Paardrijden met ruiterbewijs! (Gemeente Middelharnis)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Paardrijden met ruiterbewijs! (Gemeente Middelharnis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 22:44

Citaat:
Paardrijden met ruiterbewijs!

De lente is weer in aantocht. De temperatuur wordt weer wat aangenamer. Met het veranderende weerbeeld zien we steeds meer ruiters op straat. Wanneer ruiters gebruik maken van de voor het rijverkeer bestemde weggedeelten van de weg in de bebouwde kom van de gemeente Middelharnis, dienen zij in het bezit te zijn van een ruiterbewijs (algemene plaatselijke verordening, artikel 2.4.20 B). Niet alle ruiters zijn hiervan op de hoogte.

Het doel van het ruiterbewijs is dat men onder andere inzicht krijgt over de omgang met het paard in het verkeer. Het ruiterbewijs bevat tevens een aanvullende WA-verzekering. Ook is er de mogelijkheid als koetsier om een koetsiersbewijs te halen. De cursussen voor beide bewijzen starten binnenkort. Neem voor meer informatie contact op met de plaatselijke manege of kijk op http://www.ruiterbewijs.nl.

23mrt09

http://www.middelharnis.nl/index.asp?nm ... PageType=1

Ik heb gelukkig een ruiterbewijs (alleen nooit op zak wegens onhandig :o ) en kom eigenlijk zelden te paard in de bebouwde kom.
Maar voor de Nederlandse wet is het ruiter of koetsiersbewijs toch niet verplicht?
Ik ga even kijken of ik het betreffende artikel van de plaatselijke verordening kan vinden.

Op zich vind ik het geen verkeerde zaak, maar ik denk dat de examens van het ruiterbewijs (koetsiersbewijs heb ik geen ervaring mee) wel strenger mogen.
En het zou dan ook wel fijn zijn als andere weggebruikers ook wisten wat de ons geleerde signalen en regels inhouden.
Het is natuurlijk wel vriendelijk dat ze terug zwaaien als je je arm op en neer beweegt :D , maar wel jammer dat men eigenlijk niet weet dat je vraagt of ze wat langzamer willen rijden.

Gevonden in de APV van de gemeente Middelharnis:

Citaat:
Artikel 2.4.20a Geleiden van paarden
Het is de eigenaar of houder van één of meer paarden verboden dit paard of deze paarden
op de weg te laten berijden of met de hand te laten geleiden door een persoon die niet de
leeftijd van 12 jaar heeft bereikt.

Artikel 2.4.20b Berijden van paarden
1 Berijders van 12 jaar en ouder van één of meer losse paarden dienen in het bezit te
zijn van een geldig ruiterbewijs indien van het voor het rijverkeer bestemde gedeelte
van de weg gebruik wordt gemaakt.
2 Kinderen tot en met 11 jaar mogen zich alleen op de weg begeven met een of
meerdere paarden indien zij worden vergezeld door iemand met een ruiterbewijs.
3 Manegehouders mogen niet meer dan 10 ruiters zonder ruiterbewijs begeleiden.

Artikel 2.4.20c Verontreiniging door paarden
1. De eigenaar of houder van een paard is verplicht ervoor te zorgen dat dit paard
zich niet van uitwerpselen ontdoet op de weg, gelegen binnen de bebouwde kom.
2. De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid gestelde gebod
wordt opgeheven indien de eigenaar of houder van het paard er zorg voor draagt
dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 02:01

je kunt je paard niet verbieden te poepen. Dat doen ze nu eenmaal wanneer ze moeten.
Wel vind ik datje het daarna moet opruimen, maar mensen moeten niet zeuren als dit pas 1 uur later is, want je kunt geen schep meenemen dus doe je dit NA je buitenritje.

Ook ben ik het eens dat automobilisten dus ook een cursusje Ruitergebarenlezen mogen krijgen. Toen ik vroeg aan een jonge automobilist of hij wilde stoppen, reed hij gewoon door en reed mijn kleine 4 maanden oude veulen dus mooi aan. Gelukkig heeft niemand er wat aan over gehouden, behalve de auto flinke schade, maar hij luisterde niet naar mijn gebaren. Dit kan natuurlijk aan de automobilist gelegen hebben (jonge gastjes, altijd haast) maar toch vind ik dat ze daar meer aandacht mogen schenken met het autorijexamen.

En tsja, ik zal mn ruiterbewijs dan maar gaan halen, vanaf wanneer is dit eigenlijk verplicht? want 30 mei heb ik een wedstrijd in Sommelsdijk...en daar RIJD ik heen op het paard. In principe mag dat dus niet?

