Te koop: ruin, 13 jaar oud, nerveus, springtopper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Te koop: ruin, 13 jaar oud, nerveus, springtopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 08:10

http://www.volkskrant.nl

Op Indoor Brabant staan Albert Zoer en zijn Okidoki er weer. Zoer wil met ontzettend graag met deze ruin naar Londen. Tenzij dat ene bod komt.

‘Op stal ziet Okidoki er niet uit, is hij lui en sloom maar in de piste is hij een topper, een prijsvechter.’ Albert Zoer kan een glimlach nauwelijks onderdrukken als hij over zijn toppaard praat. Tien jaar zijn de twee alweer samen. Hij heeft de ruin zelf zadelmak gemaakt en opgevoed tot de fenomenale springmachine waarvoor ruim een jaar geleden nog vijf miljoen euro geboden werd.

In die tijd was Okidoki niet te koop. Zoer (33) lag toen op schema om met zijn 13-jarige toppaard olympisch eremetaal in Hongkong te veroveren. In juli brak de ruiter evenwel zijn linker scheen- en kuitbeen bij een val tijdens de training van een jong paard. Met zijn been omhoog volgde hij de Olympische Spelen voor de televisie. ‘Dat deed heel veel pijn, meer pijn dan de beenbreuk’, kijkt de Drent in Den Bosch tijdens Indoor Brabant terug.

Tien weken na het ongeval zadelde hij Okidoki voor een landelijk parkoers op manege De Rietweg in Bronneger. Hij had zijn krukken een week eerder de deur uitgedaan, kon amper lopen, laat staan paardrijden. Maar het was zijn manier om het mini-trauma geestelijk te verwerken. ‘Het was een zware tijd’, geeft hij schoorvoetend toe. ‘Een heel moeilijke periode.’ Een maand later, in oktober, maakte hij in Zuidlaren zijn officiële rentree.

Negen maanden later is de fysieke pijn zo goed als verdwenen. Een plaat van veertig centimeter in zijn linker been herinnert nog aan de breuk. ‘Als die pin er van de zomer uit gaat, ben ik honderd procent pijnvrij. Tot die tijd slik ik af en toe nog een pijnstiller.’ In Den Bosch is bij Zoer bijna alles weer okidoki. Zijn paarden beginnen langzaam in vorm te komen.

De ruiter heeft de weg naar nieuw succes ingeslagen en de kwalificatie voor de wereldbekerfinale in Las Vegas is veiliggesteld. Minpuntje is dat de paardenhandel door de economische crisis rustiger is dan ooit. ‘De recessie is voelbaar, absoluut’, zegt Zoer. ‘De prijzen reiken niet meer tot in de hemel, zoals één, twee jaar geleden.’

Sportief heeft Zoer de weg weer omhoog gevonden. Op Indoor Brabant laat hij zien dat Okidoki niet zijn enige troef is. Sam, drie jaar jonger, vliegt zaterdagavond laat als een vogeltje over de hindernissen en wint de Grote Prijs. En nog geen twaalf uur later stuurt hij Uraya, met zijn acht jaar het paard van de toekomst, zondagmorgen foutloos naar de overwinning in het progressieve springconcours waarbij de laatste balk op 1,65 meter ligt. In de middaguren lijkt Okidoki tijdens de wereldbekerwedstrijd op weg naar de barrage als hij op de laatste hindernis voor de afsluitende driesprong een balk afspringt.

‘Pure wedstrijdspanning’, zegt Zoer. ‘Van nature is Okidoki nerveus. Tijdens wedstrijden is hij een druktemaker. Als hij ontspannen is, is hij geweldig, vooral door zijn karakter. Hij raakt balken niet graag aan, wil foutloos aan de andere kant komen.’ Door zijn nervositeit heeft de ruin lange tijd nodig om in vorm te komen. ‘Door mijn beenbreuk stond hij maanden op stal. Daar werd hij knap chagrijnig van. Toen hij na maanden weer de vrachtwagen instapte, spitste hij zijn oortjes pas weer, werd hij eindelijk weer vrolijk.’ In Bordeaux zag Zoer vorige maand dat zijn paard weer ouderwets op dreef was. Hij won de wereldbekerwedstrijd en stelde daarmee het ticket naar Las Vegas veilig.

