TREC – hoe begin je ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:06

Heb ook al eens een echte TREC gereden in het zuiden van Frankrijk. Echt geniaal !! :)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:32

Dit klinkt echt zo leuk! Ik denk dat ik ga proberen om deze zomer een TREC meet ga organiseren voor het SGW team van mijn manege.

Nu heb ik wel een vraag; hoe stel je een goede kaart samen van het gebied wat je tijdens de POR gebruikt? Keer op keer met GPS op pad en zo maar proberen alles vast te leggen, of is er een betere manier? We beschikken over een groot bosgebied, waarin we evt. ook zelf nieuwe paden aan kunnen leggen, dus het is op zich ideaal ... behalve dat er geen kaart van bestaat. :\

_Miistral_
Berichten: 839
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:15

Ik vind TREC egt geweldig, als ik 18 ben ga ik zeker naar zo'n kamp ;)
ga nu nog naar jongerentrectocht, wordt ook leuk hoor!, ik zou wel eens zo'n lesje willen
lekker allemaal dingen doen geweldig

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:19

Super leuk om al jullie reacties te lezen! Ben blij dat iedereen zo positief is! Flurk, ik ben gevraagd om een serie artikelen te schrijven, ik zet het er dus ook niet zelf op (kijk maar bij het artikel). Ik vind het erg leuk om te doen en om zoveel mensen wat te mogen vertellen over TREC.

Ook goed te zien dat er zoveel vragen zijn, ik (en andere TRECcers) proberen die zo goed mogelijk te beantwoorden. als je jonger dan 18 bent kun je wel meedoen, maar dan in equipe met een volwassene. Onder de twaalf kun je nog niet meedoen.

Een kaart kun je aanvragen bij het kadaster en als je er meer nodig hebt, moet je ze aan elkaar vastmaken, plakken bijvoorbeeld.

Trainingen kun je ook al doen met een vierjarige, Piecon is zelfs al voorzichtig met een tweejarige bezig. Een sprongetje aan de hand, een labyrint, laaghangende takken, zijn allemaal hindernissen die je ook kunt doen als ze jong zijn en zelfs als ze nog niet zadelmak zijn. Voor de laaghangende takken heb ik trouwens gewone springstaanders gebruikt.

Er zijn trouwen ook mensen zonder richtingsgevoel doe meedoen aan TREC en iedereen komt altijd weer thuis! Het is in zo'n geval wel aan te raden om een cursus te volgen, ozdat je leert hoe je de kaart moet lezen en interpreteren. Maar ook voor zulke mensen zeg ik, ga ervoor en gewoon doen! En je kunt altijd een kompas meenemen, die geeft altijd de richting goed aan!

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:26

En over de trainingen; ze zijn zeker niet allemaal vol! Ik heb nieuwe data op de website www.trecgo.come2me.nl geplaatst die nog vrij ingevuld kunnen worden, naar gelang de wensen er zijn. Bijvoorbeeld een mini POR of een PTV training of nog iets anders. We zijn daar heel flexibel in. De PTV trainingen kunnen voor beginners en voor gevorderden, we hebben een aantal hindernissen in T1/T2 niveau en in T3 niveau (dus moeilijker)staan.

Gisteren hebben we de op/afsprong en de brug afgemaakt, dus die kunnen op 11 april ingewijd worden, haha! Nu hebben we ze echt alle 33 klaar, op een verfje en een extra schroefje na dan.

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:39

Bij mij zijn de trainingen ook nog niet vol hoor! Ik heb wat data's op de site staan waaop zeker lessen zijn, maar over een andere datum valt zeker te praten hoor.

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:09

Ik kom zondag trainen Piecon ;-)

Ik heb de data in mijn onderschrift toegevoegd, misschien net zo makkelijk! Op vrijdag zouden er namelijk ook best mogelijkheden zijn, want dan ben ik vrij. Maar omdat de meeste mensen op zaterdag kunnen, heb ik de trainingen op de zaterdagen gepland.

11 en 18 april zijn inmiddels vol. Op beide dagen heb ik 9 deelnemers, verdeeld over twee groepen. De groep met 5 duurt dan iets langer dan die van 4.

Ilivus
Berichten: 162
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: Noord- Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:39

Heel duidelijk stuk.
Ga dit jaar voor het eerst een TREC wedstrijd proberen met m'n 'oude' pony.
Heb ook een jonge pony van 4 jaar, dus als het goed bevalt mag hij volgend jaar misschien ook meedoen...

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:33

Leuk stuk Mirjam!

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:41

Thanx Amon, doe je ook een keer mee? Leuk!

lotje_s
Berichten: 52
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Nederland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:45

Ik wil ook wel mee doen. Lijkt me helemaal leuk om met je paardje zo lekker bezig te zijn.

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:47

Leuk Lotje_s! Kijk eens op de site in mijn onderschrift of je de trainingen of de wedstrijd leuk lijkt. Katwijk is niet gek ver weg. Anders kun je ook nog naar Wieringen voor een TREC wedstrijd, maar dat maakt mekaar niet zoveel qua afstand denk ik!

