Volwassen paarden grote invloed op agressie jonge paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Volwassen paarden grote invloed op agressie jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:00

http://www.horses.nl

De variatie in leeftijd binnen een kudde heeft een grote invloed op de sociale vaardigheden van jonge paarden. Dit blijkt uit een onlangs uitgevoerd onderzoek met przewalskipaarden in Zuid-Frankrijk. Jaarlingen en tweejarigen zijn minder agressief en socialer wanneer de kudde uit meer volwassen dan jonge paarden bestaat.

Tijdens het onderzoek werden twaalf één- en tweejarigen uit vijf kuddes gevolgd. De kuddes waren wisselend van samenstelling. Sommige kuddes bestonden voornamelijk uit volwassen dieren, andere kuddes juist uit meer jonge dieren. De onderzoekers noteerden elke vorm van agressief gedrag door de jonge paarden. Anti-sociaal gedrag kwam vier keer zo vaak voor bij kuddes met meer jonge dan volwassen paarden. In deze kuddes hielden de jonge paarden zich ook vaker afzijdig van de volwassen paarden. Hoe minder volwassenen in de groep, hoe minder de jonge paarden contact zochten met de oudere dieren.

Joto

Re: Volwassen paarden grote invloed op agressie jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:01

Hmm..En daar is een heel onderzoek voor nodig? Had ik ze zo ook wel kunnen verklappen..

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:05

Dit onderzoek is voor mij alleen een bevestiging.
Dit heb ik zelf ook gemerkt. Heb er 1staan die in de opfok gegaan is bij z'n vorige eigenaar. Dat is in de groep echt een agressieve *PIEP*.
De ander heb ik met een half jaar gekregen en heb hem gewoon in mijn eigen groep gegooid, met wisselende leeftijden. Iedereen zei dat dat zo slecht was, maar ik merk kwa gedrag nu heel veel verschil met die 2.
Dus niet alleen op het moment zelf, maar ik ben ook van mening dat het ook voor later uitmaakt.
In een groep met gelijke leeftijden hebben ze meer de drang om zichzelf te bewijzen, dan als ze met oudere paarden staan. Daar hebben ze toch meer respect voor.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:07

Hoe kan iemand in vredesnaam denken dat dat slecht is Sebart? Dit is toch het meest natuurlijke wat er is, in een gemengde groep staan.
Ik ben helemaal geen fan van die zogenaamde opfokgroepen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:09

Opfok kan heel goed zijn mits er inderdaad oudere paarden tussen staan! Mijn paard heeft ook tussen paarden van allerlei leeftijden gelopen en is daar erg netjes door opgevoed.
Het is eigenlijk ook wel logisch, een groep kinderen kunnen elkaar toch ook niet opvoeden!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:11

Cookies: Snapte er ook niet veel van. Ze vonden het slecht omdat hij toen geen leeftijdsgenootjes had om mee te spelen, en om mee op te groeien. Volgens deze personen was dat het grootste belang.
Maar goed, deze zelfde mensen zeiden dat mijn merrie levensgevaarlijk was en naar de slacht moest. Nu is ze ingereden, is super lief. Heeft nu sinds 3dgn haar eerste veulen en is een super mama. En mag er zelf bij zonder aangevallen te worden.
Dus die mening van hun nam ik toch al niet serieus.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:26

Zeker voor merries is het 't meest natuurlijk om in zo'n gemengde groep op te groeien.
Jonge hengsten, zodra als ze geslachtsrijp worden en willen gaan dekken, zullen in de natuur eerder verjaagd worden door de oudere merries en aparte groepjes gaan vormen, dus voor die groep is de opfok zoals we die veel zien wat minder onnatuurlijk. Voor jonge hengsten is het ook veel belangrijker om een 'speel'kameraad te hebben (sparringpartner is misschien een beter woord) dan voor merries.
Zet een groep enter-en twenter merries bij elkaar zonder volwassen paarden en ik vrees dat je het recept hebt om een paar 'zure' tantes te kweken.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:36

Joto schreef:
Hmm..En daar is een heel onderzoek voor nodig? Had ik ze zo ook wel kunnen verklappen..

