Vier NWR hengsten ingeschreven na verrichtingsonderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Vier NWR hengsten ingeschreven na verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:29

Nieuwsredactie
Bokt Correspondent

Afbeelding
Verrichtingstopper 2009; Kooihuster Samme
Foto: http://www.ARfotografie.nl
Op 4 april 2009 vond de eindbeoordeling plaats van het verrichtingsonderzoek van het Welsh pony en cob stamboek. Van de zes deelnemende hengsten werden de vier 3-jarige NWR hengsten, die eerder dit jaar op de hengstenkeuring aangewezen werden voor het onderzoek, allen ingeschreven in het stamboek. “Het was een totaal andere groep als vorig jaar, waar we toen een aantal zeer goede dressuurpony’s hadden. Dit jaar blonken de pony’s voornamelijk uit in het springen met een aantal goede allrounders er tussen.” Aldus juryvoorzitter Peter Goumans. De op de hengstenkeuring verkozen hengst met de beste draf, Compagnon’s Humprey (v. Wengelo’s Ricardo), heeft wegens medische redenen het verrichtingsonderzoek vroegtijdig verlaten.
De reeds part-bred goedgekeurde hengst Coelenhage’s Patser (v. Coelenhage’s Let’s Be The Best), zou bij het goed afleggen van het verrichtingsonderzoek ingeschreven kunnen worden in de sectie NWR, echter kreeg hij een 4,5 op zijn stap en compenseerde op de andere onderdelen niet genoeg om de hengst te kunnen inschrijven. Echter blijft hij wel ingeschreven als stamboekhengst in de sectie WPBR.

Zenzi Boy VDK (v. Zodiak), de WPBR hengst die begin dit jaar zijn dekbewijs kreeg op de hengstenkeuring, deed vrijwillig mee aan het onderzoek. Deze hengst die gedurende het onderzoek altijd plezier in het werk en veel inzet getoond heeft, krijgt een eindcijfer van een 7,5. De pony zou wat ruimer mogen stappen en zijn galop is zijn beste gang. Hij heeft veel aanleg voor het springen, maakt hierbij de sprong achter goed af en is voorzichtig. Wegens zijn bloedvoering kan hij niet bij de sectie NWR worden ingeschreven, echter heeft hij nu wel een mooie cijferlijst bij zijn naam staan.

De mooiste cijferlijst kreeg Kooihuster Samme (v. Orchard Red Prince). Een eerlijke maar sensibele pony die daarmee ook eisen aan de ruiter stelt. Dankzij een 9 op springaanleg en de galop krijgt hij als eindcijfer een 8,5.

Klein Roderijs Cocktail (v. Bodo) was de enige pony die op de dressuuraanleg hoger scoorde als op de springaanleg dit jaar. De pony heeft 3 ruim voldoende basisgangen met een mooie galop en toont veel schoudervrijheid. Op de sprong heeft hij goede reflexen maar zou hij meer mogen basculeren. Cocktail sloot het verrichtingsonderzoek af met een 8.

De aparte Winston (v. Veenstra’s Promise) bleek een echte allrounder met wederom zijn galop als beste gang en een mooie zelfhouding. Tijdens het onderzoek heeft hij zich goed ontwikkeld en sluit het af met en 7,5.

Rhodin Hedde (v. Wengelo’s Ricardo) kreeg als eindcijfer ook een 7,5, met ook een 9 voor zijn springaanleg. In draf zou de pony meer ruimte en gedragenheid kunnen tonen. Met het springen maakt hij de sprong achter goed af en toont hij zeer veel aanleg als springpony.

