"Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:14

Nieuwsredactie / http://www.dierenbescherming.nl

Het lentenummer van 'Dier' valt vandaag en morgen bij de leden van de Dierenbescherming op de mat. Deze keer staat er een groot artikel in omtrent de paardencampagne van de Dierenbescherming, en dit artikel willen we jullie niet onthouden.

Bovendien reageert Van Grunsven op de pittige stelling ‘dat een paard de hele dag alleen in een box/stal dierenmishandeling is’.

Klik hier voor het artikel "Paardenleed de wereld uit".

Klik hier om de mening van Anky van Grunsven en drie andere personen te lezen rond de vraag of het mishandeling is wanneer een paard niet iedere dag de box uit komt. (De meningen blijken verdeeld.)

Verwante artikelen:

[VN] Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire
[VN] Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:30

zo verdeeld vind ik die meningen nu ook weer niet ;)
ze zijn het er alle 4 over eens dat een paard dagelijks de box uit moet, ze verschillen alleen van mening of je dit 'mishandeling' moet noemen.

chevax

Re: "Paardenleed de wereld uit" met de Dierenbescherming en Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:35

Inderdaad, in principe zijn ze het met elkaar eens, alleen ziet de één mishandeling als een actieve daad, terwijl de ander vindt dat passiviteit ook mishandeling is. Maar ik vind het goed om eens duidelijk aandacht te vragen voor het leed van veel paarden. Vaak worden fouten ook uit onwetendheid gemaakt, maar dat maakt het feit op zich niet minder erg.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:36

echte mishandeling is het ook niet, maar wat Anky zegt, het is een vorm van mentale mishandeling. Paarden
in het wild staan ook constant buiten. Ik ben het er alleen absoluut niet mee eens over wat die Machteld zegt, alle paarden van alle leeftijden kunnen bij elkaar. Hoe lang ze ook bij mensen zijn geweest. Het kan ze
dan weer heel erg helpen :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:42

natuurlijk is dat mishandeling :( :') Een paard is een buitenlevend dier dat moet kunnen bewegen en kan goed tegen de koude, sneeuw en wind. Ik heb het zelf ondervonden met mijn paarden, ze hebben de hele winter buiten geleefd aan de kust waar het heel koud en winderig kan zijn en ze zijn zo gezond als nooit ervoor! Mijn fjord is genezen van haar zomereczeem *\o/* , ze moeten wel veel ruwvoer krijgen, dan kunnen ze eten om warm te krijgen en natuurlijk moet er wel een open stal ter beschikking zijn om te schuilen indien nodig maar ik kan je verzekeren véél stonden ze niet binnen, hoor. Nochtans is mijn ander paardje een engelse volbloed, die hebben weinig winterhaar maar hij heeft zich helemaal aangepast op 1 jaar tijd en zelfs geen mok gekregen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:48

GreenRider schreef:
echte mishandeling is het ook niet, maar wat Anky zegt, het is een vorm van mentale mishandeling. Paarden
in het wild staan ook constant buiten. Ik ben het er alleen absoluut niet mee eens over wat die Machteld zegt, alle paarden van alle leeftijden kunnen bij elkaar. Hoe lang ze ook bij mensen zijn geweest. Het kan ze
dan weer heel erg helpen :)

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb meermalen meegemaakt dat jonge paarden dermate gestoord waren door een onvoldoende sociale opfok, dat ze niet meer bij andere paarden te plaatsen waren. 1 voorbeeld:

Mijn paard heeft een tijdje bij een 6-jarige draversmerrie gestaan, daar heeft ze momenteel nog de littekens van op haar hals en billen staan... Er is gekeken hoe het paard op grondwerk e.d. reageert en daaruit is gebleken dat ze niet bij andere paarden moet staan want ze begrijpt er geen hol van wat zich uit in zwaar onredelijk gedrag. De andere paarden waren ook bang van haar; begrepen duidelijk niks van haar lichaamshouding.

