EASP keurt acht hengsten goed voor dekdienst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

EASP keurt acht hengsten goed voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:51

www.horses.nl

Afgelopen zaterdag keurde de EASP-hengstenkeuringscommissie acht paarden goed in Emmeloord. Vier hengsten staan in het rijpaardenregister van het EASP en vier hengsten behoren in ditzelfde register tot het type Frederiksborger.

Goedgekeurde hengsten:
Catch Up (Calido I x La Primeur)
Landro (Landor S x Corland)
Pabatsa (Perfectum x Roemer)
NN (Rhodium x Jazz)
Valentin Vejvad (Salisbury Vejleby x Minon Vejvad)
Engkildegards Pilo (Engildekards Nugent x Zarif Langlokkegard)
Hojbaks Paztinak (Zorba x Junker Toftegard)
Salto Vejleby (Sofus Landlyst x Sarpo Vejleby)

Luna63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:18

Maar liefst 4 Frederiksborgers tegelijk goedgekeurd!! Heerlijk om te zien dat ook anderen enthousiast zijn over dit bijzondere (maar helaas zo zeldzame) ras!!. Overigens scoorde Hojbaks Paztinak een ruime 9 voor het springen en won en passant nog even de publieksprijs. Moravita van harte gefeliciteerd!!

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:56

%) Heb er een leuk aandenken aan over gehouden.. Klap in het gezicht van een van de hengsten en 3 hechtingen in mn lip! :D Maar hij was wel goedgekeurd!! :P Gelukkig mikte hij niet gericht op mij, maar was het meer een verkeerde plaats, verkeerde moment gevalletje.. #)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: EASP keurt acht hengsten goed voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:35

Nu nog een officiële erkenning van het stamboek en dan hebben de fokkers er echt iets aan.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:03

janderegelaa schreef:
Nu nog een officiële erkenning van het stamboek en dan hebben de fokkers er echt iets aan.

officiële erkenning van wie dan?.............

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:38

Van de overheid. Nu zijn ze nog niets. Een vergelijkbare status als die van het ES ( Europees Stamboek ).

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:47

janderegelaa schreef:
Van de overheid. Nu zijn ze nog niets. Een vergelijkbare status als die van het ES ( Europees Stamboek ).

Ik dacht dat de pvve ging over erkenning en niet de overheid. Het EASP is EU erkend zelfs onder enige druk van de rechter.
http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=persbericht

Fokkers bepalen zelf welke hengst zij gebruiken, en ja de één heeft meer te besteden, en zal meteen kiezen voor een dure hengst van een ander stamboek wat ook erkend wordt door collega stamboeken. De ander denkt een statement te kunnen maken door samen te werken met het easp stamboek. Al met al een kwestie van elkaar in waarde te laten. Ik heb er geen moeite mee om met hen te fokken maar ik fok met meerdere stamboeken, om een juist sportpaard te krijgen. De tijd is de toekomst.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:49

janderegelaa schreef:

Komt het dan wel goed denkje? :P

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:03

hilden1971 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik dacht dat de pvve ging over erkenning en niet de overheid. Het EASP is EU erkend zelfs onder enige druk van de rechter.
http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=persbericht

Maar nu maak je een vergissing! De rechtbank heeft gezegd dat het Produktschap een nieuwe beslissing moet nemen. Dat ze dat tot op heden niet gedaan hebben is heel veelzeggend lijkt mij.

Ik hoef hier toch niet uit te leggen dat het Produktschap van de overheid is hoop ik? Zijn gewoon ambtenaren. Dus de overheid erkend.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:22

janderegelaa schreef:
Maar nu maak je een vergissing! De rechtbank heeft gezegd dat het Produktschap een nieuwe beslissing moet nemen. Dat ze dat tot op heden niet gedaan hebben is heel veelzeggend lijkt mij.

Ik hoef hier toch niet uit te leggen dat het Produktschap van de overheid is hoop ik? Zijn gewoon ambtenaren. Dus de overheid erkend.

