"Een klein kiezelsteentje en alles is anders"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Een klein kiezelsteentje en alles is anders"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:58

www.dvhn.nl

Dressuuramazone Tessa Baaijens-van de Vrie liep in 2002 zwaar hersenletsel op bij een ongeval dat in een wel heel klein hoekje verborgen zat. Haar paard gleed uit over een kiezelsteen en viel. Komend weekend neemt ze deel aan Indoor Brabant.

De deelneemster aan de rubriek voor mensen met een beperking, heeft net verteld bij de ’para- equestrian’ geen onderlinge concurrentie bestaat en iedereen elkaar helpt. Maar dat wil niet zeggen dat als zij tweede is geworden, ze blij is voor de nummer één. "Natuurlijk baal ik als ik tweede word. Wij vinden onze prestatie heel belangrijk!"

De Zeeuwse liep in 2002 zwaar hersenletsel op bij een ongeval dat in een wel heel klein hoekje verborgen zat. Haar paard gleed uit over een kiezelsteen en viel. Baaijens-van de Vrie maakte een smak tegen de grond, zonder cap nota bene. Tien dagen vocht ze in comateuze toestand voor haar leven. Ongeschonden kwam ze niet uit die strijd. "Het gaat allemaal wat trager; onder meer mijn evenwicht, coördinatie en kracht zijn minder geworden. Mijn beperkingen zijn niet direct zichtbaar, dus ik moet nog al eens een keer mijn situatie uitleggen. Dat is best vervelend."

De inwoonster van Goes kroop bijna zo snel als ze kon weer op haar paard na het ongeval. "Ik had totaal geen angst, die was uit mijn lijf verdwenen." Baaijens-van de Vrie (28) maakte haar rentree, maar in 2008 kwam ze tot de conclusie dat het niet langer ging. Ze koos ervoor om in 2009 door te zetten, via de para-equestrian, met haar 10-jarige merrie Riana. Overigens niet het paard van de val.

"Dat heeft heel goed uitgepakt. De eerste twee wedstrijden en drie proeven heb ik al gewonnen. Maar het heeft ook mijn ogen verder geopend. Vroeger vroeg ik me ook af wat die mensen eigenlijk nog wel zouden kunnen. Nu zie ik pas hoe bijzonder het is wat wij doen, omdat we zoveel extra inspanningen moeten verrichten. Soms is dit wel frustrerend, omdat ik de sport voorheen wel zelf en alleen kon. Nu heb ik hulp nodig om hetzelfde te bereiken. Maar ik ga later nog wel proberen om ’gewone’ wedstrijden te rijden."

Ze vindt het heel belangrijk dat Indoor Brabant, waar ze in het verleden op de tribunes zat, de rubriek in zijn programma integreert, al is dat niet op een enorm prominente plek. "Zo krijg je toch een beetje het idee dat je erkend wordt en dat je met een handicap niet minderwaardig bent. Het is prachtig dat we in zo'n geweldige ambiance mogen rijden. Of we nog meer moeten willen? Nou, dit is een mooi begin."

De uit een echte paardenfamilie afkomstige amazone gaat dit voorjaar nog enkele internationale wedstrijden rijden, als ’Den Bosch'naar wens verloopt. "Mijn wil en mijn passie zijn heel groot. Ik train zes dagen in de week drie à vier uur per dag met twee instructrices. Ik wil naar de Paralympics in Londen in 2012. Daarmee heb ik nu het rijtje geloof - dat na mijn ongeluk veel meer tot uiting is gekomen -, liefde - mijn man - en hoop compleet."

Daphaan

Re: "Een klein kiezelsteentje en alles is anders"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:09

Knap hoor, dat doorzettingsvermogen. En goed dat ze doorgaat met rijden en laat zien wat er allemaal mogelijk is.
En zoals iedereen hier nu zal zeggen: had ze maar een cap gedragen...
Ik ben er een van, ik heb onder een paard gelegen en hoorde alles in mijn hoofd kraken. Gelukkig bleek dat achteraf mijn cap te zijn en bij mij doet alles het nog.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:14

Zo zie je maar dat een cap je leven kan redden. Het blijft jammer dat teveel ruiters en amazone's niet willen inzien dat deze dingen echt belangrijk zijn, en dat een ongelukje -net als bij Tessa Baaijens/ van de Vrie- in een heel klein hoekje kan zitten. Erg blij voor haar dat het toch nog goed is afgelopen :)

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:26

Tessa heeft gisteren gestart en ..............niet onverdienstelijk !!

Ze heeft haar rubriek, grade III gewonnen met 69.545 % !
Van harte gefeliciteerd daar mee !

Overigens is is in deze rubriek tweede geworden Rixt vd Horst.
Zij komt uit Friesland en behaalde 66.136 %

Uitslag rubriek grade IV :

Bayazo schreef:
1) Ineke de Groot met 71.975 %
2) Frank Hosmar met 70.725 %
3) Gert Bolmer met 70.450 %
4) Yvette van Geenen met 63.650 %

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:28

Mijn instructrice vertelde het me gisteravond toevallig.
Geweldig dit! Sterke vrouw! :oo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:30

Weet iemand of Petra van de Sande ook gestart is, en als ze gestart is, hoe ze geëindigd is?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:37

..zo inspirerend!.....fantastisch dat dit wordt mogelijk gemaakt!..

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:43

fargo schreef:
Weet iemand of Petra van de Sande ook gestart is, en als ze gestart is, hoe ze geëindigd is?

Petra is niet gestart !

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:30

Geweldig van Tessa; ik ken haar al een paar jaar en vind het super dat ze zo doorzet om haar droom te bereiken!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:29

Idd super inspirerend. Echt een geweldig verhaal. Wens haar ook alle succes van de wereld toe!
Mooi dat ze ook nu weer zo super hefet gereden in DB!

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:54

zou willen dat ik dat kon zo na mijn herseninfarct... :(
maar paardrijden zit er voor mij niet meer in |(

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:57

ik heb haar gisteren zien rijden en petje af
keurige proef
rustige ruiter
fijn om naar te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:27

Heerlijk om te horen dat ze haar leven weer zo heeft opgepakt en zo super heeft gescoord in DB!

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:17

Super dat ze zo is teruggekomen. Maar laat het nu eens voor iedereen duidelijk zijn dat het rijden met een cap geen overbodige luxe is. Voor een bedrag van € 100,= heb je al een goede cap en het kan zoveel leed voorkomen.
Helaas zie ik hier ook nog teveel jonge meiden zonder cap rijden, die zeggen dat overkomt mij niet. Hieruit blijkt ook maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:16

Maar ook met een cap op wil nog niet zeggen dat je geen hersen trauma kan oplopen (heb ervaring)!

Ik vind het zowiezo knap dat ze zo is terug gekomen en dat je dan met zoveel motivatie doorgaat.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:23

Fritt_J: nee dat niet, maar het maakt de schade er wel minder door.

Erg knap zeg. Wat een doorzettingsvermogen.

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:01

Wat een doorzettings vermogen, heeft die vrouw knap werk hoor? zo zie je maar een cap is heel belangrijk.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:55

wat goed van der! :D +:)+ Dat was bij mij in de buurt waar ze was gevallen..