Halvering afwijkende veulens (fries ras)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Halvering afwijkende veulens (fries ras)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 10:17

Halvering afwijkende veulens
De oproep aan fokkers en hengstenhouders om risicoparingen en nauwe inteelt te voorkomen, leidde tot goede respons. Sinds 2005 is hierdoor het aantal afwijkende veulens gehalveerd. Op basis van stammenonderzoek kan een vrij nauwkeurige inschatting worden gemaakt van het aantal gemaakte risicoparingen en daarmee het aantal geboren afwijkende veulens. Door een goede afstemming tussen fokkers en hengstenhouders kan dit aantal nog verder afnemen. Het KFPS advisteert fokkers bij het aanmelding van een dekking bij een hegnstenhouder zowel de vader als de moedersvader van de merrie door te geven. Het KFPS werkt ondertussen aan de ontwikkeling van een DNA-test voor dwerggroei en waterhoofd. Met deze tests kan het voorkomen van risicoparingen nog effectiever worden en kunnen uiteindelijk de afwijkende genen uit de populatie worden geselecteerd. Voor het ontwikkelen van een DNA-test waterhoord is nog DNA-materiaal nodig van waterhoofdveulens. Fokkers kunnen bij de geboorte van een waterhoofdveulen, contact opnemen met een dierenarts of met het KFPS. Het KFPS vergoedt de kosten voor het verzamelen en opslaan.

bron: Pryso april 2009

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:32

In 2007, 06-06-07 voorpagina nieuws, is hier een topic geweest over 16 Friese hengsten.
Naar aanleiding van dit stuk mischien wel interessant om nog eens door te nemen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:40

jaantsje

Re: Halvering afwijkende veulens (fries ras)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:52

Omdat deze problematiek nog steeds speelt en het niet alleen gaat over de hengst maar ook over de merrie's.
Lees het topic maar door.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:03

Ik vind dit eigenlijk wel voorpaginanieuws als de artikelen van dhr. Boerma dat ook zijn.....
Dit is namelijk objectief meetbaar nieuws in plaats van iemand die maar wat roept.

Waarom wordt alle negatieve verhalen over Friezen op de voorpagina gezet en alle positieve niet?
Zit er een arabofriezen liefhebber als modje ofzo?? ;)
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 07-04-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:06

Als de Boermaverhalen op de voorpagina komen hoort dit er ook te staan, vind ik ook. Ik vond het tot nu toe een slechte zaak dat wat er speelt alleen vanuit negatieve oogpunten werd belicht en verder vond ik het sterk rieken naar Arabo-propaganda.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:25

eens.. ik heb erom gevraagt.. maar blijkbaar inderdaad niet interessant genoeg?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:29

Is subjectief geklets tegenwoordig belangrijker nieuws dan objectieve informatie?? Ik mag toch hopen van niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:30

Vraag ik me ook af, Horseyfries, verder kun je de Phryso toch wel bestempelen als een betrouwbare bron, dunkt me.