De nationale Amerikaanse hippische federatie USEF is actief in het opstellen van allerlei ranglijsten. Zo wordt er een lijst bijgehouden van dekhengsten gebaseerd op de prestaties van hun nafok tijdens wedstrijden met een USEF-licentie. Bij de springhengsten gaat BWP-legende Darco eclatant aan de leiding. Hij heeft twintig kinderen op de lijst staan die hem het enorme aantal van 188.395 punten opleveren. Op afstand volgt Quidam de Revel met zes nakomelingen en 88.870 punten. De top vijf wordt gecompleteerd door High Valley Z, Calido I en Coriano.
In de top tien staan drie KWPN gekeurde hengsten te weten Hemmingway (6e ), Libero H (8e ) en Voltaire (10e ). Bij de dressuurhengsten gaat verrassend de Andalusiër Gaucho III aan de leiding dankzij drie nazaten die hem de benodigde punten opleveren. Plek twee is voor Lord Sinclair, gevolgd door Wolkentanz II. Drie KWPN-gekeurde hengsten vinden we terug in de top tien: Amsterdam (5e ), Contango (8e ) en Flemmingh (9e). Opvallend is nog de Nederlandse inbreng op de lijst met meest succesvolle springpaardenfokkers. De VDL Stud uit Bears gaat aan de leiding met de gebroeders Morsink uit Wierden en Rijssen op plek drie. Zij zijn de enige ‘buitenlanders’ in de top van de ranglijst.
Ja ik kan me inbeelden hoeveel nakomelingen hij heeft... En toch is het nog steeds goed vind ik!!!
Ik ben geen Darco fan maar zijn nakomelingen presteren goed.
Libbylib
Geplaatst: 31-03-09 12:13
daar dacht ik ook meteen aan toen ik het zag , neemt niet weg dat er een pak goede nakomelingen rondhuppelen
s0173957
Geplaatst: 31-03-09 14:46
Ook al zijn er veel, dan nog is het straf dat er zo'n goede bij zitten è! Hoeveel GP paarden heeft die al gegeven? Parco, Winningmood, Otterongo, Saphire,... om er maar enkele te noemen!
devi786
Geplaatst: 31-03-09 20:21
Darco > onze nationale trots ! En te bedenken dat hij bijna niet goedgekeurd was !!! Dan was er bijna geen BWP