De cijfers:

Code
Kooihuster Samme
Stap: | Draf: | Galop: | Dressuuraanleg: | Springaanleg: | Stalgedrag: | Karakter:
6     | 7,5   | 9      | 7,5             | 9             | 8           | 7,5
Geschriktheid als sportpony: 8,5

Code
Klein Roderijs Cocktail
Stap: | Draf: | Galop: | Dressuuraanleg: | Springaanleg: | Stalgedrag: | Karakter:
7,5   | 7,5   | 8,5    | 8               | 7,5           | 8           | 8
Geschriktheid als sportpony: 8

Code
Winston
7,5   | 7     | 8      | 7,5             | 7,5           | 8           | 8
Geschriktheid als sportpony: 7,5

Code
Rhodin Hedde
7     | 6     | 7      | 6               | 9             | 8           | 8

Code
Zenzi Boy VDK
6     | 7,5   | 8      | 7               | 8             | 8           | 8

Code
Coelenhage’s Patser
4,5   | 6     | 7      | 6               | 7             | 8           | 8
Geschriktheid als sportpony: 6

Foto's van alle pony's zullen zo snel mogelijk te zien zijn op http://www.ARfotografie.nl/
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-09 20:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:38

Bedankt, leuk stukje! :D
Alleen snap ik niet dat die Patser met een 4.5 ingeschreven kan worden??

AniekR

Re: Vier NWR hengsten ingeschreven na verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:49

Hij wordt daarmee dus ook niet ingeschreven als NWR hengst ;) Echter is voor de sectie WPBR het verrichtingsonderzoek niet verplicht, dus daarvoor blijft hij gewoon goedgekeurd ;)

hhdondiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:11

leuk stukje hoor en mooie foto!!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:08

Is voorgaande jaren wel eens spectaculairder uit gepakt...
Had niet verwacht dat er zoveel springgerichte uit zouden komen.
Had liever wat meer dressuurgezien.

Ondanks Samme hoogste punten krijgt, vind ik een 7,5 voor karakter niet eens zo heel hoog. Je wil toch een betrouwbare pony fokken.

Aniek, heb ji foto's van verrichtingsonderzoek gemaakt?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:23

Vond het idd geen spectaculair jaargang, maar wel gewoon goede pony's zaten er bij. Wat de springpony's betreft kunnen we dat wel wat meer gebruiken. Goede dressuurpony's hebben we ook al wel. Echter is voor Welshbegrippen een goede springpony wat anders als wat je op concours ziet ;)

Bij Samme is dus ook uitgelegt dat hij een 7,5 heeft gekregen omdat hij wat sensibel is. Is niet een pony waar iedereen mee weg kan rijden.

En ja ik heb van alle pony's foto's ;) Ik geef wel een gil als ik ze online heb staan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:30

Geen spectaculaire groep, maar allemaal goede pony's. Wie ik het meest veranderd vond was toch wel Samme, die is me van de keuring amper bijgebleven, maar heeft nu toch een goede indruk achter gelaten! Wat een mooi beest!

Mijn foto's staan inmiddels al online! ;)

Arnout_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:00

Eindelijk weer nieuwe springhengsten *D :D

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:23

AniekR schreef:
Wat de springpony's betreft kunnen we dat wel wat meer gebruiken. Goede dressuurpony's hebben we ook al wel. Echter is voor Welshbegrippen een goede springpony wat anders als wat je op concours ziet ;)

Bij Samme is dus ook uitgelegt dat hij een 7,5 heeft gekregen omdat hij wat sensibel is. Is niet een pony waar iedereen mee weg kan rijden.

Dat is ook wel zo Maar ben nu aan het bedenken welke hengst ik dit jaar op mijn merrie zet, en kom dan steeds op springhengsten uit. En dan lijkt het voor me gevoel, net alsof we daar zo veel van hebben... :o

Begrijp het van het sensibele. Maar dat is met rijden. Is hij dan ook in omgang zo?

@ Muzefee: Idd heb je weinig mensen over Samme gehoord.Ben heel benieuwd naar je foto's! Ga zo meteen even spieken.

welsh_rep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:41

Ik heb geen journalistiek gestudeerd, maar economie. Als ik de cijferlijst van Samme optel kom ik aan 63 punten. De cijferlijst van Cocktail komt ook tot 63 punten.
Een beetje vreemd om dan te melden dat Samme de mooiste cijferlijst heeft.

Daarnaast waren er meerdere bezoekers van het examen en de tussenbeoordelingen verbaasd over het hoge cijfer voor karakter van Samme. De toelichting van de jury spreekt over sensibiliteit, maar de pony was zowel op het examen als op de tussenbeoordelingen gewoon vervelend en druk. Dat heeft wel een relatie met sensibiliteit, maar de fokkers die niet zijn wezen kijken worden hiermee wel misleid. Als je namelijk zelf een merrie hebt die rillerig of druk is dan is Samme geen goede keus.

