www.regiosportaktueel.nl
Dressuuramazone Anky van Grunsven won deze week met IPS Salinero de Grand Prix van Indoor Brabant. Het was de eerste keer dat ze met haar toppaard in actie kwam, sinds de twee in de zomer van 2008 bij de Olympische Spelen goud wonnen. Regiosportaktueel stelde de kampioene uit Erp vijf vragen.
Waar waren jullie zo lang?
Van Grunsven: ,,Na de Spelen hadden we een pauze nodig. Het was geweldig allemaal, maar ik had zoiets van: Wat hebben we nog te winnen? De 'drive' was er even niet meer. Ja, dat gold ook voor het dier. Ook Salinero moest er even tussenuit. Voor hem moet het allemaal ook leuk blijven.''
Waarom reed je wel wedstrijden met je 'tweede' paard, Painted Black?
Van Grunsven: ,,Met hem ben ik nog zoekende. Dat heeft ook zijn charmes. Als ik op Painted rijd, is er sprake van een totaal andere situatie. We hebben samen nog niet zoveel gewonnen. Zoiets houdt je als amazone in zekere zin ook scherp.''
Bij de Spelen in Hongkong stond je met Salinero onder grote druk. Is dat nu minder?
Van Grunsven: ,,De Spelen zijn iets aparts. Maar nu ik weer met Salinero in de ring sta, verwacht iedereen meteen dat we weer winnen. Wat dat betreft blijft de druk. Ik ben degene die men wil verslaan. Maar dat zijn we wel gewend hoor. Ik ben supertevreden over de manier waarop we hier zijn teruggekeerd. Op een paar kleine dingetjes na ging het na al die maanden gewoon weer heel goed. Eerlijk gezegd had ik er ietsjes minder van verwacht.''
Met Painted Black won je in de afgelopen periode ook wereldbekerwedstrijden. In Den Bosch werd je met hem derde in de B-groep. Teleurgesteld?
Van Grunsven: ,,In die proef maakten we wel te veel fouten. Vaak denk ik dat het met hem beter en beter gaat, maar dan komt er toch weer een terugslag. Met Painted is het allemaal net iets moeilijker. Bovendien ben je met paarden nooit voor 100 procent zeker van je zaak en dat is ook het mooie van het vak. Daarnaast is Painted een hengst, wat het wat lastiger maakt. Ook rijdt Painted liever de kür dan de Grand Prix. Laat mij maar lekker swingen op de muziek, lijkt hij te denken.''
Hoe nu verder?
Van Grunsven: ,,Ik hoop binnenkort met Salinero de finale van de wereldbeker in Las Vegas te rijden. Maar omdat ik de afgelopen maanden niet voldoende wedstrijden heb gereden, ben ik als titelverdedigster niet automatisch geplaatst. Wat dat betreft ben ik van een 'wild card' afhankelijk. Ik weet niet of ik die krijg en eerlijk gezegd heb ik me daar tot nu toe nog niet zo druk om gemaakt. Ik was met deze rentree bezig. Misschien weet ik zondag meer.''