Hoewel dit paard dus nog jong is, heeft haar in een kudde gooien absoluut geen zin meer.
En mijn paard denkt nu dat ze naar alle nieuwe paarden lelijk moet doen omdat ze anders in elkaar geslagen wordt :x

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:56

Aan de andere kant vind ik ook niet dat 24/7 buiten per definitie betekent dat een paard het goed heeft. Dat is ook wel een fout die, imo, veel wordt gemaakt. Als een paard 24/7 buiten staat, heeft hij wél een goede, ruime schuilstal nodig en voldoende droog land. Want 24/7 buiten het hele jaar door betekent dat een wei kapot wordt gelopen. En heeft een paard dan nog voldoende droge wei over? Ik probeer voor elk van mijn paarden een persoonlijke balans te vinden en zelfs daarin vind ik, als goedbedoelende recreant, het nog wel eens moeilijk.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:59

@ Jose22 : dat is dan niet normaal, dat paard moet als je het mij vraagt juist in een grote kudde komen te staan, weer paarden kunnen/mogen worden. Heeft dit diertje niet te veel stress? En een opfok ben ik ook tegen, jonge paardne kunnen niet van elkaar leren, ze moeten oudere paarden hebben. Een 6 jarig paard is ook nog maar jong. Als er eve neen dominante merrie bij kwam zou die serieus over een tijdje weer paard zijn.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:01

Nog een voorbeeld, mij merrie was ook een enorme bully, tot dat Aart erbij kwam, die reageerder er gewoon niet op. Fleur gaf een hele show weg, schoppen, steigeren, bijten echt alles. Aart hoeft nu nog maar even boos te kijken en Fleur gaat voor hem aan de kant. Verder is ze nog wel gewoon haar zelf, ze is alleen weer op haar plek gezet.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:27

1 van de posters
Silver heeft een speelweide van 5000m2.
Maar niemand om mee te spelen.

Zal dit ook niet het geval zijn bij de wedstrijdpaarden van Anky?
Ik geloof niet dat die paarden met een ander paard buiten staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:33

Tsja, goed initiatief hoor, die campagnes van de DB.... Al die tv- en radiospotjes en posters op billboards.

Echter; de manier waarop Anky (en vele andere int. ruiters, zowel dressuur als springen) haar toppaarden traint, is soms ook niet echt diervriendelijk te noemen. Dat zal echter een onderwerp zijn wat vast niet aangestipt zal worden....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:35

Inderdaad; wie wel eens bij Anky op stal is geweest kan nu niet anders concluderen dan dat zij wel heel erg hypocriet is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:45

Citaat:
‘Het is in ieder geval heel erg zielig. Ik ben daar dan ook heel erg op
tegen. Het is een vorm van mentale mishandeling. Een paard is een
kuddedier en een beweger. Zelfs als het sneeuwt worden bij ons alle
paarden drie of vier keer per dag de stal uitgehaald. Ook de bejaarde
paarden. Beweging is gewoon nodig!’

Ik ben zeer maar dan ook zeer benieuwd hoe Mw. van Grunsven 'iedere dag uit de stal halen' interpreteert. Zeker als het op onze Salinero aankomt :=

Sorry maar ik kan en wil haar niet serieus nemen in deze kwestie, mss dat paardenleken het een goed initiatief vinden maar ik denk dat de gemiddelde paardenkenner wel degelijk weet dat het leven van een top-wedstrijdpaard er wel anders uitziet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:57

Miss_Montana schreef:
Citaat:
‘Het is in ieder geval heel erg zielig. Ik ben daar dan ook heel erg op
tegen. Het is een vorm van mentale mishandeling. Een paard is een
kuddedier en een beweger. Zelfs als het sneeuwt worden bij ons alle
paarden drie of vier keer per dag de stal uitgehaald. Ook de bejaarde
paarden. Beweging is gewoon nodig!’