Toch weet Zoer nog niet welk paard hij meeneemt naar de gokstad in Nevada. De 10-jarige Sam is ook een kanshebber. Met dat paard won hij vorig jaar de GP van Aken, zeg maar het Wimbledon voor springruiters, en de GP van Rotterdam. ‘Sam is een uitslover’, zegt Zoer met een grote glimlach. ‘Altijd druk, thuis, tijdens de voorbereiding, overal. Behalve in de piste. Daar wordt hij heel gemakkelijk en luistert hij goed.’

Een toppaard moet meer hebben dan alleen springkwaliteiten. Het moet het werk en de belasting aankunnen. Lichamelijk en in de bovenkamer. Zoer heeft de luxe over twee van zulke paarden te beschikken. Eentje wil hij er zeker tot Londen 2012 behouden.

Tegen die tijd is Okidoki 16 jaar. ‘Ja, dat is oud voor een paard’, geeft Zoer toe, ‘maar ik weet zeker dat hij het karakter bezit dat hij ook op die leeftijd dat zware werk aan kan.’ Toch staat Okidoki in de etalage, al is het ver achterin. ‘Ik kan niet zeggen dat wij hem niet zullen verkopen.’ Vijf miljoen zal hij niet meer vangen voor zijn ruin. En ook geen vier miljoen zoals er in 2007 twee keer werd geboden.

Anoniem

Re: Te koop: ruin, 13 jaar oud, nerveus, springtopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:14

Ik bied 2000 euro :D Nee geintje. Maar wat een best paard die Okidoki. Een genot om naar te kijken! Ik vind het opmerkelijk dat Sam en Okidoki hetzelfde slag paarden zijn.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:18

Eigenlijk jammer dat ie hem vorig jaar niet had verkocht, dan had het nog wat meer opgeleverd. Nu is het nog maar de vraag als er ooit een leuk bod komt.

Ben ook erg benieuwd wie die mee neemt, Sam & Okidoki zijn wereldpaarden!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:28

Samy, maar anders had hij geen kans gehad in Hongkong, toen had hij nog geen tweede topper. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 08:29

Jawel hoor, toen had hij al de Grote Prijs van Aken met Sam gewonnen.
Maar logischerwijs wilde hij met Oki gaan. Sam is nog erg jong en had veel minder ervaring.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:30

Oamaru schreef:
Samy, maar anders had hij geen kans gehad in Hongkong, toen had hij nog geen tweede topper. ;)

Sam was er op dat moment klaar voor ;) Maar ik snap het wel ...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:36

Cayenne schreef:
Jawel hoor, toen had hij al de Grote Prijs van Aken met Sam gewonnen.
Maar logischerwijs wilde hij met Oki gaan. Sam is nog erg jong en had veel minder ervaring.

Dat bedoelde ik indd. Op zo'n concour win je het met ervaring naar mijn mening. :j

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:42

Allebei de paarden zouden het kunnen, maar als ik mocht kiezen, zou ik met Okidoki gaan... Wat een vechter dat paard, geweldig!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:58

Als ik naar de Olympische Spelen mocht en iemand bood mij 4 miljoen om thuis te blijven dan deed ik het direct ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:31

Hmmm maar dan mag je wel direct de helft naar de belastingdienst brengen.

Och ja 2 miljoen is ook aardig...er zijn dagen dat ik het niet op mijn bankrekening heb staan :=

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:36

Dan ben je geen topsporter in hart en nieren mijn inziens janderegelaa.

Zelf ben ik meer gecharmeerd van het paard Sam. Hoop dat die ook meegaat naar Olympische Spelen. :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:38

Citaat:
Tegen die tijd is Okidoki 16 jaar. ‘Ja, dat is oud voor een paard’, geeft Zoer toe, ‘maar ik weet zeker dat hij het karakter bezit dat hij ook op die leeftijd dat zware werk aan kan.’
Nou sorry hoor, maar echt oud is dat niet vind ik.

