken aan de tanden. Wanneer je nu een neusriem over de wangen aantrekt, kan zo'n haak de binnenkant van de wangen beschadigen." En pijn betekent een onrustig paard dat niet ontspannen rijdt.

Teunissen laat de eigenaar uitgebreid in de mond van Zambuca voelen. De wondjes in de wang, de wolfskies, de haken aan de kiezen. Binnen drie kwartier, de tijd dat de verdoving werkt, is de klus veelal geklaard.

Met behulp van een slijptol op een soort boormachine slijpt Teunissen de scherpe randen van de kiezen af. De kies wordt getrokken met een soort appelboor die rond de kies wordt gezet. Een uurtje niet eten en een paar dagen niet rijden is het advies dat de familie Keurentjes meekrijgt. Volgend jaar is ze opnieuw aan de beurt.

"Ik heb echt het idee dat ik een paard op deze manier kan helpen. Zo heb ik een paard waarvan ze dachten dat ze rugproblemen of kreupelheid had, ook geholpen door een kies te verwijderen. Het dier was volledig anders nadat dit was gebeurd."

Niet altijd is de tandarts het ei van Columbus. "Maar bij problemen kun je het uitsluiten. En vaak is het wel de oplossing."

Vladie

Re: Paarden in vrije natuur hebben geen tandarts nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:01

Wat mij nou zo aan het hele verhaal ergert is dat al die veeartsen er meteen een verdoving in stoppen om naar de tanden te kijken. De rijnste kolder vind ik dat maar goed wie ben ik.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:05

mensen hadden in de oertijd toch ook geen tandarts, maar ben toch erg blij dat ik er af en toe naar toe kan. Dus moraal van het verhaal: een tandart is zowel nuttig voor mens als dier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:20

Vladie schreef:
Wat mij nou zo aan het hele verhaal ergert is dat al die veeartsen er meteen een verdoving in stoppen om naar de tanden te kijken. De rijnste kolder vind ik dat maar goed wie ben ik.

Bij mij doen ze het alleen als het nodig is.
Mijn arabiertje blijft netjes staan, maar de Gelderse merrie van mijn opa blijft vechten (ja, zelfs met heeeeeel veel rust nog) en is dan levensgevaarlijk. Ben blij dat die een verdoving krijgt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:25

'In het wild' eten paarden veel houtige en taaie stengels 16u per dag. Paarden die tóch problemen krijgen worden zwakker en worden eerder ziek of opgegeten.
Vergelijkingen met in het wild is mijnsinzien onzin.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:12

weer met een slijptol,waarom niet met de gewone vijl!!
het zou goed zijn als mensen zich eerst eens verdiepen in de manier van behandelen, een goede paardentandarts verdooft alleen als het niet anders kan en gebruikt ook alleen de elektrische slijptol als het niet anders kan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:46

Hihi, Maureen is een van mijn beste vriendinnen. Wel erg tof dat haar paard zo in een artikel staat.

@ Puck, wat is het verschil tussen de verschillende slijpmanieren?

Ik heb geen slechte ervaringen met verdoven, omdat mijn paard er erg braaf van werd, en zo de situatie voor iedereen veiliger is. Toch??

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:29

paarden worden dus meestal verdoofd als ze electrisch geslepen worden i.v.m.het lawaai,bij het electrisch vijlen komt ontzettend veel warmte vrij waardoor er schade aan de tanden kan optreden als het niet zeer vakkundig gedaan word, onze paardengebitsverzorger gebruikt meestal z.n vijl , verdoofd niet(mag hij ook niet,alleen sedatie eventueel) en het gaat goed,bij alle paarden van ons waar hij nu bij is geweest, ook jonge ,onbeleerde was het niet nodig om te sederen. dierenartsen doen dit ook om risico's voor zichzelf zo klein mogelijk te houden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:40

Volgens mij heeft mijn dierenarts geen elektrische gebruikt, maar wel verdoofd. Dat zou dan alleen zijn voor eigen veiligheid bijv? Dus het sederen "an sich" is in jouw optiek dan niet erg?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:43

Onze tandarts (jan groeneveld) deed het zonder verdoving. Het vijlen vond Storm zaaaalig, die stond echt te genieten!!!
Hij trok ook een wolfstandje, was geen enkel probleem en hij gaf geen kik. Heb zelf ook uitgebreid meegekeken en gevoeld dat was wel leuk :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:45

Zeker nuttig een paardentandarts.. maar tanden verwijderen omdat ze beschadigd zijn door het bit, of pijn geven bij rijden met bit, daar is een humanere oplossing voor als onderdelen verwijderen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:49

met gewoon vijlen (niet electrisch) kunnen de tanden ook te warm worden en dus schade krijgen zoiezo sta je je een breek te vijlen op een haak en kan je nooit de stand van het gebit (te lange boven tanden en kiezen, golfgebit te lange tanden in de onderkaak) waardoor de haken juist makkelijk ontstaan verhelpen... mijn paard wordt elk jaar nagekeken en behandeld ben er zeer tevreden over!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:51

Het was bij mijn paard echt wel nodig!
Gelukkig dat ze er zijn en woensdag komt hij weer!
Mijn paard heeft ook een verdoving gekregen en ze was helemaal niet zo vervelend ofzo maar het was een vrij heftige behandeling en daarom was dit ook beter en eerlijker voor het paard. Geen problemen mee hoor!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:35

als een behandeling heftig is omdat er veel moet gebeuren dan kan ik me vinden in verdoving alleen zijn er veel da's die de tanden er even bij doen en er standaard een spuit indrukken terwijl dat heel vaak onnodig is, jan groeneveld is ook onze gebitsverzorger,hij doet altijd onze paarden en daar zijn draken bij , maar hij heeft nog nooit echte problemen gehad , komt misschien ook wel omdat we standaard 1 keer per jaar hem laten komen i.p.v.te wachten op problemen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:37

Deze tandarts deed het puur voor het paard zelf, paard zelf was rustig namelijk maar het was een pijnlijke kwestie.