'Ik knipperde met m'n ogen en toen stond ik er ineens naast'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Ik knipperde met m'n ogen en toen stond ik er ineens naast'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:41

http://www.ed.nl

Hoe goed een ruiter of amazone ook is, een paard blijft een levend wezen dat soms zijn eigen plan trekt.

Afbeelding
Vincent Voorn
Foto: http://www.sjoert.com
Dat ondervonden eergisteren Vincent Voorn en Henk van de Pol bij de wereldbekerwedstrijd van Indoor Brabant. Voorn stond ineens naast zijn paard, Van de Pol moest na twee weigeringen de ring verlaten. De ruin Peu a Peu van Daniel Etter deed het beter. Hij bezorgde de Zwitser de overwinning en daarmee dertigduizend euro. In de barrage met elf combinaties zaten twee Nederlanders: Jeroen Dubbeldam en Leon Thijsen. Zij bleven beiden foutloos maar reden niet hard genoeg voor een podiumplaats (respectievelijk zevende en achtste).

Voor Vincent Voorn was de wedstrijd na vijf sprongen afgelopen. Zijn paard maakte op een loop- stuk een onverwachte beweging en lanceerde daarmee de oud-Somerenaar. Wat Gestion Priamus Z bezielde, wist Voorn ook niet. "Blijkbaar schrok hij ergens van. Ik knipperde met mijn ogen en toen stond ik er ineens naast." De jonge ruiter bleek er nuchter onder. "Het zijn en blijven dieren, geen computers. Bovendien is het een hengst met een beetje karakter. Ik moet dit maar voor lief nemen. We winnen genoeg om dit te kunnen accepteren."

Het paard van Henk van de Pol koos zijn eigen pad op de driesprong. Het eerste obstakel werd nog overwonnen maar vervolgens sloeg Dan 7-T rechtsaf in plaats van rechtdoor te gaan. Van de Pol probeerde het nog een keer: weer ging de ruin over het eerste hek en weer sloeg hij rechtsaf. Twee weigeringen betekende diskwalificatie.

"Door de fout die we al op de eerste hindernis maakten, ging een deel van de concentratie weg" , begint Van de Pol zijn uitleg. "Ik wilde vervolgens een goede tijd neerzetten om nog een redelijke klassering te halen. Op de driesprong trok mijn paard te snel door. Hij kwam verkeerd uit, raakte in paniek en ging naar rechts." Dat het dan daarna weer fout gaat, is logisch aldus de Sterkselnaar. "De schrik zat er in. Dat zeg je: de staart zat helemaal tegen de kont."

Ook de andere ruiters uit deze regio konden geen potten breken. Mierlonaar Eric van der Vleuten had met VDL Groep Tomboy één springfout en werd daarmee achttiende. Piet Raijmakers sr. uit Asten en Leopold van Asten uit Duizel maakten twee fouten en eindigden respectievelijk als 31e en 32e.

"Ik heb het vorige week zondag verknald in Roggel", vond Raijmakers. Daar viel de ervaren ruiter van zijn paard en liep een schouderblessure op. Door de pijn kon hij Van Schijndel's Rascin gisteren niet strak genoeg houden. De twee springfouten werden dan ook gemaakt op hindernissen na een wending naar rechts, de kant van zijn gekwetste schouder. "Mijn paard was superfit, ik was het niet. En dat moet je zijn voor zo'n zware wedstrijd. Ik had gewoon alles op Indoor Brabant moeten zetten en de rest vergeten. Toch moest ik zo nodig gauw even naar Roggel. Dat is op zich nog niet zo erg, als ik het daar rustig aan had gedaan. Maar toen ik foutloos bleef in de eerste omloop gaf ik alles om de barrage te winnen." Met een val als resultaat. "Ik ga nu zeker twee weken rust nemen."

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:03

Gohhh daar heb ik ook wel eens last van... :D :D

_Kimo_

Re: 'Ik knipperde met m'n ogen en toen stond ik er ineens naast'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:07

Leuk om eens te lezen dat het bij de topruiters ook altijd niet goed gaat!
(al is het voor hen natuurlijk wel erg vervelend:P)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:21

ja dat maakt niet uit of het een topruiter is of niet, voor de "gewone" ruiter is dat net zo vervelend hoor! ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:30

gelukkig ben ik niet de enige die tijdens het springen wel eens zandhapt.. ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:37

Daar was ik ook altijd erg goed in... maar al lang niet meer gesprongen!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:38

Leuk stuk!

Ik had het idee dat het paard van Vincent schrok van het water in de waterbak..... Was trouwens wel een mooie manier van afstijgen ;)

Jammer dat alle nederlanders niet heel veel geluk hadden.....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:05

inderdaad Vio ..ik had ook het idee dat hij vanuit de bocht de blauwe waterbak merkte en rechtsomkeer maakte :+ ..wat ie voorheen ook nogal eens durfde te doen ..jammer want springen kan ie

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:14

ik vind het wel knap dat ie er ineens naast STOND, meestal gaat het ietsje anders als je gelanceerd wordt :D (tenminste bij mij wel)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:01

het ging idd echt snel, ik keek even om, en toen keek ik weer naar het pc scherm en toen stond hij er al weer naast. :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:48

Tja, net als bij de 'gewone' ruiters, soms zit het mee, en soms zit het tegen ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:55

Ook gezien; die val van Vincent Voorn. Dat ging inderdaad snel, zeg! Maar dat geldt voor de meeste (ge)vallen.
En hij kwam trouwens ook wel netjes 'op zn pootjes' terecht.

Die val van die Zwitserse (?) amazone zag er een stuk erger uit! Paard kwam niet van de grond en liep dwars door de hindernis, en zij duikelde er zo voorover af.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:14

heb ik ook wel eens last van :+

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:25

oversized schreef:
Gohhh daar heb ik ook wel eens last van... :D :D

:(:)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:24

Shamrock4NL schreef:
:(:)

haha nou ik STOND ook he, dus geen botbreuken of blauwe plekken echter wel een gescheurde rijjas omdat de knopen van de mouw in een vlechtje waren blijven hangen. gelukkig mogen we nu allerlei kleuren jasjes dragen vanaf 01 april (dressuur) en dus heb ik weer een mooi excuus om een nieuwe te kopen. :D

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:24

Altijd vervelend als zoiets gebeurd, maar fijn om te lezen dat ze het zo goed kunnen relativeren. Dit is inderdaad gewoon paardensport. Volgende keer beter!

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:33

Ik zag het wel gebeuren, maar er stond een hindernis in de weg :+ heb dus niet kunnen ziek hóe het gebeurde, maar bizar was het wel :j

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:39

Wij zagen het ook gebeuren, hij kwam op z'n benen terecht en had volgens mij ook eerst nog de teugels vast. Ik moet nog veel oefenen met vallen voor ik zo mooi terecht kan komen!

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:18

'Sterkselnaar'..wat een woord. (inwoner van Sterksel??) Voor mij blijft ie gewoon uit Eindhoven komen..

*edit* Sterkselnaar is goed Nederlands* ha!