In het weekend van 21 en 22 Maart vond de start van het Nederlandse endurance en mendurance seizoen plaats. Op de welbekende locatie van “Onder de Kastanje” begon een nieuw organisatoren team aan één van de oudste wedstrijden die ons land rijk is. Suzanne Pen besloot naast de wedstrijd in Wanroij en de wedstrijd “de Peelrand” ook nog deze wedstrijd onder haar hoede te nemen. Met succes, want de bekende gemoedelijke sfeer, de ruime opzet en het grote deelnemers aantal bleken als van ouds.
Mendurance is een nieuwere tak van de paarden sport en dat deze locatie nu ook de mogelijkheid biedt aan de menners om officieel te starten is een goede stap voorwaarts. Het weekend begon met de mendurance op de zaterdag, met het mooie weer een zeer succesvolle dag. Vrijwel alle spannen kwamen goedgekeurd over de finish en dit schept het beeld dat de Mendurance rijder serieus met zijn sport bezig is. Het klassement is nog wat kaal aangezien er in de verschillende klassementen vaak slechts enkele deelnemers zijn, maar dat zal de toekomst vast veranderen.
Op zondag de endurance, zoals ieder jaar weer een flinke opkomst wat zorgt voor een enorme organisatie op het parkeerterrein en natuurlijk de dierenarts keuringen. Zeker aan het begin van het jaar zijn de veterinaire assistenten nog wat ongeoefend en kon de wachttijd dan behoorlijk toenemen. Het terrein was was mooi droog en de route zeer goed aangegeven en ook in de endurance kwamen opvallend veel goed gekeurde combinaties over de eindstreep.
Bokker Moragh won met haar Arabisch volbloed Anakin de klasse II over 52 km. Bokker arabianpride won met haar Arabisch volbloed Lexus F de klasse I over 35 km.
Suzanne Pen was zo vriendelijk om ook haar ervaringen rond om de wedstrijd met ons te delen:
- Hoe was het om een bestaande wedstrijd over te nemen? Het overnemen van de wedstrijd verliep heel goed. Paul (van der Stijl) heeft alles netjes overgedragen en heeft ons bij vele dingen geholpen. Het feit dat de routes er al lagen, heeft mij heel veel werk gescheeld. En dat was maar goed ook, want 2,5 maand voor de wedstrijd brak ik mijn enkel, waardoor ik de routes zelf niet meer kon rijden. Ik had daardoor wel veel tijd om de kaarten aan te passen, een website te maken en veel sponsoren te zoeken. We hadden dus allerlei leuke prijzen om aan de winnaars te geven.
- Hoe is de eerste mendurance in KWB bevallen wat de organisatie betreft? De mendurance ging heel goed. Het was natuurlijk niet echt de eerste mendurance in Kootwijkerbroek, dus zowel de organisatie als Onder de Kastanje had er al ervaring mee. Er waren nu echter voor het eerst juryleden aanwezig en het reglement was veranderd. Hierdoor waren de deelnemers serieuzer en verliep de dag strakker, maar nog steeds met een ontspannen sfeer. De nieuwe reglementen hebben als voordeel dat het klasse I systeem iets eenvoudiger is geworden en daardoor duidelijker voor de deelnemers. In de klasse II gaan de menners veel meer hun eigen rit rijden in plaats van achter elkaar aan te zitten. Verder waren er ongeveer 20 deelnemers die voor de wedstrijd aan de mendurance cursus bij Onder de Kastanje hadden meegedaan. De cursisten waren erg serieus en gemotiveerd, ik hoop dat zij ook bij andere wedstrijd gaan rijden. - De sfeer en de goede locatie bleken als vanouds, heeft de organisatie hier bewust aan gewerkt/ voor gekozen? Onder de Kastanje is een fantastische locatie en ik ben blij dat wij nu vanaf dit terrein kunnen organiseren. De eigenaar en de mensen die er werken denken veel mee en helpen waar nodig. Het ligt er altijd perfect verzorgd bij en dit jaar is de ingang van het parkeerveld verhard. Gelukkig hadden we nu mooi weer en waren de velden goed, maar als het in de toekomst nat is, is het veld veel toegankelijker dan voorheen. De ontspannen sfeer is moeilijk te creeeren, ik denk dat het gewoon gebeurt als de organisatie lekker loopt, dan hoeft niemand zich ergens zorgen om te maken. Ook het weer speelde mee denk ik, van lekker droog weer met af en toe een zonnetje wordt je veel vrolijker.
- Hoe was het weekend voor jou? Voor mij was het weekend vrij vermoeiend doordat ik nog last heb van m'n enkel, maar omdat het zo goed verliep, heb ik een heel leuk weekend gehad. De officials en vrijwilligers deden het super en dan hoef ik me nergens zorgen om te maken. Het was heel jammer dat het net op het laatst fout ging met de uitslag van de 66 km, daar baalde ik wel van. Maar ik heb echt genoten van het weekend als geheel.
Ik heb daar voor het eerst in mijn leven een endurance gereden. Vond het erg leuk en netjes georganiseerd.
Bedankt aan de organisatie! (ik was de 1 na laatste starter, beter laat dan nooit!) Ze hebben me nu zo enthousiast gekregen voor de endurance, dat ik vanavond me vanavond heb ingeschreven voor KW.