Deze topic had ik al eerder geopend maar de link miste! dus hierbij de link van het stukje van hosmar!;) ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! want na 12 jaar in de top gereden de hebben. kan hij ineens naar de paralympics toe! en praat hij al over de grootste concoursen!
HAARLE - Van het wereldje moet Frank Hosmar niet al te veel hebben. De afgunst en het egoïsme binnen de aangepaste dressuursport, waar de ruiter uit Haarle sinds begin dit jaar deel van uitmaakt, stuit hem tegen de borst. Hosmar haalt de schouders op. Hij heeft zijn route uitgestippeld die via Kentucky moet leiden naar Londen 2012.
De Paralympics. Amper zes maanden geleden keek Hosmar slechts met een half oog naar de verrichtingen in Peking. Nu geldt hij door een bizar toeval als één van de potentiële Nederlandse medaillekandidaten in 2012. ,,Het kan gek lopen, maar dit is een kans uit duizenden om via mijn sport iets van de wereld te zien.''
Hosmar (40) rijdt al zijn hele leven tussen de valide ruiters. Leerde leven met de handicap, die hij in 1997 tijdens een avondje stappen in Markelo opliep. Hosmar viel van een trap en belandde met zijn hand en pols in een kapot bierglas. ,,Slagaderlijke bloedingen en alle pezen waren tot op het bot doorgesneden.'' De handfuncties zijn sindsdien beperkt. ,,Ik heb er vrijwel geen gevoel meer in, maar na twaalf jaar weet je niet beter.'' Zoals ook de hippische wereld weinig merkte van Hosmars ongemak. ,,Ik heb me verschillende trucjes aangeleerd om mijn handicap onzichtbaar te maken voor de buitenwacht. Er waren wel speciale teugels, maar dan moest ik bij de hippische bond elke drie maanden dispensatie aanvragen. Daar voelde ik niets voor.''
De KNHS versoepelde eind vorig jaar de regels voor de aangepaste hippische combinaties. ,,Ze willen de aangepaste paardensport integreren in de reguliere. Eén keer dispensatie aanvragen volstaat nu voor de rest van je leven'', weet Hosmar, die eind december op sportcentrum Papendal een medische keuring onderging. ,,Kwam ik qua punten zelfs in aanmerking voor de aangepaste sport. Eigenlijk zag ik geen meerwaarde, tot ze over Londen 2012 begonnen...''
De eenmalig Nederlands kampioen samengesteld hapte toe en reed in januari zijn eerste wedstrijden in Zuidwolde, die hij won. Het kwam hem op boze blikken te staan van de getergde oppositie. ,,Ze vrezen voor hun hachje'', stelt Hosmar. ,,Het is een afgunstige wereld, een kliek. Ik werd met de nek aangekeken; ze zien me als een indringer. Het sfeertje was niet leuk, maar ik sta er boven. Ik word er alleen maar sterker van en weet wat ik wil.''
En dat is samen met de 9-jarige ruin Tiësto naar het WK in het Amerikaanse Kentucky (2010) en twee jaar later de paralympische titel. Maar eerst wacht morgen Indoor Brabant, waarvoor Hosmar zich plaatste. ,,Dit is met afstand het grootste evenement waaraan ik ooit heb deelgenomen. Geen NK maakte me nerveus, maar ik ben nu echt heel zenuwachtig. Misschien moet ik er gewoon aan wennen, want wie weet wat me de komende jaren nog wacht...''
Ook nooit geweten dat ie wat had, dus idd goed verborgen.
Ook nooit gedacht dat er zo'n sfeertje hing bij de wedstrijden voor ruiters met een handicap. In mijn beleving zou daar juist veel behulpzaamheid moeten zijn. Maar ben er nog nooit geweest dus kan niet oordelen
Bayazo
Geplaatst: 24-03-09 21:40
Het is natuurlijk flauw als ik nu ga roepen dat ik het wel wist ! Maar voor dat ik hem in Zuidwolde heb zien rijden wist ik het ook niet.
Ik heb hem nu drie wedstrijden gezien en hij gaat als de brandweer !! (En Tiesto ook !)
op horsus staat trouwens commentaar van frank op het interview,hij heeft de klassieke fout gemaakt om het interview niet eerst te lezen voor het uitgebracht werd, hij vond het zelf wel erg negatief weergegeven door de journalist,dit zal hem niet nog eens gebeuren denk ik,zo zie je maar weer je bent nooit te oud om te leren.