Dressuursport krijgt een flinke mode-impuls

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dressuursport krijgt een flinke mode-impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:43

www.brabantsdagblad.nl

"Juist door kleding kunnen ruiters en amazones een eigen identiteit krijgen", vindt José Kouwenhoven.
De eigenares van Couture Hippique spint garen bij het besluit van de KNHS om hen per 1 april carte blanche te geven wat betreft de kleding. "In de wedstrijdring lijkt iedere dressuurruiter nu nog op Anky, met zo'n zwarte rij-jas, laarzen en een witte rijbroek aan. Maar begrijp me goed, het moet nu geen circus worden. Alles moet er wel gestroomlijnd uit zien."

De juryleden die de Rotterdamse (32) heeft gesproken, waren enthousiast. Nieuwsgierigheid vanuit de ruiterwereld was er bij de stand op Indoor Brabant (met 'glitter & glamour-paspoppen') dit weekeinde ook genoeg. Volgens Kouwenhoven gaat de overgang naar gedurfde kledij stap voor stap. "De grote angst van de ruiters is dat de juryleden een mening gaan vormen en dat zou dan de beoordeling beïnvloeden. Zelf vond ik het rode jasje in de springsport eerst ook best raar." Overigens is de FEI strenger dan de KNHS. Van de internationale paardensportbond mag de rij-jas maar 35 procent van de originele zwarte kleur afwijken. Dat betekent dat (onder meer) donkergroen en donkerblauw ook nog zijn toegestaan.

De voormalige Grand Prix-amazone kent een paar standaardadviezen. "Ruiters vragen zich af wat bij hun paard past. Bij een voskleurige is dat bijvoorbeeld een donkerbruin satijnen jas." Komt er een Victor & Rolf onder de rij-jassen? "Merken als Gucci en Chanel laten zich al tijden door paardensportkleding inspireren, nu gaan wij weer inspiratie opdoen van die mode." De populaire ontwerpen van de maatkleding, zoals de opvallende plastron, zijn opgenomen in een confectielijn. Ook de gewone ruiter en amazone kan nu zijn stoffig donkere jasje in de kast hangen en een fancy outfit aanschaffen. "En dan nu hopen dat de basissporters ook modieus genoeg zijn om dat te gaan doen." Een compleet pak op maat laten maken lijkt alleen voor de rijke mensen een optie. 2000 euro is ongeveer wel nodig om er tiptop bij te lopen en rijden.

Kouwenhoven hoopt dat de sport meer aandacht krijgt door de noviteit. "Zonder technische kennis biedt de dressuursport op televisie weinig spektakel, nu misschien wel."

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:46

Hmmmm ik ben er nog niet over uit of ik dit nou een goede ontwikkeling vind.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:47

Tja, waar gaat het nu om? Om hoe goed je je paard rijd, of welk jasje je dit keer aantrekt?

Dressuur moet om het paard draaien, om de harmonie en het correct uitvoeren van de oefeningen, niet om Victor en Rolf rijjasjes, dan krijg je daar ook nog concurrentie in...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:50

Zeker weten. Persoonlijk vond ik de uniformiteit en de ingetogenheid heel mooi bij de paardensport passen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:56

Stel je voor, een amazone rijd 3 paarden op dezelfde wedstrijd en die hebben alledrie een andere kleur, gaat ze dan ook in 3 verschillende outfitts rijden omdat 'het zwarte jasje op de vos toch écht niet kan en het blauwe jasje op de zwarte niet mooi staat'? Nah... :n

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:00

Ik zit met een beetje een >;) gevoel dit bericht te lezen maar ben gelukkig niet de enige die dat vind.
Gaat het straks ook weer punten kosten als je niet de mooiste match van jasje/broek/laarzen hebt?
Besteed mijn geld, persoonlijk, liever aan bv een goed zadel.

Sammie

Re: Dressuursport krijgt een flinke mode-impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:57

Dressuurruiters lijken helemaal niet op Anky.. ze lijken op ELKAAR en met een reden.. Een pimpelpaars jasje met roze stippen vloekt overal bij, is lelijk en trekt de aandacht van waar het daadwerkelijk over moet gaan. Het gereden paard!

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:54

easygoing schreef:
Zeker weten. Persoonlijk vond ik de uniformiteit en de ingetogenheid heel mooi bij de paardensport passen.

Vind ik ook. Het moet om het paard draaien, de combinatie. Misschien komen er heus wel leuke jasjes e.d. op de markt, maar de ingetogenheid vind ik gewoon bij de sport passen.

sharonalover

Re: Dressuursport krijgt een flinke mode-impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:48

Ik vind het wel leuk dat je nu bijvoorbeeld ook in het bruin kan gaan starten. Kan me best voorstellen dat mensen met bruin tuig daar blij mee zullen zijn :j maar hoop toch echt serieus dat niemand het in zijn hoofd haalt om in het roze of iets dergelijks te gaan starten :Y)

Ik vind idd ook dat bij de dressuur iedereen er netjes uit moet zien. Het is misschien wel een beetje een apenpakje, maar het straalt wel iets uit, en dat moet blijven. Maar dat kan dus ook in het bruin in mijn ogen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:54

Bruin, donker blauw of bv grijs zou ik wel mee kunnen leven. Eigenlijk de traditionele kleuren maar geen knallende kleuren of de meest vreemd combinaties.

De paardensport is van oudsher een elite sport en ons huidige 'apen' pakkie geeft toch op de een of andere manier die geschiedenis weer.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:27

Doe mij maar 3 maatpakken joh.... *D *D *D

Oeps... nou dan mn hit-air er maar onder... anders zie je mn mooie jasje niet... 8-) 8-)