Ik heb net even wat info opgevraagd, en het heeft te maken met de aanvraag zoals deze is ingediend. Hierop wordt een toets losgelaten en daarop is er een besluit genomen om voorlopig nog geen officiële erkenning te geven aan het EASP. Het komt er dus ooit wel eens van.

Toch leuk voor de fokkers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:29

Natuurlijk is het leuk voor de fokkers en ik misgun ze het ook zeker niet. Het is jammer dat de indruk gewekt wordt dat het EASP wél erkend is want het kan potentiele fokkers cg hengstenhouders behoorlijk op het verkeerde been zetten.

Neem nu deze Frederiksborgers als voorbeeld, nakomelingen krijgen een blanco paspoort ( dus zonder afstamming ) met een inlegvelletje van het EASP erin. Dan kunnen ze ze nog beter laten dekken op hun buitenlandse goedkeuring.

Ik denk dat in de huidige situatie een erkenning van het EASP er niet door komt.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:42

Die Frederiksborgers blijven gewoon knappe paarden :~

Moravita; nogmaals gefeliciteerd!!!! :D

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:57

Wat jammer dat er nu een discussie onstaat over het wel of niet erkend zijn van het EASP.

Ik kan de mensen die zich daar zorgen over maken geruststellen. Wij zijn wel degelijk goed voorgelicht en we zijn er trots op dat de juryleden de moeite hebben genomen om zich in dit zeldzame ras te verdiepen. Zoals gezegd zijn de hengsten allen al goedgekeurd bij een ander stamboek. Dit is een extra erkenning en we zijn er trots op!!

De Frederiksborgers hebben zich weer geweldig laten zien en vielen in positieve zin op, niet op zijn minst door het geweldige karakter. Voor liefhebbers; foto's zijn te zien op onze website onder hengsten.

Ik denk dat steeds meer mensen een fijn paard willen fokken, een paard dat alround is en vooral betrouwbaar met een goed karakter. De Frederiksborger is daarvoor het paard bij uitstek. Fijn dat het EASP ons de kans gaf om ook in Nederland onze paarden te tonen.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:06

gefeliciteerd met deze hengsten!
ik ga nu even op jouw website kijken moravita!

ik ben in elk geval voor een betrouwbare en vooral lieve allrounder!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:11

Thanx :D

Laat je ook weten wat je van ze vind? Ik ben benieuwd!! :D Het is echt heel leuk; we hebben allemaal weer een hele duidelijke voorkeur voor 1 van de hengsten. Je mag ze natuurlijk altijd een keertje in real life komen bewonderen :)) Gaan we stemmen tellen...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:12

wow....

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:14

naar wie gaan de meeste voorkeuren dan?

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:31

Piew... lastige vraag. Weet je? Ze hebben allemaal een totaal eigen karakter, gezicht en specialiteit... Kies jij maar :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:34

ik kan pas kiezen als ik ze in het echt heb gezien, als je ze hebt zien lopen, als je ze geaaid hebt, als je er ff contact mee hebt gehad, klinkt stom, maar dan heb ik vaak zoiets van....ja deze!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:40

hihi... Dan moet je dus echt koffie komen drinken ;)

Welkom hoor!!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:41

haha, nou leuk aanbod! ben wel heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:06

Lieve Ton en Aletta,

van harte gefeliciteerd met dit superresultaat!! Het is jullie meer dan gegund, met zulke knappe paarden moet er wel een goedkeuring komen!

Hoop ook snel jullie nieuwe topper een keer te komen bewonderen, ben erg benieuwd! Ook naar de 'baby' salto, zo te zien is het een echte man geworden ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:10

He, verdorie had ik dat geweten, was ik even komen kijken!! Ik woon er 10 min vandaan.
En kennissen van ons hebben ook 2 goedgekeurde4 EASP hengsten op stal staan....die hebben ook niets gezegd... :(

Iedergeval; gefeliciteerd!!!*\o/* *\o/*

Maar kon ook niet anders eigenlijk, ze voldoen helemaal aan wat het EASP zoekt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:35

Vooral het percentage Shagyya-,Anglo Arabier of volbloed ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:37

Bedoelde de bouw/ het type