Topsporters halen Getuigschrift Veetransport in Ermelo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Topsporters halen Getuigschrift Veetransport in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:34

www.knhs.nl

Als je beroepsmatig vee vervoert is het per januari 2008 vanuit Europese regelgeving verplicht om in het bezit te zijn van het Getuigschrift van Vakbekwaamheid Chauffeur Veetransport. Dit geldt dus ook voor paarden.
Dinsdag 31 maart vond op het KNHS-centrum in Ermelo het examen voor het Getuigschrift Chaffeur Veetransport plaats en hierbij was ook een aantal topsporters aanwezig, waaronder Olympisch eventingruiter Tim Lips en Wereldkampioen vierspannen IJsbrand Chardon.

Mensen die beroepsmatig paarden of vee vervoeren over een afstand van meer dan 50 kilometer moeten het Getuigschrift van Vakbekwaamheid Chauffeur voor Veetransport bezitten. Dit geldt met name voor mensen die paarden vervoeren als economische activiteit. Sinds 1 januari 2009 mag BLOM Verkeersschool als eerste particuliere opleidingsinstituut in Nederland de opleiding en examens voor het officiële Getuigschrift Chauffeur Veetransport aanbieden. De opleiding duurt slechts één dag en wordt eens per maand decentraal in Etten-Leur, Tilburg en Ermelo aangeboden. De dag begint rond acht uur en om drie uur ’s middag kan je deelnemen aan het examen. Uiteraard waren ook Tim Lips en IJsbrand Chardon geslaagd voor hun examen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Gut, we hebben er weer een melkkoetje bij }:0

Kurby

Re: Topsporters halen Getuigschrift Veetransport in Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:51

ik heb dit certificaat als sinds 2007 ivm ons bedrijf, destijds heb ik gehaald als bijrijder/verzorger van de paarden.
Je wordt nu al regelmatig door de AID aan de kant gezet, daar zij de vervoersdocumenten in willen zien en ze willen ook je certificaat zien.
ik vind het niet verkeerd dat de Topsporters dit certificaat ook moeten halen gezien zij ook vele km's maken.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:50

Binnenkort moeten we waarschijnlijk ook een certificaat gaan halen om goudvissen te mogen houden.
Tijdens een uitzending van Pauw & Witteman werd al aangekondigd dat binnenkort het houden van goudvissen alleen nog maar mag indien ze in een vierkant aquarium zwemmen. Sterker nog ronde goudvissenkommen mogen al niet meer verkocht worden.

Ik kan me nog herrineren dat ik na jaren met mijn zeilboot over de wereld gezworven te hebben, ik op de Loosdrechte plassen werd aangehouden en om een vaarbewijs gevraagd werd.

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 05:40

Tussen de mensen met genoeg ervaring (of het nu gaat om zeilen of het vervoeren van beesten) zitten ook altijd personen met een hoop minder kennis en kunde. Juist daarom wordt zoiets ingevoerd en dat lijkt mij heel begrijpelijk.

Vaak is het voor de "ervaren mensen" ook geen probleem dergelijk bewijzen te halen maar... het kost je idd wel geld.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:55

Jammer dat deze cursus voornamelijk over geiten, koeien, schapen en varkens gaat. Alsof het belangrijk is hoeveel geiten er mogen op één vierkante meter. Of hoe je varkens mag laden. Echt overbodig voor de paardenvervoeders en alleen maar geldklopperij. Mijn schoonvader moest deze cursus ook doen (we hebben een varkensbedrijf), hij zit 50 jaar in het vak en dan komt een ventje aan van in de 30 hoe hij varkens moet laden. Haha, hij is nooit gegaan.. ;)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:42

Arizona schreef:

idd, en over die goudvissen 8)7
en de dingen die er daadwerkelijk aan doen, gebeuren niet. of duren 20 jaar . +:)+

ze zijn weer lekker bezig

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:19

Het is gewoon geldklopperij en ambtenaren bezighouden (werkgelegenheid scheppen) .
Als binnen 50 km is geen getuigschrift nodig is en dat is toch 100 km rijden!!!. Voor mensen die al jaren zonder brokken rijden is er ineens een tekort aan bekwaamheid en moeten weer kosten maken.
voor onze mooie sport .

