'Ruiters en paardeneigenaren ook oppassen voor tekenbeet'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ruiters en paardeneigenaren ook oppassen voor tekenbeet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:23

http://www.horses.nl

Stigas, de preventiedienst van de agrarische en groene sector, start vandaag de week van de teek. Iedereen die zich door het bos en natuurgebied beweegt loopt het risico op een tekenbeet. Ook voor ruiters en paarden is het oppassen geblazen.

De Stigas heeft een website gelanceerd met daarop tips en uitleg. Jaarlijks worden in Nederland 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. De teken kunnen besmet zijn met de borrelia-bacterie die de ziekte van lyme veroorzaakt. Deze ziekte kan uiteindelijk leiden tot aandoeningen aan het zenuwstelsel, gewrichten en hart. Het is belangrijk om een teek zo snel mogelijk in zijn geheel te verwijderen. Als dit niet lukt of als er verkleuring van de huid, hoofdpijn of pijn in de armen of benen optreedt, is het belangrijk om contact op te nemen met de huisarts.

Afbeelding
Ook paarden kunnen een tekenbeet oplopen. Als ze besmet zijn met de ziekte van lyme treedt niet in alle gevallen symptomen op. Gebeurt het wel, dan wordt hij sloom, eet slecht en krijgt koorts. Ook kunnen paarden last krijgen van oogproblemen, kreupelheid, gezwollen gewrichten of gedragsveranderingen. Voor een dierenarts is het lastig om de ziekte van lyme vast te stellen door de vrij algemene symptomen. De behandeling bestaat meestal uit het behandelen met antibiotica.

Kijk voor meer informatie op http://www.weekvandeteek.nl.

Hawai

Re: 'Ruiters en paardeneigenaren ook oppassen voor tekenbeet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:59

Ik gebruik sinds vorig jaar Ectoparacietenspray (via huisdiervitaal.nl)voor zowel de hond-de kat het konijn en het paard. Heb vorig jaar geen teek gevonden op de hond of de kat, dat was het jaar daarvoor helaas wel anders.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:04

Bah; ik vind het zulke vieze beesten! Alleen van dat plaatje walg ik al!
Zelf gelukkig nooit zo'n beet gehad *even afkloppen* maar het risico wordt wel groter aangezien die beesten ook hier in de Randstad steeds meer voorkomen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:07

Bah bah bah! Gore beesten! :(

Mijn katten hebben er veel last van, mijn hond niet. Bij mn paarden heb ik er ook nog nooit een gevonden gelukkig, maar ik houd mn ogen open!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:30

Bah vorig jaar ben ik ook gebeten door een besmette teek.. Ben toevallig vandaag voor controle geweest (bloedprikken). Want het kan ineens toeslaan na een hele tijd -soms zelfs jaren- nadat je gebeten bent.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:15

Ik vind ze echt doodeng!
Heb er zelf nog nooit 1 gehad (ponylief overigens ook niet), maar onze kat heeft ze af en toe wel.
Vieze beesten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:39

Mijn paard heeft zo vaak teken gehad. Toen hij nog bij de oude wei stond liep hij regelmatig door de bosjes te struinen en dan haalde ik er elke dag zo'n 10 teken vanaf.
Hij heeft er nooit iets van gekregen.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:10

bah, die bloedzuigertjes op je huid..,heb ze zelf ook gehad in
de grens van Groningen en Friesland,..ik had hem op mijn knie!
zo goor!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:14

Mijn paard stond aan het bos en had ook vaak teken. Ik had altijd een tangetje bij me. Mijn honden hebben ze ook in de zomer omdat ik veel in de bossen loop. Twee jaar geleden heb ik zelf de ziekte van Lyme gehad. Kreeg er een antibioticakuur voor en dat was het. Ik vind het geen vieze beestjes maar verzuip ze meteen. Je haalt ze er meestal nog levend uit want die pootjes of voelsprietjes bewegen dan nog ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:23

Vraagje; zou mijn tinker (veel sok) juist gauwer of minder gauw gebeten worden?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 30-03-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:24

Marloez schreef:
Bah vorig jaar ben ik ook gebeten door een besmette teek.. Ben toevallig vandaag voor controle geweest (bloedprikken). Want het kan ineens toeslaan na een hele tijd -soms zelfs jaren- nadat je gebeten bent.

Hoe weet je dat de teek besmet was? Heb je hem laten testen?

rixta1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:24

onze shet had er vorig jaar ook 1 wij controlen ze elke dag in de zomer erop en geven ze ook nog van dat spul ervoor

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:29

Beantsje, ze gaan niet in de sokken zitten. Ik vond ze vaak bij de oren, bij de uier, een keer op haar ooglid. Voorbenen (bovenaan).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:30

beantsje schreef:
Vraagje; zou mijn tinker (veel sok) juist gauwer of minder gauw gebeten worden?

Ik heb een arabier en die liep toen samen met een shetlander. De shetlander heeft nooit een teek gehad terwijl de arabier er zo 10 op een dag had. Ze hebben blijkbaar voorkeur voor een dun (arabieren)huidje.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:05

Brrrr. vieze beesten.
Had er een tijd geleden zelf een. :r bah! De plek zie je nu nogsteeds.