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:27

Voor de liefhebber: Morgen is de eerste wedstrijd van het seizoen in didam. De PTV begint om 13.30 (tot 15.43) en is het leukst om te zien als toeschouwer. Kom vooral eens kijken als het je een leuke tak van sport lijkt! Meer info op www.trec-didam.tk!

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:41

MirjamN schreef:
Voor de liefhebber: Morgen is de eerste wedstrijd van het seizoen in didam. De PTV begint om 13.30 (tot 15.43) en is het leukst om te zien als toeschouwer. Kom vooral eens kijken als het je een leuke tak van sport lijkt! Meer info op http://www.trec-didam.tk!


Jij bent goed bezig!

horsefan08
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:41

door dit artikel ben ik allemaal informatie gaan opzoeken over wat TREC allemaal inhoud enzo.

als ik heel eerlijk ben vind ik wel dat je erg weinig informatie er over kan vinden.
Kan iemand mij misschien helpen?

Hoe kan ik aan TREC meedoen? moet ik dan eerst een startkaart aanvragen? [zoja waar?]
Waar kan ik me opgeven voor een TREC wedstrijd?
Kan je ook een proefwedstrijd meedraaien, zodat je kan kijken of je het leuk vind?
Hoe werkt het met punten en hoe kan je bijvoorbeeld naar T2 gaan? gaat dat ook gewoon via winstpunten of via iets anders?

Sorry voor de vele vragen maar heb al veel sites afgespeurd maar vind dat het erg onduidelijk staat hoe ik me moet opgeven voor TREC wedstrijden enzo,, dus hoop dat iemand me kan helpen!

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:54

Hallo horseshoefan

Op de site van www.trecnl.nl of www.trec-nl.nl vind je best veel informatie, evenals in de onderschriften van mensen die op het TREC forum zitten. Voor TREC hoef je geen startkaart te hebben, je hoeft voor de beginnersklasse ook geen lid te zijn. Op de site van trecnl staan alle wedstrijden vermeld. Ook de links naar de websites van de organisatoren staan erop. Daar staat precies hoe je je op moet geven. Vaak is dat via de mail (inschrijfformulier)
Als je lid bent mag je aan de T2 mee doen. Er is geen criterium wanneer je over moet naar de T2. Dat bepaal je zelf. Voor ieder onderdeel van de TREC kan je punten verdienen.
Als ik jou was zou ik een een kennismakingsles of cursus doen. Dat kan in Didam, Dirksland en Nijverdal.
Nog meer vragen?

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:47

horsefan08 schreef:
door dit artikel ben ik allemaal informatie gaan opzoeken over wat TREC allemaal inhoud enzo.

als ik heel eerlijk ben vind ik wel dat je erg weinig informatie er over kan vinden.
Kan iemand mij misschien helpen?

Hoe kan ik aan TREC meedoen? moet ik dan eerst een startkaart aanvragen? [zoja waar?]
Waar kan ik me opgeven voor een TREC wedstrijd?
Kan je ook een proefwedstrijd meedraaien, zodat je kan kijken of je het leuk vind?
Hoe werkt het met punten en hoe kan je bijvoorbeeld naar T2 gaan? gaat dat ook gewoon via winstpunten of via iets anders?

Sorry voor de vele vragen maar heb al veel sites afgespeurd maar vind dat het erg onduidelijk staat hoe ik me moet opgeven voor TREC wedstrijden enzo,, dus hoop dat iemand me kan helpen!


Goed dat je je vragen allemaal stelt! Geeft mij in ieder geval reden om mijn website nog wat verder uit te breiden en daar aandacht aan te besteden in het volgende Bokt artikel over TREC! Piecon heeft al veen beantwoort, misschein kan ik nog wat toevoegen. TREC valt niet onder de KNHS maar onder de FITE, dus daarom heb je geen startkaart nodig. Er is in Nederland een overkoepelende vereniging, De TREC Club. De site van de club is www.trecnl.nl en hier kan je van alles vinden, ook bijvoorbeeld de reglementen. Je kan zelf meerdere proefwedstrijden meedoen, voordat je lid wordt. Dan start je gewoon op het laagste niveau, T1. Vind je het leuk, word je lid, mag je T2 en hoger starten. Winstpunten doen we niet aan. Als je vindt dat jij en je paard er klaar voor zijn, start je een klasse hoger!

Suggestie van Piecon ben ik het mee eens. Probeer een kennismakingsles. Dat kan voor de oriëntatierit bij voorbeeld kaart en oriëntatie theorie zijn, of praktijk, of allebei (eigenlijk doe je dan een mini POR). Ook kun je PTV trainingen doen, om de hindernissen te leren. Voor de MA train je doorgaans zelf, dat hoeft niet zo nodig op locatie. Kijk eens op de site www.trecgo.come2me.nl onder trainingen, voor zowel POR als PTV trainingen. Of kijk eens bij Piecon op www.treclessen.tk of bij lotjemoerdijk.nl voor de mogelijkheden. Of kom gewoon bij een wedstrijd kijken. Morgen in didam of 3 mei in rijsbergen. Of als je nog langer geduld hebt, zie voor de data de kalender op trecnl.nl!