Paarden en ruiters maken zondag kilometerslange Vechtdalrit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden en ruiters maken zondag kilometerslange Vechtdalrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:48

www.destentor.nl

Manege Laarbrug, tussen Ommen en Vilsteren is zondag 5 april locatie voor start en finish van de Endurance Vechtdalrit.
Paard en ruiter moeten dan een uitgezette tocht door het buitengebied van Ommen overbruggen van 35 of 55 kilometer. De afstand is afhankelijk van de klasse waarin de combinatie uitkomt.

De Rabobank Vechtdalrit in Ommen wordt voor de zesde achtereenvolgende keer gehouden en is bij de deelnemers vooral populair door de omgeving waarin de routes zijn uitgezet. Die variëert van glooiende paden, smalle ruiterpaden, brede zandwegen met bossen, heidevelden, zandverstuivingen tot rivierlandschappen.

Ongeveer 125 paarden en pony's komen zondagochtend aan de start. Om 8.30 uur is er een massastart voor klasse II (55 km). Een uur later start volgens een startlijst klasse I en de kennismakingsklasse (35 km). De finish van de eerste ruiters wordt rond de klok van 11.30 uur verwacht.

Onderweg worden de deelnemers bijgestaan door bijna vijftig vrijwilligers. Ook zijn er tal van sponsors en hebben verschillende landeigenaren toestemming gegeven om te rijden op plaatsen waar dat normaal niet toegestaan is.

"Endurance is in Nederland sterk in opkomst. Het is een soort marathon voor ruiter en paard met wedstrijden van minimaal 25 en maximaal 160 kilometer. Genieten en plezier hebben staat voorop", aldus Femmy Brouwer, die samen met Elma Verbree deel uitmaakt van de organisatie.

De paarden worden vooraf, tijdens en na afloop kritisch gecontroleerd op hun fitheid en de hartslag wordt gemeten. Volgens Verbree staat Endurance in dienst van het paard. " Je moet één zijn met je paard. Hoe ver kun je gaan. De conditie en de gezondheid van je paard zijn belangrijker dan jouw kansen op een prijs, want het welzijn van het paard staat voorop."

Moon

Re: Paarden en ruiters maken zondag kilometerslange Vechtdalrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:44

Hee wat super :)
En dat hier in de omgeving.
Ik doe zelf niet mee (doe niet aan endurance).
Is het al bekend waar de tocht ongeveer langs gaat?
Misschien dat ik nog even een kijkje waag.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:11

ohh daar woon ik vlakbij! Ik wil ook kijken! Hopelijk volgend jaar zelf mee doen met de korte rit..leuk leuk!

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:25

cool! das ong tien minuten fietsen. miss ga ik nog even kijken

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 06:45

Moon schreef:
Is het al bekend waar de tocht ongeveer langs gaat?
Misschien dat ik nog even een kijkje waag.

op www.deronline.nl kun je meer info vinden over het wedstrijdprogramma van die dag en vaak ook kaarten van de route.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:44

Helaas voor Fob (ziek) en mij (ook ziek) geen Ommen dit jaar, maar volgend jaar ben ik er weer!
Schitterende rit, super georganiseerd; aanrader! Als je geen lid bent mag je trouwens de Kennismakingsklasse een keer meerijden!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:21

leuk!!
jammer genoeg woon ik te ver weg om te kijken :+