Citaat:Paardrijden met ruiterbewijs!
De lente is weer in aantocht. De temperatuur wordt weer wat aangenamer. Met het veranderende weerbeeld zien we steeds meer ruiters op straat. Wanneer ruiters gebruik maken van de voor het rijverkeer bestemde weggedeelten van de weg in de bebouwde kom van de gemeente Middelharnis, dienen zij in het bezit te zijn van een ruiterbewijs (algemene plaatselijke verordening, artikel 2.4.20 B). Niet alle ruiters zijn hiervan op de hoogte.
Het doel van het ruiterbewijs is dat men onder andere inzicht krijgt over de omgang met het paard in het verkeer. Het ruiterbewijs bevat tevens een aanvullende WA-verzekering. Ook is er de mogelijkheid als koetsier om een koetsiersbewijs te halen. De cursussen voor beide bewijzen starten binnenkort. Neem voor meer informatie contact op met de plaatselijke manege of kijk op http://www.ruiterbewijs.nl.
23mrt09
http://www.middelharnis.nl/index.asp?nm ... PageType=1
Ik heb gelukkig een ruiterbewijs (alleen nooit op zak wegens onhandig
) en kom eigenlijk zelden te paard in de bebouwde kom.Maar voor de Nederlandse wet is het ruiter of koetsiersbewijs toch niet verplicht?
Ik ga even kijken of ik het betreffende artikel van de plaatselijke verordening kan vinden.
Op zich vind ik het geen verkeerde zaak, maar ik denk dat de examens van het ruiterbewijs (koetsiersbewijs heb ik geen ervaring mee) wel strenger mogen.
En het zou dan ook wel fijn zijn als andere weggebruikers ook wisten wat de ons geleerde signalen en regels inhouden.
Het is natuurlijk wel vriendelijk dat ze terug zwaaien als je je arm op en neer beweegt
, maar wel jammer dat men eigenlijk niet weet dat je vraagt of ze wat langzamer willen rijden.Gevonden in de APV van de gemeente Middelharnis:
Citaat:Artikel 2.4.20a Geleiden van paarden
Het is de eigenaar of houder van één of meer paarden verboden dit paard of deze paarden
op de weg te laten berijden of met de hand te laten geleiden door een persoon die niet de
leeftijd van 12 jaar heeft bereikt.
Artikel 2.4.20b Berijden van paarden
1 Berijders van 12 jaar en ouder van één of meer losse paarden dienen in het bezit te
zijn van een geldig ruiterbewijs indien van het voor het rijverkeer bestemde gedeelte
van de weg gebruik wordt gemaakt.
2 Kinderen tot en met 11 jaar mogen zich alleen op de weg begeven met een of
meerdere paarden indien zij worden vergezeld door iemand met een ruiterbewijs.
3 Manegehouders mogen niet meer dan 10 ruiters zonder ruiterbewijs begeleiden.
Artikel 2.4.20c Verontreiniging door paarden
1. De eigenaar of houder van een paard is verplicht ervoor te zorgen dat dit paard
zich niet van uitwerpselen ontdoet op de weg, gelegen binnen de bebouwde kom.
2. De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod
wordt opgeheven indien de eigenaar of houder van het paard er zorg voor draagt
dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.
Staat bijv wildplassen ook in