Mooi om te zien dat Okidoki al die jaren nog van Zoer is gebleven.
Geweldig paard (en Sam ook :j )

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:45

Voor een topsport paard is 16 jaar wel degelijk oud!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:49

Lins_Vetra schreef:
Citaat:
Tegen die tijd is Okidoki 16 jaar. ‘Ja, dat is oud voor een paard’, geeft Zoer toe, ‘maar ik weet zeker dat hij het karakter bezit dat hij ook op die leeftijd dat zware werk aan kan.’
Nou sorry hoor, maar echt oud is dat niet vind ik.

Mooi om te zien dat Okidoki al die jaren nog van Zoer is gebleven.
Geweldig paard (en Sam ook :j )

Wel oud voor een top paard!

Maar ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben, helaas weet je nooit van te voren hoe het loopt...

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:52

16 jaar is wel redelijk oud om nog zo hoog in de top mee te springen Lins_Vetra. Maar zoals Albert al zegt kan Okidoki het wel aan :)

Ik ben ook erg benieuwd welk paard hij meeneemt!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:09

Guetta schreef:
Dan ben je geen topsporter in hart en nieren mijn inziens janderegelaa.

Ik denk dat ze er stiekem op gegokt hadden dat hij na de OS nog meer waard was geweest.

Misschien ben ik dan geen topsporter in hart en nieren maar wel realistisch. Alleen al om bedrijfseconomische redenen kun je zo'n bod eigenlijk niet weigeren.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:16

Ik denk dat Okidoki weer aantrekkelijk wordt voor kopers (als we het hebben over miljoenen) een jaar of 1,5 voor Londen. Dan zijn er weer ruiters die een toppaard zoeken voor Londen. En dan kijken of Oki nog heel is en fit genoeg op die leeftijd.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:27

D_Star schreef:
16 jaar is wel redelijk oud om nog zo hoog in de top mee te springen Lins_Vetra. Maar zoals Albert al zegt kan Okidoki het wel aan :)

Zo had hij het idd beter kunnen formuleren.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:07

Citaat:
‘Door mijn beenbreuk stond hij maanden op stal. Daar werd hij knap chagrijnig van. Toen hij na maanden weer de vrachtwagen instapte, spitste hij zijn oortjes pas weer, werd hij eindelijk weer vrolijk.’

Ik hoop niet dat hij bedoeld dat hij alléén maar op stal heeft gestaan >;) beetje rare uitspraak, tenzij...
Arm paard, laten we maar hopen dat die uitspraak niet letterlijk is.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:18

@ hns Hij bedoeld er denk ik mee te zeggen dat ie maanden niet mee op Concours is geweest.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:21

Lins_Vetra schreef:
D_Star schreef:

Zo had hij het idd beter kunnen formuleren.

Nee, iedereen begrijpt wel wat Albert bedoelt wanneer hij zegt dat 16 jaar 'oud' is.
Albert bedrijft TOPsport en tuft niet recreatief wat rondjes in het bos.... dat maakt een heel verschil wat je van een paard vraagt natuurlijk.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:22

Leuk stukje!
@hns: Ik weet wel zeker dat ie niet 24-7 op stal heeft gestaan... :+

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:34

In mijn ogen heeft Zoer iets wat goed is. Het gebeurt te vaak dat er zeer goede paarden van zijn hand komen en dat kan geen toeval zijn. Natuurlijk heeft die keuze genoeg maar toch zijn paarden zijn er altijd en veel paarden halen die top en dat is gewoon heel knap.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:42

Hij heeft dan ook niet bepaald het budget van een gemiddelde ruiter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:50

janderegelaa schreef:
Als ik naar de Olympische Spelen mocht en iemand bood mij 4 miljoen om thuis te blijven dan deed ik het direct ;)

no way! Nog voor geen 40 miljoen, eerlijk waar.