KNHS ontneemt Frank Schuttert de titel voor Z springen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KNHS ontneemt Frank Schuttert de titel voor Z springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:31

http://www.knhs.nl

"Zeer ernstige zaak volgens de KNHS."

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie heeft Frank Schuttert, die afgelopen zaterdag in Ermelo KNHS-kampioen werd in de klasse Z-springen paarden, zowel zijn nationale titel als zijn titel bij de regiokampioenschappen Overijssel ontnomen. Bij nacontrole op startgerechtigdheid is gebleken dat Frank Schuttert niet had mogen starten met Superstar in de klasse Z.

De KNHS volgt hiermee artikel 4 uit de algemene bepalingen van het vraagprogramma en artikel 3 uit het reglement van de KNHS Kampioenschappen 2009. Schuttert heeft met Superstar al meerdere malen op 1,40 m niveau gestart, waardoor deelname aan de kampioenschappen klasse Z reglementair niet toegestaan is.

De KNHS vindt dit een ernstige zaak. Iedere starter is zelf verantwoordelijk om te starten in de juiste klasse. In het wedstrijdplatform is bepaald dat controle op startgerechtigheid achteraf plaatsvindt en dat bij onterechte deelname het resultaat alsnog wordt geschrapt. Hiermee raakt Schuttert zijn titel kwijt en moeten alle prijzen worden ingeleverd. De KNHS-aanklager beraadt zich welke maatregelen verder tegen de deelnemer worden genomen.

Door deze omstandigheden gaat de KNHS-indoor titel klasse Z-springen naar Elsemiek Leijenaar uit Bathmen met Vagebond (v. Recruut).

Reglement KNHS Kampioenschappen 2009, Algemene voorwaarden, artikel 3
3. Hoogste klasse
Een paard mag tijdens een kampioenschap alleen gestart worden in de hoogste klasse waarin het in het lopende seizoen in de betreffende discipline is gestart. Deze bepaling geldt uitsluitend voor deelnemers met paarden.
Uitzondering hierop vormen combinaties die zijn opgenomen in de klasse 1.40m springen. Deze mogen deelnemen aan regionale- en KNHS-kampioenschappen in de klasse ZZ-springen, ook al is de combinatie in het betreffende seizoen 1.40m springen gestart. Ditzelfde geldt voor paarden die met een andere ruiter dit seizoen hebben deelgenomen in de klasse 1.40m springen. Zij zijn startgerechtigd met een andere combinatie in de klasse ZZ-springen.

Vraagprogramma KNHSIndoorkampioenschappen 2009 , Algemene bepalingen, artikel 4
4. Maatregel bij onterecht starten
Indien blijkt dat een deelnemer onterecht heeft deelgenomen aan een Regiokampioenschap en/of het KNHS-kampioenschap, wordt het resultaat alsnog door de KNHS geschrapt (wat betekent: Inleveren “titel”) en kan door de KNHS een maatregel tegen de deelnemer worden genomen.

Uitslagen KNHS Indoorkampioenschappen springen paarden klasse Z 28 maart 2009
1. Elsemiek Leijenaar Vagebond 0-39,66
2. Stefanie van den Brink Total Grey 8-40,49
3. Patricia Greeve Cantos Candide BB 8-43,31

Cyruss_

Re: KNHS ontneemt Frank Schutters de titel voor Z springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:44

Niet erg slim van m...

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:45

oeff das wel balen voor hem.. maarja frank moet het wel weten want volgens mij heeft hendrik-jan dit ook al eens mee gemaakt ..

l0esjj

Re: KNHS ontneemt Frank Schuttert de titel voor Z springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:55

Dat is echt niet slim zeg..
Vind dit soort zaken vooral altijd sneu voor de nr. 2 die dus officieel KNHS Kampioen is maar niet daadwerkelijk de ereronde/huldiging als kampioen heeft mogen meemaken.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:11

Elsemiek kampioen!!!!!!! *\o/* *\o/*

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:14

Beetje dom van hem dit is een duidelijk bekende regel. Ach doet hij ook geen tweede keer meer.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:16

Snap niet dat de KNHS vantevoren niet aan de bel getrokken heeft (bij de endurance krijgen wee netjes voor de wedstrijd te horen wie er wel en niet startgerechtigd is in welke klasse en verder bijzonderheden). Scheelt een hoop toestanden achteraf lijkt me.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:46

billy1 schreef:
Elsemiek kampioen!!!!!!! *\o/* *\o/*

Ja echt super *D

Vind inderdaad ook wel dat ze er wat laat achter zijn gekomen gezien zijn titel bij de Regio..
Maar je mag verwachten dat zo'n iemand op de hoogte is van de regels :)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:50

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:53

had ik wel verwacht.hij reed aantal internationale rubrieken al in het 1.40m :o

zonde dat de KNHS dat zelf niet meer controleert en dat het pas achteraf wordt gedaan

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:36

ladydarkness schreef:
http://www.destentor.nl/sport/grootdeve ... enheem.ece

Hier start ze ZZ. Dit was na de Overijsselse kampioenschappen, de regels zijn volgens mij dat je mag promoveren tussendoor?

