TREC – hoe begin je ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 12:59

Nieuwsredactie
Door Mirjam Nelisse

Afbeelding
Foto 1: allerlei rassen en optomingen
foto: Mirjam Nelisse
Dit is het tweede artikel over TREC in een serie van meerdere artikelen. In het eerste artikel is uitgelegd wat TREC is. Ben je nieuwsgierig geworden? In dit artikel lees je hoe je ermee kunt beginnen!

Rassen
TREC is een veelzijdige sport. Niet alleen omdat het uit drie veelzijdige onderdelen bestaat, maar ook omdat je er met vrijwel elk paardenras aan mee kunt doen. Op wedstrijden kom je allerlei rassen tegen; van Arabieren tot Haflingers, KWPN-ers tot Trekpaarden en van Quarters tot Friezen. Elk ras of paard heeft zijn eigen sterke en minder sterke punten, waardoor er geen enkel ras is wat duidelijk beter geschikt is dan andere rassen. Paarden en pony’s moeten minimaal 5 jaar of ouder zijn om te mogen deelnemen.

Optoming
De optoming van het paard is vrij, tenzij deze dieronvriendelijk wordt geacht te zijn. Scherpe bitten en dergelijke zijn derhalve niet toegestaan. Op wedstrijden zie je dan ook dressuur-, spring- en veelzijdigheidszadels, maar ook western en bijvoorbeeld Australian stockzadels. Hoofdstellen en bitten komen in vele uitvoeringen en kleuren voor. Ook de kleding van de ruiter is vrij, al is een goedgekeurde cap en veilig schoeisel verplicht. Je kunt dus naar hartelust experimenteren met comfortabele kleding!

Als jij en je paard aan bovenstaande voldoen, ben je al een heel eind. Misschien ten overvloede, maar je paard moet natuurlijk verkeersmak zijn. Tijdens de POR (Parcours d'Orientation et de Régularité) rijd je namelijk niet alleen in het bos, maar ook geregeld door wegbermen of stukjes door de bebouwde kom. Tenslotte moet je geschikte zadeltassen hebben om je bepakking mee te nemen. Ook die zijn er in allerlei soorten, maten en prijzen. Eenvoudige zadeltassen zijn er al vanaf 15 à 20 euro. Zelf heb ik twee klein formaat tassen die tot T3 niveau prima voldoen.

Trainingen
Als je voor het eerst aan een TREC wedstrijd wilt gaan deelnemen, is het handig om zoveel mogelijk informatie in te winnen over TREC, zodat je op dat gebied goed voorbereid bent. Dat kun je op eigen houtje doen, door op internet te zoeken, maar ook door bijvoorbeeld een cursus of training te volgen. Er is nog geen groot aanbod van cursussen en trainingen.

POR
Eén of tweemaal per jaar zijn er cursussen over kaartlezen en oriëntatie. Tijdens de POR is de weg vinden het allerbelangrijkst en de kaart helpt je daarbij. Deze cursussen zijn erg handig om goed je weg te leren vinden met behulp van de stafkaarten. Vaak is het overnemen van een route van een moederkaart op je eigen kaart onderdeel van de cursus en zo doe je meteen een stukje praktijkervaring op met het intekenen. Voor 2009 staat er nog één theoriecursus kaart en oriëntatie op de agenda op 10 april en een mini-POR (combinatie theorie en praktijkcursus kaart en oriëntatie) op 16 mei.

Afbeelding
Foto 2: kaart en oriëntatie cursus
foto: Mirjam Nelisse


PTV
Voor de MA (Maîtrise des Allures) kun je zelf trainen, maar voor de PTV (Parcours en Terrain Varié) is het handig om een speciale training te volgen. Bij deze trainingen oefen je de PTV hindernissen in de praktijk en krijg je tevens toelichting op de vereiste uitvoering volgens de reglementen. Op dit moment zijn er twee PTV trainingslocaties die specifiek geënt zijn op TREC, namelijk Dirksland (West-Nederland) en Didam (Oost-Nederland). Beiden hebben in april en mei meerdere trainingen op de agenda staan. We zijn trots om te kunnen vermelden dat in Dirksland binnenkort 33 van de 34 PTV hindernissen aanwezig zijn, waarvan enkele hindernissen uniek in Nederland zijn!

Afbeelding
Foto 3: PTV training; de boomstam
foto: Mirjam Nelisse
Afbeelding
Foto 4: De poort
foto: Mirjam Nelisse


Naast het volgen van cursussen en trainingen, is het vooral belangrijk om lekker buiten te rijden. Oefen eens met een kaart in je hand of met volledige bepakking. Je zult zien dat jij en je paard er vaak even aan moeten wennen! Conditioneel is het niveau van T1 en T2 goed te doen voor paarden die drie tot viermaal per week een uur gereden worden (in de bak of buiten). Veel plezier en op naar je eerste wedstrijd!