Ik wou net zeggen....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:38

Mijn jonge hengst (later ruin) speelde altijd met onze oudere ruin. Die heeft hem keurig opgevoed.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:43

Hier staan de jonge hengstjes (jaarlingen) vanaf vandaag ook met de volwassen ruinen (tussen de 10 en 25) en daar ben ik verdraaid blij om!
De leeftijdsgenootjes om mee te donderen, de ouderen om op te voeden. Van de zomer nog een tijdje een drachtige merrie erbij en het is compleet ;)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:44

ik heb mijn hengst als jaarling in die tijd ook in een gemengde kudde gegooid van 20 paarden, zijn maatje was de oudste ruin die er tussen liep. En mijn hengst is erg sociaal en makkelijk geworden met andere paarden, hebben we nu profijt van met wedstrijden. Zeer goed bevallen en daarom nu ook voor mijn jaarlingmerrie gekozen om naar de gemengde kudde te brengen i.p.v opfok met leeftijdgenootjes

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:11

Mijn pony is ook keurig opgevoed door de oudere pony's waarbij hij de wei in mocht. :)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:34

Is idd meer een bevestiging want de uitslag van dit onderzoek is natuurlijk totaal geen openbaring

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:39

Geen weerstand tegen het onderzoek hor, dat op de 1e plaats.
Ondanks dat doet mijn 2-jarige het prima tussen leeftijdgenootjes, heerst er rust in de groep en is hij erg sociaal.
Ik weet niet hoeveel het heeft uitgemaakt dat hij zijn 1e levensjaar tussen 6 merries van verschillende leeftijden heeft gelopen, maar vooralsnog ben ik blij voor hem dat hij in een groep staat.
Tussen de merries was hij meer een serieus paard, speelde of ravotte niet zo, nu doet hij dat veel meer en ik moet zeggen dat ik dit prettiger vind om te zien!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:40

en daarom ben ik blij dat mijn merrie ook met paarden van verschillende leeftijd is opgegroeid. opfok zonder volwassen paarden is als een kleuterklas zonder juf. wat niet wil zeggen dat de opfok per definitie slecht is overigens.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:55

Nou, dan is het goed dat mijn jonkie niet naar de opfok gaat, maar gewoon op onze stal in een gemengde groep staat. Hij wordt aan alle kanten opgevoed en is een welgemanierd jong paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:04

Ik ben nooit fan geweest van een opfok met enkel leeftijdsgenoten. Das vechten voor je vreten en je plek.
Mijn destijds veulen (nu ruin)is opgegroeid met 2 leeftijdsgenoten (hengst en merrie) en 3 merries van 14, 21 en 26 en die tantes eisten respect van ze. Mijn paard is erg sociaal naar andere paarden en erg braaf.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:08

Zie het regelmatig dat onze jongste steeds hoger in de rangorde gaat uitproberen tot hoe ver ze kan gaan. Lijkt me vaak de beste opvoeding alleen niet voor iedereen mogelijk.
Onze 2-jarige hengst gaat straks in een kleine opfokgroep met leeftijdgenoten. Maar de jaarling merrie komt dan ook in een groep met merrie en veulens. Zou haar ook thuis in de groep kunnen houden maar dag en nacht weide lijkt me ook belangrijk.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:37

Rosanne_ schreef:
Joto schreef:

Ik wou net zeggen....

gelukkig zijn er ook hele hoop mensen die wel weten hoe het moet :')
Mijn paarden staan ook in gemengde kudde. Mijn jonge hengstje wordt ook opgevoed door andere oudere paarden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:16

Het is niet alleen bij paarden zo. Een groep ongemanierde oliefanten die zich gingen uitleven in het verbouwen van huizen van mensen zijn weer in het gareel gebracht door jawel: twee volwassen bullen. Toen was het over met het sarren. Ik denk dat alle groepsdieren in een groep met gemengde leeftijden moeten opgroeien. Jammer dat jonge mensen zich vaak niks meer van de volwassenen aantrekken of sterker nog HOEVEN aan te trekken. Maar dat is een zijstraatje natuurlijk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:20

Hiet staat alles standaard tussen de ouderen en denk maar wel dat de jonge pony's goed op hun plek gezet worden door de ouderen. :j Zo hoort het ook, een mens wordt ook niet opgevoed door een leeftijdsgenoot, dat gaat verkeerd. ;)

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:21

Helamaal mee eens! Mijn veulen staat ook bij oudere paarden, en deze voeden d'r prima op!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:30

"ja duh" dt onderzoek heeft vast weer handen vol geld gekost
en de uitkomst is niets meer dan logica en gezond boeren verstand :+

waar leren paarden van tijdens het opgroeien?
van elkaar
dan lijkt me ook niet meer dan logisch dat kleuters meer van volwassen en oudere dieren leren , dan dat ze van andere kleuters leren
ja ik ben voor meerdere jonge dieren in 1 groep zodat ze ook echt kunnen spelen, maar van spelen alleen groei je niet evenwichtig op

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:35

wij hebben onze net gecastreerde 3 jarige bij een oude merrie in staan, die leert hem wel manieren :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:04

Ik heb mijn 2 jonkies 3 jaar lang zomers in de kudde gehad en in de winter thuis (hier zijn wel oudere beesten), die zijn beide zo lief en sociaal als wat...