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:27

Horsedances schreef:
Ik kan me nog herrineren dat ik na jaren met mijn zeilboot over de wereld gezworven te hebben, ik op de Loosdrechte plassen werd aangehouden en om een vaarbewijs gevraagd werd.

Daar kom je natuurlijk wel veel meer mensen tegen, dan op zo'n Stille Oceaan, redeneerde de politieman ;)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:04

Arizona schreef:

:=
Beetje wel ja. Het is natuurlijk prima dat ze de vervoeringsregels zo aanpassen dat het veilger zou kunnen worden in de toekomst, maar het is wel weer een mooie manier van inkomsten....

Maargoed, liever veilig vele kilometers maken mét een papiertje op zak, dan ongelukken veroorzaken.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:35

Geeft dit papiertje garanties voor veilige kilometers???????????

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:50

Dus dat betekend dat de bokkers hier hun diensten aanbieden om tegen betaling paarden te vervoeren ook aan deze nieuwe wetgeving moet voldoen?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:54

En moeten die topsporters dan ook zo belachelijk veel geld betalen :+

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:08

Ja, iedereen die paarden vervoert en daar economisch wijzer van wordt MOET dit getuigschrift halen.

Dus ook als je je veulen wegbrengt naar een veulenveiling, maar niet als je de merrie met veulen naar de kliniek brengt of naar de wei.

Er zijn wel een paar onsnappingsmogelijkheden . Zie de zgn. beslisboom. die kun je vinden onder: www.sectorraadpaarden.nl, onder persberichten en dan "Duidelijkheid transporteisen paard."

Kosten cursus en examen nu ca. 375,-- totaal in Barneveld. Weet niet wat Blom rekent.

Ik heb het een jaar geleden gevolgd. Zeer oninteressant als je eigenlijk alleen met paarden te maken hebt. Staan 2 of 3 redelijk onnozelozze vragen in het examen over paarden/pony's.

Voor de rest wordt je vreselijk doorgezaagd over het aantal kg. koe wat je op een vierkante meter mag vervoeren. Hoeveel geitjes er mee moeten. Dat varkens altijd moeten kunnen drinken tijdens transport ( maar een paard pas na 8.uur als hij uitgeladen is. Belachelijk dus)
Wanneer mag je nu wel koeien of varkens overladen of bijladen enz. enz. Kortom niet interessant voor pure paarden transporteurs.

Maar voor iemand met normaal verstand is het wel te doen, mits je het boekwerk wat je van te voren krijgt goed door neemt.

Verder zat ik als enige vrouw tussen enkel vaak oudere veetransporteurs en een enkele paarden handelaar.

De warme lunch in Barneveld was wel SUUUUUPeeeer.

Verder stapeltje vervoersdocumenten die je in moet kunnen vullen na de middag, een proef examen en daar na het echte examen. meerkeuze vragen..

Bokkers die hun diensten aanbieden voor vervoer doen er dus wel goed aan dit te halen. Wordt je gesnapt door de AID mag je GEEN METER meer verder rijden, kun je eerst een bevoegd chauffeur op lasten draven.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:00

Ik heb deze cursus ook in Barneveld gedaan en moet toe geven de lunch was super geregeld. Wij zijn met de CEBOPA gegaan en zaten daar met alleen maar erkende Paardenhandelaren.

Er staat veel in het boek over Reinigen&Ontsmetten (RO), hoeveel dieren er precies op een vierkante meter mogen staan, in het hele boek staan maar een pag. of 4 over paarden.

Ik moet wel zeggen dat de AID hier streng op controleert, mijn broer is op een dag op dezelfde weg drie keer aan de kant gezet door ze (verschillende mannen) en ze willen echt alles zien. Je certificaat, vervoersdocument en de paspoorten!