Junior2019

Re: Paardrijden met ruiterbewijs! (Gemeente Middelharnis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 06:51

zo Rhiannon jij bent goed bezig geweest.Ik vind dat je de poep in het dorp op moet ruimen.Zeker als het op de stoep of fietspad ligt.En van die leeftijd vind ik ook heel goed.Okee ik ben ook jong geweest maar dat was toch anders toen was het ook lang zo druk niet op de weg.Ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 09:42

De APV waar ik dit uit heb dateert van 2005, dus dit was al langere tijd verplicht.
Volgens mij is het zo dat je als inwoner van een gemeente hoort te zorgen dat je op de hoogte bent van hun APV.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet van op de hoogte was, maar ik denk niet dat dat een geldig excuus is als je wordt aangehouden, aan de andere kant ben ik er ook nog nooit voor aangehouden, maar het is goed mogelijk dat men na het berichtje in de krant meer gaat controleren.
Of er boetes tegenover staan en hoe hoog die zijn kan ik dan weer niet terug vinden.

Zijn er eigenlijk nog meer gemeentes in Nederland die dit in de APV opgenomen hebben?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:14

dat vraag ik me ook af, want ik woon in gemeente dirksland. Hoe kan ik daar die dingen van opzoeken? Straks ben ik heel erg illegaal :o want ik rijd toch een paar keer per week door het dorp. Ze poept overigens nooit.
1 keer gehad, maar ben natuurlijk naderhand op gaan ruimen. Maar dat kan niet direct.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:24

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:29

was ik toch goed bezig dan 8-)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:38

Goed dat je hier een topic over hebt geopend, want ik wal ook al verbaasd toen ik dat in de krant las. Bij mijn weten is het ruiterbewijs alleen nog maar in bepaalde natuurgebieden verplicht, zoals de Veluwe. Ik vraag me ook af of dat zomaar kan, zonder kennisgeving. Ik weet zeker dat ik de krant al langer dan vanaf 2005 lees...!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:15

De burger dient de wet te kennen.... Dus ook de APV's (algemene plaatselijke verordeningen) ;) Staat bijv wildplassen ook in ;)

Ik neem aan dat een gemeent wijziging in een krantje zetten, maar doen ze dit niet, tja dan gelst weer mijn eerste zin.

De APV verschilt per gemeente, mocht men dit niet weten. Dus even op de site van je gemeente kijken en dan weet je het gelijk!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:06

Gemeente Velsen vereist dit in de parken welke in het bezit zijn van de gemeente. Zover ik weet kan een ruiterbewijs echter niet vereist worden op de openbare weg. De gemeente gaat daarmee buiten haar boekje. Dit was een aantal jaren geleden zo ik weet niet of dit inmiddels gewijzigd is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:09

De APV geldt enkel binnen de gemeentelijke grenzen ;) Dus dat zou goed kunnen. Maar dat ligt dan weer aan de provincie, maar ik denk niet dat die zoiets geregeld heeft.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:13

Een gemeente mag niet zomaar "zelf de regels gaan verzwaren" ook niet in een APV, daar heeft het mee te maken. De gemeente moet zich gewoon aan de algemene wetgeving houden.

In Nederland mogen er gemeentelijk geen extra eisen aan bekwaamheid van burgers in het gewone wegverkeer gesteld worden, hier in zijn alleen de "wegenverkeers wet" en "de verkeersregelingen" van toepassing", een paard is een algemeen erkend vervoermiddel waarvoor dus geen extra eisen aan de bekwaamheid van de ruiter mogen worden gesteld. Voor private gebieden mag dit wel, dus parken en natuurgebieden etc.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:34

Hé Delphi, hoe kom jij nu weer hier terecht?
Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente inderdaad zomaar zulke regels mag stellen, maar misschien dat Amon dat exact weet (ga ff pb-en)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:34

Nee, maar ze mogen de APV wel zelf samenstellen. Als provinciaal of op rijksniveau niks geregeld is mag een gemeente het regelen op gemeentelijk niveau in de APV's. Daar zijn natuurlijk wel regels voor, maar ik denk dat ze zoiets gewoon mogen opnemen. En als ergens provinciaal of op rijksniveau wel mag, dan tellen die gewoon en vervalt die regel in de APV aangezien hoog voor laag gaat. Maar ik ben bang dat verder niks geregeld is op gemeentelijk niveau.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:40

Manishdra, gemeente mag niet zomaar de regels gaan verzwaren, alles is geregeld in de Wegenverkeerswet ( is rijksniveau) dus mag de gemeente niet zomaar regels gaan toevoegen in de APV. Daarom is in Velsen de ruiterbewijsplicht alleen ingevoerd in de parken (private grond) en niet op de openbare weg, dit was niet toegestaan. Ik werkte op dat moment bij de gemeente dus heb er het e.e.a. van meegkregen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:46

Dus, wat ik zeg: Als er een landelijk/proviciaal beleid is dan mogen ze het niet verzwaren.

Ik dacht zelf dat er niks geregeld was mbt ruiterbewijs ;) Maar als dat wel zo is, gaat hoog voor laag, zelfs al zouden ze het verzwaren. (geldt het gewoon niet ;) )