Politieke partijen klaar voor groot debat paardenwelzijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Politieke partijen klaar voor groot debat paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 07:22

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

De Partij voor de Dieren lijkt uit de discussie van maandag in Den Haag voldoende informatie te hebben overgehouden om volgende week woensdag het debat over het Plan van Aanpak Paardenwelzijn met minister Verburg in te gaan. PVV-lid Graus: ,,Vaak komt er uit een rondetafelgesprek naar voren dat het nog erger is dan we denken. Bij mij is echter door dit gesprek al veel onrust over de sector weggenomen.”

Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren leidde het gesprek. Alleen Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) en Dion Graus (Partij voor de Vrijheid) waren vanuit de Tweede Kamer aanwezig. De overige partijen schitterden door afwezigheid. Alle sprekende partijen leverden een gespreksnotitie in met daarin opgenomen zaken die zij belangrijk vinden. Tijdens het rondetafelgesprek onderbouwden de partijen de notitie. Aan het einde van het gesprek stelde Thieme de vraag wat de overheid kan doen. Geopperd werden:
– een verbod op het zaaien van jakobskruiskruid
– versoepeling bij vergunningaanvragen
– controles op transporten
– opleidingseisen
– certificeren van paardentandartsen - erkenning voor hoefsmeden
– subsidies voor aanpassingen

Sprekers tijdens het rondetafelgesprek waren:
Kathalijne Visser (Animal Sciences Group, Wageningen UR)
Machteld van Dierendonck (Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht)
Medy van der Laan (Vereniging Eigen Paard)
Marcel Reijnen (Dierenbescherming)
Emiel Voest (Freestyle Trainingen)
Josien van der Poel (Stichting paarden met Plezier)
Klik op de namen van de sprekers om de volledige gespreksnotitie te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:50

Mijn eerste reactie bij het zien van de titel was; daar gaan we weer :roll:

Maar op zich vind ik het goede punten waar ik me prima in kan vinden. In certificeren van tandartsen en smeden zie ik echter geen oplossing :n . Deze beroepen moeten bij wet gewoon weer beschermd gaan worden. Daar zit dan automatisch in dat mensen een bepaalde opleiding gehad moeten hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:52

Ik heb alle nota's van de sprekers open gehad en ben zeer tevreden met wat ik las. We lopen momenteel een beetje achter hier in België, maar ik hoop daar tijdens de volgende legislatuur iets aan te kunnen doen, waarbij dit denkproces in Nederland alvast een goeie uitgangsbasis kan zijn. _/-\o_
Ben nu wel benieuwd wanneer er eens grootschalig iets tegen 'vermijdingsleer op basis van pijn' gaat ondernomen worden (zie bv nota E. Voest). Dat wordt nog wel even wachten vrees ik (exit sport zoals het nu bestaat :Y)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:14

Bandida schreef:
Ben nu wel benieuwd wanneer er eens grootschalig iets tegen 'vermijdingsleer op basis van pijn' gaat ondernomen worden (zie bv nota E. Voest). Dat wordt nog wel even wachten vrees ik (exit sport zoals het nu bestaat :Y)).

Dat zal nog heel erg lang gaan duren. Je kan alleen wetgeving maken op iets wat meetbaar is. Wat een paard ervaart is nog steeds niet meetbaar dus kan je ook geen wetgeving maken op wat wel en niet kan. En aangezien op bokt elk onderzoek waarin ze een poging doen direct wordt afgeschoten, zal dat nog wel iets langer gaan duren.

Er zal dus eerst geld moeten komen voor onderzoek voordat welzijnseisen in mijn ogen bij wet mogen worden vastgelegd. Anders gaat wetgeving aan elkaar hangen van aannames en ons gevoel.

Ruga

Re: Politieke partijen klaar voor groot debat paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:39

Gelukkig zal dat onderzoek niet op bokt gevoerd worden ;-)
M. Van Dierendonck merkt terecht op dat negaltieve parameters ivm welzijn goed en onderbouwd te meten zijn, maar dat dat voor positieve welzijnsindicatoren (nog) niet het geval is. Daar is verder onderzoek naar nodig.
De absolute minima zijn echter klaar en duidelijk (al jaren!). Dat kan veilig en onderbouwd in de wet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:01

Het lijkt mij een prima initiatief en ik hoop van harte dat er wat goeds uitkomt, al heb ik bij 1 van de sprekers wel mijn twijfels over de kundigheid. Daar heb ik ooit eens les van gehad..............

Overigens hoop ik dat wanneer er nu hierover gepraat gaat worden dat andere beklagenswaardige ( productie) dieren ook aan de orde gaan komen! Want voor veel van die dieren die uiteindelijk op de borden van de Nederlandse vleeseter terecht is hun (korte) leven geen pretje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:21

Ik vind een spreker van 'de sector' wel ontbreken (in de zin van manege-eigenaren, fokkerijen..).
En ik vind (als buitenlander) de twee partijen die dit initiatief nemen ook wel 'vreemd'. Maar goed, dat is een andere discussie.

Wafel

Re: Politieke partijen klaar voor groot debat paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:36

Vind ik wel heel goed !

Voorkomt dat er onvoldoende geschoolde mensen aan het werk gaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:22

Ik snap überhaupt niet dat er zoveel negativiteit bestaat jegens de PvdD.
Vooral hier op Bokt niet :n

Wees blij dat er eens aan de bel getrokken word met het oog op paardenwelzijn,
er gaat in de praktijk nog zoveel mis, er is nog zoveel leed.
Misschien niet in je omgeving, of misschien zie je het wel niet, maar het is er wel degelijk.

En ja, de PvdD draaft nogal eens door, maar het komt in elk geval aan het licht.
Eindelijk....

En diegene die hard roepen en vooraan staan om de PvdD af te branden heeft in mijn ogen meer op
zijn kerfstok en/of is afhankelijk in de zin van een inkomen, waardoor hij/zij hard om zich heen 'slaat'
om verandering én ontwikkeling op het gebied van paardenwelzijn te voorkomen...
Eigen belang dus!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:35

Kaja schreef:

Heb je het nu over mijn opmerking? Ik ben Belg, hier is zo'n partij ondenkbaar, vandaar ..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:56

Bandida schreef:
Kaja schreef:

Heb je het nu over mijn opmerking? Ik ben Belg, hier is zo'n partij ondenkbaar, vandaar ..

Voel je je aangesproken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:37

Nee ik vroeg me af waarom je dit..
Kaja schreef:

..schreef. Het ging in bovenstaande posts nl. over de inhoud van de teksten, niet over de PVdD.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:45

Dus als je je niet aangesproken voelt, dan heb ik het niet over jou.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:47

Gezellige toon hier :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:25

Cayenne schreef:
– een verbod op het zaaien van jakobskruiskruid
– versoepeling bij vergunningaanvragen
– controles op transporten
– opleidingseisen
– subsidies voor aanpassingen

Vind dit hele goed punten alleen zoals eerder gepost is een beschermd beroep maken van paardentandartsen en hoefsmeden beter.