Afbeelding
Foto 5: Buitenritten maken
foto: Mirjam Nelisse


***
Meer weten?
Ben je enthousiast geworden en heb je interesse in een cursus of training? Voor meer informatie kun je kijken op http://www.trecgo.come2me.nl onder trainingen of je kunt informatie en een inschrijfformulier opvragen via trec.go@gmail.com. Kijk ook eens op http://www.trec-lessen.tk voor de PTV trainingen in Didam.

In 2009 worden op verschillende locaties wedstrijden en trainingen georganiseerd. De Nederlandse wedstrijden staan op de website van TREC Club Nederland (http://www.trecnl.nl). Wil je ook eens over de grens kijken? De internationale agenda staat op http://www.trec-eu.eu onder ‘2009’. Onze wedstrijd in Dirksland is op 19 en 20 september 2009 en meer informatie kun je vinden op http://www.trecgo.come2me.nl.

Dit artikel is het tweede in een serie artikelen over TREC. Het volgende artikel gaat over wedstrijden.

Verwant artikel
[VN] TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

- Offline -


sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:06

Weer een duidelijk stuk! Ben benieuwd naar de mini Por als mijn paard weer hersteld is :)

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:15

Klinkt inderdaad erg leuk!
Ik had op het vorige artikel ook al gereageerd en ik vind het ook leuk dat er nu wat meer publiciteit komt, o.a. door wat meer hier op de voorpagina te plaatsen! Er zijn zoveel leuke disciplines, maar niet allemaal even bekend.

Zoals ik eerder zei: Z gaat het nog zwaar krijgen met al mijn ambities. Tja, moet je maar geen veelzijdig Gelders paard zijn met zo'n super karakter! ;)

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:52

Dit klinkt erg leuk zeg.. Misschien wel wat voor mij volgend jaar.. :P

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:19

Ik had er tijd geleden al info over gelezen en trok me toen al aan :D Wel leuke uitdaging om met mijn nieuwe paard te doen :P

MirjamN
Berichten: 799
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Dirksland, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:27

Thanx allemaal! Fijn dat jullie het allemaal duidelijk vinden en er enthousiast door worden!

@Ann-Moi: waarom wachten tot volgend jaar? Zoals je ziet kun je al snel meedoen (tenzij je paard nog erg jong is natuurlijk?)!
Edit: ze is nu drachtig zeker? Dan wordt het lastig...
Laatst bijgewerkt door MirjamN op 31-03-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.trec-go.nl voor TREC lessen op Goeree-Overflakkee!
Bij voldoende animo ook cursussen azimut en grid voor de gevorderde TREC ruiter.
http://www.capwasher.nl, de pettenwasser om uw petten te wassen, schoon en in vorm!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:34

Super die uitleg zo!! Ik kan niet wachten weer deel te kunnen nemen! Ik kan de cursus kaart en kompas ook van harte aanraden +:)+

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:56

Wat een leuk stuk! :D
Zou graag zelf een keer meedoen, maar dat gaat zo lastig zonder paard :\ }:0

Avec le vent de l'Est, écoutez-le tenir, le plat pays qui est le mien
Avec le vent d'Ouest, écoutez-le vouloir, le plat pays qui est le mien

Arizona
Berichten: 1082
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:47

Duidelijke uitleg!
TREC is zo ontzettend leuk, je moet het gewoon een keer proberen ;)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:54

Mij lijkt het geweldig, maar mijn paardje is net 4... Kun je er al rustig voor gaan oefenen? En zo ja, waar?

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:25

MirjamN schreef:
Thanx allemaal! Fijn dat jullie het allemaal duidelijk vinden en er enthousiast door worden!

@Ann-Moi: waarom wachten tot volgend jaar? Zoals je ziet kun je al snel meedoen (tenzij je paard nog erg jong is natuurlijk?)!
Edit: ze is nu drachtig zeker? Dan wordt het lastig...


Ja ze is nu drachtig.. ;)
Maar sowieso moet ik dat eerst ook met de eigenaars overleggen.. :)
Het klinkt iig wel helemaal super.. :D Lekker veelzijdig..

