AES accepteert kloon Gem Twist, kloon E.T. niet Z gekeurd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

AES accepteert kloon Gem Twist, kloon E.T. niet Z gekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:44

http://www.dehoefslag.nl

Het door het Franse Cryozootech verzonden bericht dat de kloon van E.T. FRH (v. Espri) bij Studbook Zangersheide goedgekeurd zou zijn, is niet geheel correct. Het stamboek reageert op het bericht met de mededeling dat de in 2006 geboren voshengst, die luistert naar de naam E.T. Cryozootech-Stallion, op experimentele basis een dekvergunning voor dertig merries heeft gekregen. De hengst kan pas officieel goedgekeurd worden tijdens de reguliere hengstenkeuring van Zangersheide in september 2009.

Ook de opvallende postume KWPN-erkenning van de overleden hengst Darlington, zoals vermeld op de website van de Pretendenthoeve, blijkt anders te liggen. Het KWPN reageert hierop door te stellen dat de veulens van Darlington nog altijd in het A-register worden geregistreerd. Wel zijn de dochters van Darlington door zijn, voor het tweede jaar op rij, hoge sportindex vrijgesteld van deelname aan een merrietest of IBOP om in het stamboek te worden opgenomen. De nakomelingen waren al vrijgesteld van röntgenologisch en cornageonderzoek, omdat Darlington daar al aan voldeed. De in het register A opgenomen merrieveulens kunnen aldus op driejarige leeftijd bij deelname aan de stamboekkeuring opgenomen worden in het stamboek zonder aanvullende voorwaarden.

Waar Studbook Zangersheide een op experimentele basis beperkte dekvergunning heeft afgegeven voor de kloon van E.T. FRH, heeft het AES (Anglo-European Studbook) E.T. Cryozootech-Stallion wel erkend voor de dekdienst.

Daarnaast maakt het hoofdstamboek in Engeland bekend dat ook de kloon van Gem Twist, nog een jaarling, al is geaccepteerd. Deze kloon is vanuit een tweeledig oogpunt interessant voor de springpaardenfokkerij. De eind 2006 overleden Gem Twist was als zoon van Good Twist xx uit een Noble Jay xx- merrie een zuivere volbloed en behoorde in zijn dagen tot de absolute top van de internationale springsport. Zo behaalde hij onder de Amerikaan Greg Best op de Spelen van 1988 in Seoul een individuele zilveren medaille. Tijdens de WEG 1990 in Stockholm gingen Best en Gem Twist aan de leiding voorafgaand aan de finale, traditioneel bestaande uit de paardenwissel. Ook in deze finale zette Gem Twist het beste resultaat neer onder de vier overgebleven ruiters.

Het Amerikaanse echtpaar Chapot, fokker en eigenaar van de schimmelhengst, besloot in 2006 in samenwerking met het Franse Cryozootech hun oogappel te klonen. Het in 2008 geboren hengstveulen zal, weliswaar met vertraging, de genen van Gem Twist alsnog kunnen doorgeven.

Verwant artikel

[VN] Kloonhengst van springpaard E.T. FRH begint aan dekseizoen
[VN] Darlington toch niet postuum goedgekeurd en erkend bij KWPN

chocobroodje

Re: AES accepteert kloon Gem Twist, kloon E.T. niet Z gekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:12

Tsja moeten we dit wel doen allemaal? Is het niet beter gewoon verder te gaan? Dit blijft een eeuwig durende discussie, maar ik zou zelf geen veulen willen van een gekloonde vader.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:40

ik vind het ook altijd beetje creepie...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:01

Als ik die foto zien van de kloon zou ik daar absoluut geen foto van willen hebben. Ik weetniethoe oud het dier was op die foto, maar het besstje ziet er niet uit! Kan zijn dat hij goed is opgedraagd, maar voor nu zal ik er geen dubbeltje voor willen geven, kloon of geen kloon van een hele goede papa...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:05

Tsjonge, wat een gedoe! De titel is trouwens ook beetje vaag, je begrijpt het pas als je het artikel hebt gelezen :P Ik ben benieuwd of hij door de Zangersheide keuring heen zal komen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:06

Bah, ik heb zo'n hekel aan klonen.
Zowiso is het slecht voor de fokkerij.
Fokken zorgt voor vooruitgang.

Een paard wat 50 jaar geleden goed was zal qua prestaties nu veel minder voorstellen.
Door te klonen zet je het hele fok processtil.
Stel dat de hengst van 50 jaar geleden nu nogsteeds dekte, dan gingen de prestaties er niet op vooruit.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:16

Ik denk dat we beetje doorslaan. Knap dat iemand dat paard heeft gekloond. Maar zullen we weer verder gaan met de gewone werkelijkheid?

Straks hebben we alle hengsten dubbel.. En ik kan t nu al niet meer bijhouden.

OF je levert een briefje ergens in bij een Lab, en kun je zelf je ideale paard samenstellen :+
Mij niet gezien :n Fokken is gokken, en dat houdt ik graag zo!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:27

Wij zijn toch wel heel ziek bezig zo :n

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:47

Toch ben ik benieuwd hoe hij (los)springt.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:42

Volgens mij is het onzin dat iedere generatie beter is. Misschien is dat gemiddeld wel waar maar dan heb je het over promilletjes van het beter zijn.

Denk dat stempelfokdieren van veel groter belang zijn. Dieren als Ramzes, Sinaeda, Marco Polo, Gambo, Camillus, Furioso XX etc. Dieren die generaties verder nog positief bijdragen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:34

EdskoTakens schreef:
Volgens mij is het onzin dat iedere generatie beter is. Misschien is dat gemiddeld wel waar maar dan heb je het over promilletjes van het beter zijn.

Vooruitgang hoef toch niet snel te gaan? Een paar promilles 'beter' (je kunt natuurlijk discussiëren over wat 'verbetering' of 'vooruitgang' is...) per generatie verschilt natuurlijk enorm met generaties lang precies hetzelfde blijven. Evolutie gaat ook geleidelijk, maar wat gebeurt daarmee als we gaan klonen?
Ik ben er geen voorstander van...