Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 07:56

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Afbeelding
De Marwari staat bekend om de krullende oren. Hier een voorbeeldfoto met
Rajrana, een voskleurige Marwari dekhengst.

foto: http://www.horsemarwari.com

Een uiterst zeldzame Marwari merrie is om het leven gekomen in Amerika nadat ze werd aangevallen door een hengst.

De paarden werden gehouden op een boerderij. Volgens de pers zijn de werknemers geschrokken, verdrietig en bovenal erg boos.

De hengst, Nazrulla, ontsnapte uit zijn stal en joeg achter de merrie aan voor hij haar uiteindelijk aanviel.

"Uit de verwondingen aan het hoofd van de merrie en de verslagen van ooggetuigen kunnen we afleiden dat de merrie herhaaldelijk door de vijf jaar oude hengst tegen het hoofd is getrapt," aldus veterinair Contance Breeze.

Jennifer Blaisdell werkt voor Francesca Kelly, de eigenaresse van de merrie, en vertelde dat de hengst gewoon in zijn stal stond terwijl ze haar avondklussen aan het afronden was.

"Alles was rustig tot ik een enorme knal hoorde. Ik draaide me om en zag dat de hengst en de merrie op me af kwamen rennen. Ik probeerde de deur te blokkeren maar ze vlogen gewoon langs me heen."

De merrie werd in India geboren, maar later geimporteerd en was een van de eerste raszuivere Marwari paarden die buiten India een veulen op de wereld heeft gezet.

Eigenaren van de boerderij, Martijn Stuurman en Karin Magid, zijn nu bezorgd om de reputatie van hun stallencomplex en manege en om de veiligheid van hun werknemers en bezoekers. Via een email hebben zij aan de eigenaresse van de hengst laten weten dat zij de hengst binnen 48 uur van het terrein af willen hebben. Martijn Stuurman adviseerde in de email eveneens om de hengst te laten euthanaseren.

Klik hier voor een foto van de hengst die de merrie heeft aangevallen.

Klik hier voor een foto van de overleden merrie.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:59

nou dat was een lekker schatje dan die hengst........ :n

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:00

Erg triest dat zoiets kan gebeuren........
Dan zullen de sloten op de staldeuren toch niet zo goed geweest zijn.....en als de hengst
uit zijn stal ontsnapt, waar liep de merrie dan...........die zal toch niet los in stal gestaan hebben......

Wens ze in ieder geval sterkte met dit verlies.......

Vindt het paard op de foto wel leuk er uit zien, had er nog nooit van gehoord.........
Laatst bijgewerkt door kally op 21-03-09 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Re: Zeldzame Marwari merrie overleden na aanval van hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:02

Lekkere hengst heb je dan, die heeft denk ik nog wel wat opvoedingslessen nodig :n...

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:05

Spijtig dat zoiets gebeurt. R.I.P

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:07

Ja maarja een hengst is een hengst, klink heel hard maar dat weet je gewoon van te voren dat zoiets kan gebeuren, echt verschrikkelijk voor dat paard én de eigenaar, en ja ook logisch als die paarden zo zeldzaam zijn ga je ze natuurlijk niet allemaal castreren... Sloten waren misschien best sterk en goed, een paard van 700 kilo houd je echt moeilijk tegen... Sterkte voor de eigenaren!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:10

floorDaan schreef:
Ja maarja een hengst is een hengst, klink heel hard maar dat weet je gewoon van te voren dat zoiets kan gebeuren, echt verschrikkelijk voor dat paard én de eigenaar, en ja ook logisch als die paarden zo zeldzaam zijn ga je ze natuurlijk niet allemaal castreren... Sloten waren misschien best sterk en goed, een paard van 700 kilo houd je echt moeilijk tegen... Sterkte voor de eigenaren!

als het nu 2 hengsten waren geweest,dan was het een ander verhaal,hengsten kunnen en willen elkaar best afmaken tijdens een gevecht,maar waarom deze hengst een merrie aan viel........en dood is voor mij een raadsel.
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 21-03-09 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 08:11

Ik heb even wat extra info toegevoegd.

De eigenaar van de boerderij wil dat de hengst binnen 48 uur van het complex verwijderd wordt en adviseert om het dier te laten inslapen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:12

en terecht vind ik,denk niet dat ze willen dat die er nog een dood zou maken of verwonden.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:13

die hengst ziet er op die foto zo schattig uit....
dat een paard dat een ander paard aan kan doen had ik nooit verwacht.... hengsten onder elkaar vechten misschien tot het naadje, maar een hengst en een merrie..... is meestal nog andersom dat de merrie de hengst weg slaat....

sneu hoor....

