Nieuwe heup door trap van paard anderhalf jaar geleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe heup door trap van paard anderhalf jaar geleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 05:57

http://www.ad.nl

Drie keer is scheepsrecht. Een zure constatering voor de Nootdorpse Alexandrien van der Burgt (55). Tijdens de intocht van Sinterklaas in 2007 probeerde zij een van de op hol geslagen paarden van de goedheiligman te stoppen.

Het paard trapte Van der Burgt bij winkelcentrum De Parade een gebroken heup. Na twee operaties aan deze heup bleek zij vorige maand uiteindelijk een nieuwe nodig te hebben.

„Ik heb al die tijd veel pijn gehad, maar nu heb ik het gevoel dat ik weer de goede kant opga,’’ zegt het sinterklaasslachtoffer. „De tweede operatie in november is mislukt. Ik bleek kopnecrose te hebben, een versnelde slijtage van de heup. Ik ging steeds harder achteruit. Drie weken geleden heb ik een nieuwe heup gekregen.’’

Anderhalf jaar is Van der Burgt al uit de roulatie. De geleden schade hoopt zij te kunnen verhalen op de eigenaar van de paarden, Van Leeuwen van de gelijknamige kaasboerderij. „Ik heb nog contact met hem over de schadevergoeding.’’

Door de grote gevolgen van het incident voor haar eigen leven vindt Van der Burgt het moeilijk te verkroppen dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp er nauwelijks lering uit trekt. De vrouw had bij de burgemeester aangedrongen op een goed doortimmerd veiligheidsplan voor elk evenement. Sinds vorig jaar is zo’n plan verplicht. Zij was echter teleurgesteld in het veiligheidsplan voor de laatste sinterklaasintocht in haar dorp.

„Dat was een draaiboek,’’ vindt Van der Burgt, die een brief over deze kwestie naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Daarin noemt zij een aantal punten dat volgens haar in zo’n plan moet staan, waaronder vluchtwegen en risicoplekken. „Ik hoop dat de gemeente toch leert van mijn verhaal.’’ Nog meer hoopt de Nootdorpse op een snel herstelproces. „Ik kijk uit naar de dag dat ik weer kan hardlopen.’’

Verwante artikelen:

Beber @ [VN] Paard van Sinterklaas op hol in Nootdorp
[VN] Gebroken heup voor vrouw die pony’s wilde stoppen

Biancaa

Re: Nieuwe heup door trap van paard anderhalf jaar geleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:29

tis wel apart om te lezen dat zij in die anderhalf jaar, 2 jaar jonger is geworden ;)

Maar uiteraard is het ernstig genoeg, ik hoop dat ze snel hersteld en alle schade vergoed krijgt. Over het draaiboek, vrees het ergste.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:01

ah gut

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:12

Tsja dat is natuurlijk verwschrikkelijk balen voor haar, maar dat risico loop je als je besluit een van de paarden te willen stoppen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:15

Lotte1990 schreef:
Tsja dat is natuurlijk verwschrikkelijk balen voor haar, maar dat risico loop je als je besluit een van de paarden te willen stoppen.

Wat een domme reactie.

Alsof je op zo'n moment tijd hebt om af te wegen wat de risico's zijn. Wie weet heeft deze mevrouw wel erger leed voorkomen. Als het paard op de zelfde hoogte had geslagen en er had een kind gestaan had het wel dodelijk af kunnen lopen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:46

Ben het helemaal met haar eens dat er eens goed naar de veiligheid van de omstanders gekeken moet worden tijdens dit soort evenementen.
Als de paarden schrikken is er voor het publiek vaak geen ruimte om weg te komen.
Ook zie je regelmatig onwetende mensen met een kinderwagen of buggy voor of achter het paard staan.
Kon het de laatste keer dan ook niet laten om op de Zuidlaardermarkt mensen te vragen of ze soms van hun kind af wilden? Mensen zien het gevaar niet en kunnen een paard helemaal niet inschatten.
Persoonlijk vindt ik het erg jammer dat het ook in onze maatschappij steeds meer om geld draait.
We gaan een beetje op Amerika lijken met dit soort praktijken.
Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje.
Bovendien had deze mevrouw er toch ook voor kunnen kiezen om uit de weg te gaan voor de paarden?
Uiteraard blijft het heel vervelend voor deze mevrouw.

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:30

Jeetje het zou je maar overkomen! Ik had ze ook proberen te stoppen! Je kunt nooit weten dat zoiets je gebeurt op zo'n moment!

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:01

Cayenne schreef:
Anderhalf jaar is Van der Burgt al uit de roulatie. De geleden schade hoopt zij te kunnen verhalen op de eigenaar van de paarden, Van Leeuwen van de gelijknamige kaasboerderij. „Ik heb nog contact met hem over de schadevergoeding.’’