Mijn pony's hebben eerst in een wei gestaan waar het helemaal vol zat met teken. Denk dat ik er in een week tijd wel 20 per pony uit heb kunnen halen, dus die kregen er ook van dat spul voor :j. Ze worden ieder jaar even gecontroleert of ze er niet toch nog ziek van zijn geworden!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:21

volgens mij hebben ze ook voorkeur voor witte dingen!
en nooit met alcohol behandelen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:24

Hawai schreef:
Ik gebruik sinds vorig jaar Ectoparacietenspray (via huisdiervitaal.nl)voor zowel de hond-de kat het konijn en het paard. Heb vorig jaar geen teek gevonden op de hond of de kat, dat was het jaar daarvoor helaas wel anders.

Hee bedankt voor de tip! Woon bij de duinen en teken waren vorig jaar echt een plaag! Ben afgelopen zomer echt een poosje niet in de duinen geweest na een enorme babytekenaanval op mn hond. Had er wel iets voor, maar dat werkte dus echt totaal niet.

Eind van de zomer een keer een teek gevonden op mn paard, maar wist niet dat paarden ook de ziekte van Lyme kunnen krijgen!

Ga iig ff kijken voor die spray!
edit: heb meteen ff gekeken op die site voor die spray. Maar hoe vaak gebruikte je het?
Laatst bijgewerkt door joozz op 30-03-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:26

Ik ben al meerdere malen door een teek te pakken genomen maar nog nooit van 1tje de ziekte van lyme gehad.
Gelukkig!
Hoe kom je van die krengen af, want het worden er steeds meer!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:30

vorig jaar 0,000 teken op mn paard. helaas bij mij zelf wel 1 ongemerkt. te laat erachter dus ook lyme waar ook nog eens te laat achterkwam. wel goed dat ze nu er voor waarschuwen. komt toch steeds meer voor.

een goede tip voor hond/paard. knoflook geven hoeft maar beetje te zijn hier houden teken niet van. dus laten meteen los. bij mijn pony werkte dat echt. toen ik ermee stopte had ze meteen weer teken.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:34

ikke20 schreef:
vorig jaar 0,000 teken op mn paard. helaas bij mij zelf wel 1 ongemerkt. te laat erachter dus ook lyme waar ook nog eens te laat achterkwam. wel goed dat ze nu er voor waarschuwen. komt toch steeds meer voor.

een goede tip voor hond/paard. knoflook geven hoeft maar beetje te zijn hier houden teken niet van. dus laten meteen los. bij mijn pony werkte dat echt. toen ik ermee stopte had ze meteen weer teken.

wat is de ziekte van lyme precies? :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:37

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymeziekte

even googelen is best lange uitleg zijn ook verschillende types

tevens nog een waarschuwing ik kreeg geen rode kring.

had last van een jeukende knieholte werd rood. binnen week blauw. week later was het zwart en been voelde of hij in zn eentje de maraton had gelopen.(had nog meer sympthomen hoor)
dus niet altijd een rode kring wijst op besmetting

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:42

LoveLita schreef:
Brrrr. vieze beesten.
Had er een tijd geleden zelf een. :r bah! De plek zie je nu nogsteeds.

Is het een rode ring? Dan moet je toch even naar je huisarts!

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:45

Ik ben zelf gebeten door een teek vorig jaar, en heb daar door de ziekte van Lyme gekregen. Zit op dit moment nog aan de antibiotica en het is mijn derde kuur en ze krijgen de bloedwaarden maar niet op normaal pijl....

Bij mij waren de sypmtomen, moe, evenwicht verlies, controle verlies, slecht zicht, hoofdpijn, flauwvallen.

Als je echt de verkeerde teek hebt ben je zwaar de sjaak... DUS PAS OP!!!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:10

joozz schreef:
Hawai schreef:

Hee bedankt voor de tip! Woon bij de duinen en teken waren vorig jaar echt een plaag! Ben afgelopen zomer echt een poosje niet in de duinen geweest na een enorme babytekenaanval op mn hond. Had er wel iets voor, maar dat werkte dus echt totaal niet.

Eind van de zomer een keer een teek gevonden op mn paard, maar wist niet dat paarden ook de ziekte van Lyme kunnen krijgen!

Ga iig ff kijken voor die spray!
edit: heb meteen ff gekeken op die site voor die spray. Maar hoe vaak gebruikte je het?

2x per week spuit ik het hele lijf in van hond en kat, en bij de hond elke dag de poten ivm de uitlaat plaatsen.
Paard, 1x per week en als we een buitenrit gaan maken door veel bosgebied dan een keer extra.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:18

Citaat:
en ze krijgen de bloedwaarden maar niet op normaal pijl....

Ik heb me een jaar na de besmetting opnieuw laten prikken en Lyme blijf je zien in het bloed. Ze hebben er niets meer aan gedaan, ik kreeg een vaag verhaal. Zo schijn ik ook de ziekte van Pfeiffer te hebben gehad, is ook te zien in het bloed. Ik blijf me maar moe voelen en weet niet waarom. Ga jij naar het Academisch ziekenhuis en heb je daar contact met een internist?