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:34

ik zou heeeeel graag mee willen doen, en in elk geval eens kennis willen maken met deze tak.
Mijn haf is ook nog jong-bijna 4 - en ik heb gelezen dat er dan nog niet gestart mag worden, mag er is toch wel mogelijkheid om er alvast kennis mee te maken hoop ik?

al is het wel jammer dat de trainingen en kennismakingsrondes vol zitten als ik op de site kijk..

ik ga het in de gaten houden in elk geval :D

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:08

manishdra schreef:
Mij lijkt het geweldig, maar mijn paardje is net 4... Kun je er al rustig voor gaan oefenen? En zo ja, waar?

Is ie al zadelmak? Waar in Duitsland woon je?

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:09

Erg leuk al die informatie over trec! :D

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:06

Het lijkt mij ook wel leuk, maar het werken met een kaart en kompas lijkt me niet mijn ding. :') Ik heb niet echt een goed richtingsgevoel, dus dat is mn struikelblok nu nog even om er niet mee te beginnen.
Voor de rest lijkt trec me een erg leuke samenstelling van activiteiten. :j

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:14

manishdra schreef:
Mij lijkt het geweldig, maar mijn paardje is net 4... Kun je er al rustig voor gaan oefenen? En zo ja, waar?


Ja...ik geef die PTV trainingen in Didam. Ik heb een 2 jarige hengstje waar ik ook al veel hindernissen mee oefen zonder dat ie onder het zadel is. Is jouw paardje al zadelmak?

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Hee leuk stuk zeg
mag dat op bokt?
gaaf hoor
als ik zoiets plaats gooien ze het altijd weer weg

moeilijke mensen zijn de grootste leermeesters :9
http://www.develuwezoom.nl/
http://www.gewiekstmindfulness.nl/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:16

Flurk schreef:
Hee leuk stuk zeg
mag dat op bokt?
gaaf hoor
als ik zoiets plaats gooien ze het altijd weer weg


Wanneer heb je zoiets geplaatst dan? Ik heb het nog nooit voorbij zien komen? :P
Anders de volgende keer even een pbtje sturen, dan kijken we er even naar :)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:15

piecon schreef:
manishdra schreef:
Mij lijkt het geweldig, maar mijn paardje is net 4... Kun je er al rustig voor gaan oefenen? En zo ja, waar?


Ja...ik geef die PTV trainingen in Didam. Ik heb een 2 jarige hengstje waar ik ook al veel hindernissen mee oefen zonder dat ie onder het zadel is. Is jouw paardje al zadelmak?


Ja, dat is hij. hij heeft zelfs al enkele kleine sprongetjes gemaakt onder het zadel en dat vond hij erg geweldig al moest ik nog niet in galop aangaloperen, want dan wist hij niet waar hij zijn benen moest laten.... :Y) Maar de spirit is er. Heeft trouwens erg veel energie, zelf voor een merens... maar ik dwaal af :o
Ik woon in Bedburg-Hau (net onder kleve)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:21

Manishdra, Didam is goed te doen hoor bij jou vandaan, voor ons is het circa 45 minuten met de paarden op de wagen. En ze hebben een heel leuk parcours wat heel geschikt is met jonge paarden te oefenen. Trouwens de Merensen doen het allemaal super in de TREC (in het WK Team waren er zelfs 3 van de 6 paarden merensen). Zondag is er een wedstrijd bij Didam, dus leuk om eens te kijken en sfeer te proeven.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:25

komende zondag kan ik niet... helaas...
Woon jij in Frasselt? Kom ik elke dag langs met de auto....

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:28

Ja in Frasselt, je kan de paarden zien staan vanaf de B9.

sabby

Berichten: 1029
Geregistreerd: 28-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:52

komende zondag weer wedstrijd ja?
als ik kan wil ik toch ook wel graag eens komen kijken..

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:54

sabby schreef:
komende zondag weer wedstrijd ja?
als ik kan wil ik toch ook wel graag eens komen kijken..


Kijk voor info op www.trec-didam.tk

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: TREC – hoe begin je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:38

hoi hoi. Echt leuk hoor dit! Ik heb 15 en 16 augustus weer in mijn agenda staan- we gaan voor een rematch. En dit keer gaan we het springen van tevoren oefenen ;) Ik heb nog een aantal maanden. Ben aan het bedenken hoe je die "takken" kan nabootsen. Ik heb al wel wat mooie dunne stokken, maar moet echt iets verzinnen om ze op te leggen. Hmmm...ik zou natuurlijk met eentje kunnen beginnen....Iemand ideëen wat je voor "staanders" kan gebruiken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Aalmel, Karmandi, KikiCelinevs, MDWStables, Nietsmar, nonnekee, Reyndir, Rinkex, Rubio, WietskeK, Yltje en 80 bezoekers