Is het sinterklaascomitee hiervoor niet verzekerd? Mijn paard Pafi haalt ook elk jaar Sinterklaas binnen in Budel, maar hier is het comitee verzekerd voor alle eventuele schade dat mijn paard zou kunnen aanrichten tijdens de optocht, anders zou ik hier echt niet aan meedoen.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:01

yvonnedv schreef:
Lotte1990 schreef:

Wat een domme reactie.

Alsof je op zo'n moment tijd hebt om af te wegen wat de risico's zijn. Wie weet heeft deze mevrouw wel erger leed voorkomen. Als het paard op de zelfde hoogte had geslagen en er had een kind gestaan had het wel dodelijk af kunnen lopen.

Zo een domme reactie vind ik dit niet.
Je hebt wel zeker de keuze om een op hol geslagen paard wel of niet te vangen. Ja die keuze moet je snel nemen, maar hoe vaak in je leven heb je nu de mogelijkheid om lang over een keuze na te denken?? (simpel voorbeeld stoplicht op oranje)Persoonlijk vind ik het wat vergaand van deze mevrouw om de eigenaar van het paard aansprakelijk te stellen. Hij heeft immers niet gevraagd of ze zijn paard wilde vangen ?!

Neemt niet weg dat dit deze situatie ook veel slechter had kunnen aflopen en dat het al een heel vervelend verhaal is, zeker nu ze zo lang bezig is met revalideren...

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:47

Als de koetseneigenaar vaak met de koetsen rijdt (tegen betaling) zal hij best een bedrijfsverzekering hebben afgesloten lijkt mij. Die zal de schade moeten vergoeden.....maar als je zelf voor een op hol geslagen paard springt om hem te pakken zal daar het laatste woord nog niet over gesproken zijn bij de verzekering. Net of je voor een rijdende trein springt die kan ook niet ineens stoppen.
Al met al....een pijnlijke zaak voor alle betrokkene partijen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:53

Voor juristen lijkt het me een interessante kwestie. Kan mevrouw aangerekend worden dat ze het paard probeerde te stoppen, of telt het zwaarder dat iemand het paard liet meelopen met alle risico's (zoals mensen die het paard proberen tegen te houden) van dien. Maw, was het mevrouw haar eigen schuld, of lag de schuld (gedeeltelijk) bij degene die de eigenaar was van het paard, en/of de organisatie...
Zonder ervandoor vliegend paard, was er ook geen mevrouw die het paard probeerde tegen te houden.
Al met al een vervelende toestand voor alle betrokkenen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:36

Bezitter van het paard is aansprakelijk uiteraard.
De vraag is of mevrouw 'eigen schuld' kan worden aangerekend. Het is lastig om daar zo iets van te zeggen, maar de kans dat er geen 'eigen schuld' zal worden toegerekend is best groot.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:03

Hm, dit vind ik een moeilijke. Als ik voor iemands paard spring of er aan ga hangen om het te stoppen dan weet ik dat het ook mis kan gaan. Je kiest er dan zelf voor om toch in te grijpen en als je dan 'schade lijdt' moet je een schadevergoeding hebben? Niemand vraagt mij of ik in wil grijpen, dat beslis ik toch zelf?

Als eigenaar moet je dan eigenlijk hopen dat er niemand ingrijpt, want met een beetje pech kun je een schadeclaim verwachten. Beetje krom vind ik het wel

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:12

Bij een (verkeers) ongeval ben je verplicht om te helpen. Alle schade die daaruit voortvloeit is verzekerd.

Een klein beetje verantwoordelijke paardeneigenaar heeft een wa verzekering waar zijn paarden onder vallen.

Die van mij vallen gewoon onder mijn gezins wa voor 45 euri per jaar

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:14

yvonnedv schreef:
Bij een (verkeers) ongeval ben je verplicht om te helpen.

De slachtoffers helpen ja :j Maar toch niet om bijv de uit de bocht vliegende auto te stoppen? Dat zal geen mens proberen denk ik ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:59

ik zou het ook geprobeerd hebben als ik groter en ouder was ;)
maar wel shit dat ze nu alsnog een nieuwe heup moet hebben

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:16

yvonnedv schreef:
Lotte1990 schreef:

Wat een domme reactie.