Ik ben zeer maar dan ook zeer benieuwd hoe Mw. van Grunsven 'iedere dag uit de stal halen' interpreteert. Zeker als het op onze Salinero aankomt :=

Sorry maar ik kan en wil haar niet serieus nemen in deze kwestie, mss dat paardenleken het een goed initiatief vinden maar ik denk dat de gemiddelde paardenkenner wel degelijk weet dat het leven van een top-wedstrijdpaard er wel anders uitziet.

Ja en áls ze dan al buiten komen, dan hebben ze geluk dat ze eventjes aan de hand mogen grazen, dik ingepakt in allerlei beschermers want ja 'het paard zou zich maar verstappen of bij het gek doen in de wei zich blesseren'.
Gek hoor, mijn pony's crossen dagelijks de hele wei door in hoog tempo, meppen elkaar, steigeren en doen en gaan in rotvaart door allerlei modderplassen, nog geen blessure gezien.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:05

Ik dacht dat iedereen inmiddels wel wist dat anky's paarden juist wel in de wei komen? :? Heb ik me blijkbaar in vergist :D

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

Sorry hoor, maar ik vind het juist goed dat Anky zich hiervoor inzet. Veel mensen zullen nu sneller aannemen dat hun paard naar buiten moet, ómdat Anky het zegt.
En dan nog.. misschien zet zij haar paarden niet buiten, maar weet iemand precies wat ze wel doet? Wellicht worden ze gereden (wat bij veel recreanten maar 1 of 2x per week gebeurd en op heel ander niveau, dus dat is al niet te vergelijken), stapmolen, wandelen aan de hand of wat dan ook. Je hebt het hier wel over paarden die een vermogen waard zijn, niet een simpel paardje van 3000e.

Wellicht vinden jullie Anky hypocriet, maar ik hoop alleen maar dat er door haar toedoen meer paardeneigenaren gaan nadenken over hoe ze hun paard moeten huisvesten. En dat is het doel van deze campagne.
Daarnaast haar paarden worden wel elke dag gereden, bij welke doorsnee ruiter wordt zijn of haar paard ook elke dag gereden? Bij ons op stal niemand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:10

Anky laat haar dure paarden echt niet loslopen op de wei. Ze worden vastgehouden en mogen zo gras eten. Pas als de paarden op "rust"gaan, zoals Bonfire, dan mogen ze los en krijgen een vriendje erbij.
Nu kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je je paard van vele miljoenen niet even los laat.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:24

spoekie schreef:
Sorry hoor, maar ik vind het juist goed dat Anky zich hiervoor inzet. Veel mensen zullen nu sneller aannemen dat hun paard naar buiten moet, ómdat Anky het zegt.
En dan nog.. misschien zet zij haar paarden niet buiten, maar weet iemand precies wat ze wel doet? Wellicht worden ze gereden (wat bij veel recreanten maar 1 of 2x per week gebeurd en op heel ander niveau, dus dat is al niet te vergelijken), stapmolen, wandelen aan de hand of wat dan ook. Je hebt het hier wel over paarden die een vermogen waard zijn, niet een simpel paardje van 3000e.

Wellicht vinden jullie Anky hypocriet, maar ik hoop alleen maar dat er door haar toedoen meer paardeneigenaren gaan nadenken over hoe ze hun paard moeten huisvesten. En dat is het doel van deze campagne.
Daarnaast haar paarden worden wel elke dag gereden, bij welke doorsnee ruiter wordt zijn of haar paard ook elke dag gereden? Bij ons op stal niemand.

Ik snap best dat Anky haar paarden die een vermogen waard zijn niet bij andere paarden inzet maar doe dan niet mee aan zo'n campagne.
En waar doel je op met de opmerking dat haar paarden elke gereden worden en bij de doorsnee ruiter niet.
Ik zie hier het probleem niet?
Ik neem aan dat bij jullie op stal de paarden wel naar buiten gaan?