Ik geef hiermee geen oordeel over de pony , want het is echt een goede pony, maar wel over de communicatie van de jury naar de fokkers. Als je niet beter zou weten dan hebben alle hengsten een goed karakter (7,5 en achten). Als je de tussenbeoordelingen en het examen hebt bezocht weet je wel beter. De 7,5 voor Samme is dan veel te hoog in vergelijking met de hengsten die wel vanaf het begin wel braaf en meewerkend waren zoals Hedde, Patser en Cocktail.

De groep van dit jaar heeft geen hengsten met een super voorbeen, maar het is wel een groep goede sportpony's. Je moet voor het verbeteren van de beweging ook verder kijken dan alleen een ruim voorbeen gebruik. Een sterk achterbeengebruik ,correcte (tactmatige) bewegingen en een goede galop kan het NWR wel gebruiken. Dat zal je in deze groep ruimschoots terug vinden .Daarnaast moet je ook altijd goed kijken naar wat het best bij je merrie past.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:46

welsh_rep schreef:
Ik heb geen journalistiek gestudeerd, maar economie. Als ik de cijferlijst van Samme optel kom ik aan 63 punten. De cijferlijst van Cocktail komt ook tot 63 punten.
Een beetje vreemd om dan te melden dat Samme de mooiste cijferlijst heeft.

Zelf ik, als niet-econoom, kwam ook op 63 bij beide hengsten, maar ik vermoed dat er hier uit gegaan wordt van de cijfers van het geschikt zijn als sportpony. Is natuurlijk voor het gemiddelde niet het juiste uitgangspunt. :n ;)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:08

Kooihuster Samme is echt prachtig, echt mijn type paard :D !

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:28

Welshrep, ik moet toegeven; wat ben jij een economisch rekenwonder ;) Met mijn middelbare school wiskunde (want het economie op de opleiding journalistiek had dit niveau inderdaad niet gehaald ben ik bang) was ik ook al zo ver. Maar toch heeft de jury er duidelijk voor gekozen om Samme boven Cocktail te trekken, anders hadden ze ze beide hengsten een 8 of een 8,5 gegeven voor geschiktheid als sportpony. Daarnaast heeft Samme 2 maal een cijfer in zijn lijst staan die Cocktail niet gekregen heeft, echter is het jammer dat zijn stap toch echt wat minder is, wat zijn punten aantal toch weer wat gedrukt heeft.

Wat zijn karakter betreft, ik denk dat over een paar keer dat je hem hebt gezien moeilijk kan beoordelen. Ja hij was vervelend onder het zadel, maar ik heb geen dingen gezien die ik nou echt bezwaarlijk vond voor een pony die misschien 2 maand onder het zadel is. Het zijn nou eenmaal jonge dieren, ik heb jonge paarden onder het zadel gehad die een stuk vervelender waren met 2 maand en ook nog wel na een half jaar onder het zadel. Ik vond eerder een aantal hengsten daar uitzonderlijk braaf voor zulke jonge beesten. Met name Cocktail en Hedde, die hebben haast geen stap verkeerd gezet.
Maar de jury beoordeeld natuurlijk het hele onderzoek, niet die paar momenten dat ze onder spanning zo'n baan in moeten. Ik sprak ook iemand die daar het hele onderzoek op het knhs centrum was en die liet ook duidelijk weten dat het slechts moment opnames zijn.
Ik vind dat, zo lang ze maar eerlijk zijn, dit nog niet een grote ramp zou zijn. Maar je moet je kleinkind van 8 jaar oud er inderdaad niet op zetten. Daarentegen is het moeilijk om met een pony waar amper pit in zit in de topsport mee te rijden.

En ook voor mij geld dat ik Samme zeer positief is verandert vind. In de 2de bezichtiging had hij er van mij nog uit gemogen. 2 maand later vind ik hem een van de fijnere hengsten van dit jaargang.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:18

Geschriktheid als sportpony...? :D :D :D

Jammer dat Humprey terug getrokken moest worden. Was er erg benieuwd naar geweest.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:08

beetje jammer van patser... mja hij mag iig nog dekken :D