Dat klopt volgens mij. Voor de Regio mag je niet promoveren maar tussen de Regio en het NK in wel :)

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:30

Ja klopt...tussen de Regio & NK mag je promoveren...wist ik ook niet maar een vriendin van me deed dat ook :j

Wel een beetje dom...hij had het wel moeten weten en na kunnen gaan! Wel mooi voor die Elsemiek, maar toch lijkt het me niet leuk dat je bijna een week later pas hoort dat je kampioen bent!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:45

Oei, dat is inderdaad niet zo slim. Wel jammer ook voor de nummer 2 zoals iemand al zei!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:47

Beetje suf van de KNHS eerlijk gezegd. Zitten al die bobo's op zo een avond dan te slapen?

Wel leuk voor de nummer 2, vond ik een sympathieke ruiter en grappig paard met zijn grote witte vlek op zijn buik.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:58

ja idd, niet zo heel slim. maar ik denk niet dat hij het heeeel erg vind dat hij hem in moet leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:03

l0esjj schreef:
Dat is echt niet slim zeg..
Vind dit soort zaken vooral altijd sneu voor de nr. 2 die dus officieel KNHS Kampioen is maar niet daadwerkelijk de ereronde/huldiging als kampioen heeft mogen meemaken.

Pcies! En ook voor degene die net niet door mocht naar het NK...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:20

Vippie schreef:
Snap niet dat de KNHS vantevoren niet aan de bel getrokken heeft (bij de endurance krijgen wee netjes voor de wedstrijd te horen wie er wel en niet startgerechtigd is in welke klasse en verder bijzonderheden). Scheelt een hoop toestanden achteraf lijkt me.

nee gek die komen weken later.
krijg je een boete omdat je (blijkbaar) in de verkeerde klasse start ( bv paard en ruiter in zelfde klasse startrechtig dus starte zefde klasse) krijg je na 2 maanden een boete dat je in de verkeerde klasse bent gestart, en een week later nog een hogere boete omdat je weer in de verkeerde klasse bent gestart. (week na de gedateerde datum van de vorige brief, want dus 2 maanden geleden is gebeurd)
zo snel is de knhs dus :Z

janetbril

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:13

Elsemiek, toch nog gefeliciteerd met je super prestatie. Beetje jammer voor jou dat het zo is verlopen, Frank had wel beter moeten weten.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:14

Yeah Elsemiek!!!

polina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:43

Ik zou niet blij zijn als je nu wel kampioen wordt omdat een ander zijn paard in een verkeerde klasse uitbrengt en de titel wordt terug gevorderd. Frank heeft toch als beste gereden en hij is toch gehuldigd en met de eer gaan lopen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:22

Elsemiek, gefeliciteerd!
ik vond dat je een leuk paard hebt!

En jammer voor Schuttert, maar ja, dat had jij, of in ieder geval je ouders kunnen weten....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:31

manic schreef:
Beetje suf van de KNHS eerlijk gezegd. Zitten al die bobo's op zo een avond dan te slapen?

Die hebben waarschijnlijk niet van elk paard de actuele stand van zaken in hun hoofd zitten.

Maar dat is IMO gemakkelijk te ondervangen door voorafgaand aan het kampioenschap na te gaan of men startgerechtigd is in die klasse. Bij de endurance wordt dat voor iedere (reguliere) wedstrijd gedaan zoals Vippie al zegt, ik kan me voorstellen dat dat bij een kampioenschap helemaal handig zou zijn om dit soort dingen te voorkomen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:53

Karin schreef:
Die hebben waarschijnlijk niet van elk paard de actuele stand van zaken in hun hoofd zitten.

Dat weet ik zo net nog niet... Bekende ruiters met bekende paarden zijn geen onbekenden :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:56

janouke schreef:
ja idd, niet zo heel slim. maar ik denk niet dat hij het heeeel erg vind dat hij hem in moet leveren.

waarom niet dan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:00

Mwoah, dan nog. Bekende ruiters brengen vaak meerdere paarden uit, knappe bobo die ze allemaal inclusief prestaties in z'n hoofd heeft zitten. En wat kun je op het moment van zo'n wedstrijd doen? Direct controleren in de systemen van de KNHS?

IMO is controle vooraf de enige sluitende manier om dit te ondervangen. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is en dan hoeven er ook geen lastige situaties te ontstaan tijdens of na de wedstrijd. Als het bij elke reguliere endurancewedstrijd kan (zo'n 100 deelnemers per wedstrijd, loopt ook via de KNHS), waarom dan bij een springkampioenschap niet?