Torretje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:29

'Moeten elke dag een paar uur uit de stal gehaald worden' ...

En de rest van de dag dan?? Zou het nog sterker willen vertellen:
Paarden horen HELEMAAL NIET in een stal! Stallen gaan volledig tegen de natuur van het paard in.
Daarom is het GEEN goede behandeling van het paard. Of je dat MIShandeling wilt noemen, zal persoonlijk zijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:29

spoekie schreef:

Zo krom zit het inderdaad in elkaar; er zijn er velen die Anky blindelings volgen. Het doel van de campagne omschrijf je goed en de DB moet natuurlijk een krachtig marketingbeleid voeren, anders heeft het geen effect. Helaas is het zo dat men deze weg moet bewandelen om de boodschap over te kunnen brengen.
Voorstellen dat je een paard van enkele tonnen niet zomaar loslaat??? Nee, dat is nog steeds hypocriet! Voor een doorsnee paard-eigenaar is het eigen paard qua waarde ook niet in geld uit te drukken, die wil ook niet dat het paard geblesseerd raakt; toch laat men het paard in de wei, juist omdat men zo begaan is met het paard! ( trouwens, hoe vaker een paard buiten komt, hoe kleiner de kans op blessures) Dat zou Anky ook moeten doen, maar zo begaan is zij niet met paarden, het draait bij haar om geld. Geld wat zij ook makkelijk verdient door bv mee te doen met een campagne van de DB. Ik vind het opvallend dat al dit verdiende geld niet geinvesteerd wordt in een paard-vriendelijke bedrijfsvoering/huisvesting, juist zij kan dit allemaal makkelijk bekostigen maar doet dit niet.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:44

Ik vind het ook niet goed als paarden altijd hele dagen op stal staan, maar als het echt slecht weer is dan gaat de mijne ook een dagje niet buiten hoor.. Vooral in de winter als hij geschoren is, dan wordt hij alleen maar ziek...

En ik geloof toch echt niet dat anky's toppaarden als salinero elke dag, heel de dag heerlijk in het weitje mogen lopen met een ander paard erbij.. Die mogen met geluk een half uurtje aan de hand lopen en dan gaan ze weer heel zielig opgesloten de stal in :D :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:59

Salinero komt dus ook dagelijks met een vriendje op de wei of in de paddock? :+

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:06

Wat een gezeur weer.

Het gaat er toch om of zo'n campagne effect heeft?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:12

yvonnepuntnl schreef:
Wat een gezeur weer.

Het gaat er toch om of zo'n campagne effect heeft?

Daar gaat het toch ook over?
Bij mij heeft het nu geen effect.
Als een alcholist tegen mij zegt dat het goed is om niet te drinken vraag ik hem/haar ook eerst naar zichzelf te kijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:15

Zullen we ons allemaal eens focussen op de manege (waar velen van ons rijden) en waar paarden vaak nauwelijks de kans krijgen om vrij te bewegen ipv weer een eindeloze discussie over Anky te starten?
Als je wilt dat er iets verandert, kan dat. Je kunt bijv., als je manegeruiter bent, een manege zoeken waarvan je weet dat de paarden en pony's met respect worden behandeld. Als eigenaar van een paard kun je je verdiepen in het wezen van het paard en het individu en daar de verzorging en huisvesting op aanpassen.
Kreten als "paarden horen helemaal niet op stal" vind ik weer zo inhoudloos: dat is van paard tot paard verschillend. Mijn ene merrie vindt het maar wat lekker om 's avonds op stal te mogen, terwijl de anderen nu (sinsds half maart) weer 24/7 buiten staan. Je kunt het niet veralgemeniseren; ieder paard heeft zijn eigen behoeften en noden. En als iedereen de campagne opvat zoals deze bedoeld is en daardoor over het welzijn van het eigen of het managepaard gaat nadenken, is de campagne geslaagd.