Eerste (m)endurance met nieuwe reglementen verreden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste (m)endurance met nieuwe reglementen verreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:53

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Zondag was de opening van het (m)endurance seizoen in Kootwijkerbroek. Het was de eerste wedstrijd onder de nieuwe reglementen. Winnaar van de zwaarste rit, de klasse II rit over 66 kilometer, was Marly van Ditzhuyzen met Eenhoorn’s Dahman.

De twee klasse II over 52 kilometer rubrieken werden gewonnen door Petri Schokkenbroek met Queen of Shaba en Esther Groen met Anakin Ruskoff. Sigrid Hoogduin pakte met Lexus F de overwinning in de klasse I over 35 kilometer. In de klasse I over 26 kilometer was het Sharon de Vries die met Gelimer eerste werd.

De uitslag wordt in de klasse II met de nieuwe reglementen niet meer bepaald door de eerst aankomende combinatie die wordt goedgekeurd. Voor de snelheid zijn nog wel punten te verdienen. Hierbij levert een snelheid tussen de dertien en veertien kilometer per uur de meeste punten op; 40 stuks. Bij een snelheid boven de zestien km per uur worden geen punten meer vergeven. Verder zijn punten te verdienen met de snelheid waarmee het paard in de vetgate en aan de finish aan de dierenarts te keuring wordt aangeboden. Wordt direct aangeboden dan zijn twintig punten te verdienen, voor iedere minuut dat later aangeboden wordt, krijgt de deelnemer een punt minder. De combinatie met de meeste punten wint de wedstrijd.

Eenzelfde systeem is voor klasse I ingevoerd. In tegenstelling tot voorgaande jaren, zijn er geen punten te verdienen met de laagte van de hartslag. Paardenrassen met een van nature hogere basishartslag, maken nu een betere kans om bovenaan te eindigen. Voor promotie naar klasse II moeten met ingang van dit jaar minimaal vijf wedstrijden in de eerste klasse goed uitgereden zijn. Ook nieuw voor alle klassen is de regel dat na diskwalificatie om veterinaire reden, het paard een verplichte rustperiode krijgt. Bij de eerste keer in het seizoen is dit 22 dagen, bij de tweede keer is dit 44 dagen en bij een derde keer 66 dagen.

Klik hier voor alle uitslagen.

Arabesk

Re: Eerste (m)endurance met nieuwe reglementen verreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:40

"Paardenrassen met een van nature hogere basishartslag, maken nu een betere kans om bovenaan te eindigen"

Ja lijkt me wel een goeie zaak, zo is het Arab-voordeel uit de wereld.

meggiemeg

Re: Eerste (m)endurance met nieuwe reglementen verreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:13

Wat ik alleen niet echt eerlijk vind is dat als je met je paard goed uitgereden ritten hebt in bijvoorbeel klasse 2 dat je dan weer met datzelfde paard ook in klasse 1 mag starten als het nieuwe jaar begint. De combi heeft dan meer ervaring dan de mensen die net beginnen met klasse 1.
Zou het niet veel eerlijker zijn als je zoveel goed uitgereden ritten hebt in bijvoorbeeld een klasse 2 dat je dan niet meer terug mag naar een lagere klasse?

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:18

Nieuwe regels zijn voor de één gunstiger dan voor de ander. Met de oude regels hadden we zaterdag gewonnen... nu niet :o .
Eigenlijk zou het wel mooi zijn als er toch een soort van relatie was tussen tijd van aanbieden en hartslag.

Als je nu gelijk aanbiedt met een hartslag van 64 dan win je toch van iemand die 1 minuut later aanbiedt met een hartslag van 60... ook als diegene met 60 hartslagen overall sneller is...
Maar ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten aanpassen hoor en misschien zou je dan gewoon ook eerder moeten aanbieden.

Ach ja zo is er altijd wat te klagen natuurlijk *D .

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:32

Endurance rijden wordt nu meer een sport van het bepalen van een tactiek d.m.v. berekenen van snelheden en tijden.
Vaak zag je als combinaties uit de klasse 1 kwamen, dat de "rem" ervan af ging en dat alles maar uit een paard gehaald werd om te winnen.
Dat heeft geen zin meer en voorkomt veel blessures die voort kwamen uit het te hard rijden.
Nu ben je "gedwongen" om klasse 1 en 2 ervaring op te doen en pas in klasse 3 de rem ervan af te gooien.

In klasse 3 zijn de paarden met de snelheid weer in het voordeel, maar dan heeft de berijder meer ervaring om met deze snelheden om te gaan.

Ik vind het een goede vernieuwing.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:17

meggiemeg schreef:
Wat ik alleen niet echt eerlijk vind is dat als je met je paard goed uitgereden ritten hebt in bijvoorbeel klasse 2 dat je dan weer met datzelfde paard ook in klasse 1 mag starten als het nieuwe jaar begint. De combi heeft dan meer ervaring dan de mensen die net beginnen met klasse 1.
Zou het niet veel eerlijker zijn als je zoveel goed uitgereden ritten hebt in bijvoorbeeld een klasse 2 dat je dan niet meer terug mag naar een lagere klasse?

Dus als je klasse 3 of 4 bent bent mag je niet meer opwarmen (of met een paard wat uit een blessure/ziekte tijd komt) aan het begin van het seizoen met een klasse 1 of 2 starten omdat anderen dan geen 'kans' zouden hebben??

Ik dacht dat endurance JUIST de sport was waar het niet om een eerste plek ging, maar om het goed uitrijden van de wedstrijd!?

Ik als klasse 3 combi ben op de 52km gestart, nadat ik 1,5 jaar geen wedstrijden heb kunnen rijden door ziekte EN blessure...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:23

Als je eenmaal een hele marathon hebt gelopen, dan zou je geen halve of kwart meer mogen lopen?

Bij duursporten vind ik het juist een goede zaak dat er geen promotieplicht is. Daarbij rijden ruiters die al meer ervaring hebben op langere afstanden vaak echt niet meer 'voor de winst' op kortere afstanden. Zij gebruiken die kortere afstanden als training in een wedstrijdsituatie, een hoge plaatsing is dan soms leuk meegenomen maar niet hun eerste doel.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:58

De opening van het nieuwe seizoen was zaterdag al met de mendurance Kootwijkerbroek.
Ik vond de nieuwe reglementen wel goed werken. Mijn shetten hebben al snel een hartslag van rond de 64 dus nu kon ik even wachten met aanbieden en ben je van je punten niet afhankelijk van een veterinaire assistent die de tafel van 4 niet goed beheerst. In het oude reglement kreeg je namelijk punten die waren gebasseerd op de hartslag a 64 - je hartslag bij de finish. Als de vet net 1 meer telt scheelde dat 4 punten.