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:14

Wat ik me dan afvraag is waarom een hengst een merrie wil doodtrappen? Als ze nu verwondt werd omdat hij probeerde te dekken, kon ik het nog begrijpen, maar gewoon aanvallen om te doden?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:20

Heel raar wat de hengst heeft gedaan. Maar ook vreemd dat de merrie zo stond dat de hengst erbij kon komen en dat de hengst kon ontsnappen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:29

wat triest...........en wat een vreemd soort gedrag van die hengst.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:31

komisch 'schiet hem maar gelijk dood' castreren ze niet meer in amerika ofzo?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:31

Is ruinen geen optie dan? Ik kan die oren niet mooi vinden trouwens :D

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:32

was die hengst erg gefrustreerd ofzo?? kwam die nooit uit zijn stal ofzo vind dit namelijk echt heel apart en vreemd gedrag voor een hengst....

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:37

Vindt het een beetje apart verhaal. Hoe komt die hengst uit zijn stal dan en die merrie stond dan kennelijk ook niet in haar stal. Neemt niet weg dat het een triest gebeuren is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:40

castreren? het zijn zeer zeldzame paarden, die castreer je niet zomaar. Maar doodschieten vind ik ook weer overdreven, want je weet niet waarom de hengst dit heeft gedaan! Is het eerder gebeurd, hoe is hij in omgang met mensen en andere paarden, ik wil liever eerst daar antwoord op voordat ik kan oordelen. Marwari's vind ik erg mooie en apparte paarden, en erg spijtig dat ze zo zeldzaam zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:41

tsja, waar ik stage heb gelopen is ook al een keer zoiets gebeurd met hengst en paar merries. Een van de merries heeft het niet overleefd, want de percies oorzaak is weten we niet. Want ze kregen naast de verwondingen( vel hing overal naar benenden) ook nog eens droes zeiden ze.
Mischien weten we toch nog niet alles van het paardengedrag, en kan er ook wel een reden zijn. Bijvoorbeeld; waarom zijn wij in staat om mensen te vermoorden? Chimpansees ook, die willen ook nog wel eens groep uitmoorden... waarom? Het is toch allemaal wel heel ingewikkeld.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:42

Ow, ja die hengst van stage had ook nooit eerder zulk gedrag vertoond. En het had die nacht wel heel erg gestormd. Die beesten staan met een kudde van 1 hengst en wat merrie's die ze mogen dekken buiten.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:44

soms kan je gedrag idd niet verklaren.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:47

Ik vind dit gedrag wel heel bizar. Op de foto zie ik ook een hengstenketting. De makkelijkste zal het gewoonlijk ook wel niet zijn. Als dit bij het dekken was gebeurt, zou ik ook zoiets hebben van castreren die handel. Maar zo een vreemd verhaal...ik zou ook even nadenken of ik wel zou castreren. Volgende keer is het misschien een bezoeker/kind. Ik zou dat risico niet durven nemen met een paard dat zo niet-paards (en dus nog onvoorspelbaarder) reageert.

Overigens weet je niet hoe hij die stal uitgekomen is. Onderschat de kracht van een paard niet. Als ze echt willen, moet de stal al van hele sterke huize zijn, om geen schade op te lopen. 99% van de Nederlandse stallen vallen daar niet onder.

Allemaal gespeculeer natuurlijk omdat er zoveel onbekenden in dit verhaal zitten. Misschien kent dat paard alleen maar mensen en heeft hij nooit leren omgaan met andere paarden. Er zou bij mij echt veel afhangen van hoe dat dier normaal gezien is. Maar zo laten? neen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:49

Jeetje ,heftig voor de mensen die het gezien hebben zeg!
Maar vechtende paarden haal je helaas niet zomaar uit elkaar.

Zijn de eigenaren van die farm nederlands? zo klinken de namen wel.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:53

dood maken vindt ik niet kunnen laat ze liever natrekken waarom ie t deed?!idd soms is het gedrag niet te verklaren...
maar zou eveneens willen horen hoe hij normaal in omgang is naar mens/dier?
meschien dat dr iets medich is bijv. dat er iets in zn hoofd speelt?
heb op mijn vorige stal meegemaakt dat er een merrie zoiets had en ook een weigenootje zomaar aanviel terwijl ze normaal de beste maatjes waren!
doodmaken vindt ik overdreven bovenal vonden ze het toch zeldzame dieren? denk dat ruinen het beste zal zijn ,waarschijnlijk zal dan ook zn hormoonhuishouding verminderen/verdwijnen?!

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:58

Jeetje...wat apart..
Erg sneu (en zonde) voor de merrie.
Waarom zou de hengst dit gedaan hebben,misschien een tumor in het hoofd?