Als de vrouw per ongeluk om ver was gelopen vond ik het wel rechtvaardig dat de eigenaar van het paard aansprakelijk wordt gesteld, maar zij heeft zelf het besluit genomen om in te grijpen.
Stel je voor dat jij aan het rijden bent, je paard doet een beetje gek en er komt iemand aan gehold die jou paard wel even zal stoppen. Vervolgens word diegene getrapt en verhaalt de schade op jou. Dan zou jij ook zo iets hebben van, bekijk het maar het was je eigen keus.
Zo zie ik het meer.
Maargoed dat is mijn mening, hoeft niemand het mee eens te zijn :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:37

Cayenne schreef:
http://www.ad.nl/denhaag/delft/article1 ... ce#reactie
ad.nl

Zes weken rust moet de 57-jarige mevrouw Franken uit Nootdorp van de dokter houden om haar gebroken heup goed te laten helen. Zelf had zij niet kunnen voorzien dat dit het resultaat zou zijn van haar reactie op twee pony’s, die op zaterdag 17 november op haar en een mensenmenigte af kwamen stormen.
„Ik heb mijn fiets dwars op de weg, tegen de auto aan gezet, als een soort front om de paarden te stoppen. Ze dreigden een gebied in te rennen waar allemaal ouders met kinderen stonden.’’ De pony’s lieten zich echter niet tegenhouden. Eén van hen liep daarbij in paniek tegen Franken aan, die er een gebroken tand en, naar pas twee dagen later bleek, een gebroken heup aan overhield.

„Ik handelde intuïtief, omdat ik dacht: ‘Dit mag niet gebeuren’. Ik hoop dat iedereen hier lering uit trekt. Je moet heel goed naar de risico’s kijken, als dieren in de drukte terechtkomen.’’

Verwant artikel:

Beber @ [VN] Paard van Sinterklaas op hol in Nootdorp

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:38

Ze springt zelf voor het paard om het te stoppen, maar claimt wel een schadevergoeding ?
What the hell ?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:20

Denkt niemand er dan over na wat de intentie is geweest van deze vrouw?
Als paarden op de loop gaan in zulke mensenmenigtes, waar in dit geval veel kinderen bij aanwezig zijn, dan kunnen er met gemak dodelijke slachtoffers vallen (een tijd geleden nog te lezen hier op bokt...) of in ieder geval zwaar gewonde kinderen.
De vrouw zal vanuit een impuls gehandeld hebben....om erger te voorkomen....
Of dat slim is of niet...tja....
Feit blijft wel dat als er stond: vrouw redt kinderen van ernstig letsel....dan was ze de held geweest.
We zullen nooit weten hoeveel leed deze vrouw heeft voorkomen....of dat er wellicht sowieso niks ernstigs gebeurd zou zijn als ze de pony niet gevangen had.
Ik vind het ongehoord dat deze vrouw door haar dappere (maar wellicht wel onbezonnen) actie hier zo aan de schandpaal genageld wordt.

Ik vind dat ze wel degelijk een schadevergoeding verdient. Ze heeft zich ingezet voor de veiligheid van veel kinderen. En dat heeft voor haar ongelukkig uitgepakt.
Bovendien zal er echt wel een verzekering zijn die het dekt.
Alleen zijn het vaak juist de verzekeringen die het uitkeren van de vergoeding op slinkse wijze proberen te omzeilen. En is het een getrouwtrek van jewelste tussen verzekeringen onderling.
In dit geval kan ik me voorstellen dat de verzekering van de eigenaar het afschuift op de verzekering van de gemeente en andersom....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:58

polly2 schreef:
Denkt niemand er dan over na wat de intentie is geweest van deze vrouw?
Als paarden op de loop gaan in zulke mensenmenigtes, waar in dit geval veel kinderen bij aanwezig zijn, dan kunnen er met gemak dodelijke slachtoffers vallen (een tijd geleden nog te lezen hier op bokt...) of in ieder geval zwaar gewonde kinderen.
De vrouw zal vanuit een impuls gehandeld hebben....om erger te voorkomen....
Of dat slim is of niet...tja....
Feit blijft wel dat als er stond: vrouw redt kinderen van ernstig letsel....dan was ze de held geweest.
We zullen nooit weten hoeveel leed deze vrouw heeft voorkomen....of dat er wellicht sowieso niks ernstigs gebeurd zou zijn als ze de pony niet gevangen had.
Ik vind het ongehoord dat deze vrouw door haar dappere (maar wellicht wel onbezonnen) actie hier zo aan de schandpaal genageld wordt.

Ik vind dat ze wel degelijk een schadevergoeding verdient. Ze heeft zich ingezet voor de veiligheid van veel kinderen. En dat heeft voor haar ongelukkig uitgepakt.
Bovendien zal er echt wel een verzekering zijn die het dekt.
Alleen zijn het vaak juist de verzekeringen die het uitkeren van de vergoeding op slinkse wijze proberen te omzeilen. En is het een getrouwtrek van jewelste tussen verzekeringen onderling.
In dit geval kan ik me voorstellen dat de verzekering van de eigenaar het afschuift op de verzekering van de gemeente en andersom....

GAMMA

Hulde voor de vrouw hopelijk hersteld ze voorspoedig.