De Marwari staat bekend om de krullende oren. Hier een voorbeeldfoto met
Rajrana, een voskleurige Marwari dekhengst.
foto: http://www.horsemarwari.com
Een uiterst zeldzame Marwari merrie is om het leven gekomen in Amerika nadat ze werd aangevallen door een hengst.
De paarden werden gehouden op een boerderij. Volgens de pers zijn de werknemers geschrokken, verdrietig en bovenal erg boos.
De hengst, Nazrulla, ontsnapte uit zijn stal en joeg achter de merrie aan voor hij haar uiteindelijk aanviel.
"Uit de verwondingen aan het hoofd van de merrie en de verslagen van ooggetuigen kunnen we afleiden dat de merrie herhaaldelijk door de vijf jaar oude hengst tegen het hoofd is getrapt," aldus veterinair Contance Breeze.
Jennifer Blaisdell werkt voor Francesca Kelly, de eigenaresse van de merrie, en vertelde dat de hengst gewoon in zijn stal stond terwijl ze haar avondklussen aan het afronden was.
"Alles was rustig tot ik een enorme knal hoorde. Ik draaide me om en zag dat de hengst en de merrie op me af kwamen rennen. Ik probeerde de deur te blokkeren maar ze vlogen gewoon langs me heen."
De merrie werd in India geboren, maar later geimporteerd en was een van de eerste raszuivere Marwari paarden die buiten India een veulen op de wereld heeft gezet.
Eigenaren van de boerderij, Martijn Stuurman en Karin Magid, zijn nu bezorgd om de reputatie van hun stallencomplex en manege en om de veiligheid van hun werknemers en bezoekers. Via een email hebben zij aan de eigenaresse van de hengst laten weten dat zij de hengst binnen 48 uur van het terrein af willen hebben. Martijn Stuurman adviseerde in de email eveneens om de hengst te laten euthanaseren.
Klik hier voor een foto van de hengst die de merrie heeft aangevallen.
Klik hier voor een foto van de overleden merrie.