Dipje na Olympische Spelen verbaast Imke eigenlijk niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dipje na Olympische Spelen verbaast Imke eigenlijk niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:52

http://www.dvhn.nl

Afbeelding
Imke stelt Hunter Douglas Aachen gerust.
foto: http://www.full-focus.nl

Een dipje mag je het gerust noemen. "Maar niet verontrustend hoor", nuanceert dressuuramazone Imke Schellekens-Bartels. In de periode tussen de Olympische Spelen en Indoor Brabant had ze het echter wel behoorlijk lastig.

Ze won in Peking met de dressuurploeg de zilveren medaille, maar daarna, vermoedelijk bij de prijsuitreiking, blesseerde haar merrie Hunter Douglas Sunrise zich. Imke Schellekens-Bartels moest zich afmelden voor de individuele wedstrijd.

"Ik ben wel even een periode minder wedstrijdgericht bezig geweest; het was een tijd van bezinning voor mij. Je ziet dat alles heel betrekkelijk is." De komende dagen maakt ze haar ’internationale’ rentree bij Indoor Brabant.

Stoppen met de sport kwam tijdens het concoursloze halfjaar nooit in haar op. Sportpsycholoog Rico Schuijers, die haar ooit nuttige, mentale handvatten leerde te gebruiken, hoefde ook niet langs te komen in Hooge Mierde.

"Ik wist dat de drive terug zou komen en dat ik het traject naar Londen 2012 in zou gaan. Ik ga in deze cyclus wel dingen anders doen. Je moet veel offers brengen, maar het is echt niet nodig om vrienden en relaties te verwaarlozen."

Het ’wakje’ kwam niet onverwachts. "Van mijn moeder en Anky van Grunsven wist ik dat je zo'n gevoel van ’dit was het nou en wat nu?’ kon verwachten na de Spelen, maar als het je dan toch overkomt, is het een hele ervaring. Dat heeft me wel verbaasd."

Ze was de enige uit de paardensportequipe die vanuit Hongkong naar de Chinese hoofdstad vertrok, de sluitingsceremonie meemaakte en later met alle andere sporters het vliegtuig naar huis pakte. Schellekens-Bartels zat eigenlijk wel op een symbolische plaats: tussen de teleurstelling van de hockeyheren en de euforie van de hockeydames in.

"Die vlucht vergeet ik nooit meer, net zoals het bezoek aan de koningin en het oranje-feestje in het Olympisch Stadion. Allemaal sportgeschiedenis. Het persoonlijke drama zat nog in mijn lijf, maar ik kon wel ondervinden dat een medaille veel met je doet."

Tijdens het verwerken van alle olympische emoties verliep het herstel van Sunrise voorspoedig. "Maar dat maakte het ook weer moeilijk, omdat je dan de neiging hebt om een drafje of galopje te proberen. Nu is ze gelukkig topfit, en ik heb er ook weer heel veel zin in om te rijden."

Schellekens-Bartels slaat het wereldbekergedeelte in Den Bosch nog over om haar merrie rustig ’op te laten starten'; de muziek zou extra druk met zich meebrengen. "Maar mijn rubrieken beschouw ik niet als bijprogramma."

De Wereldruiterspelen van Kentucky in 2010 zijn haar eerste hoofddoel - dan zou Sunrise op haar top moeten zijn. Het EK op Windsor Castle is dit jaar een belangrijke tussenstap. In aanloop naar de Olympische Spelen in Londen twee jaar daarna zal ze nog wel voor opvolging van Sunrise moeten zorgen, want zij is tegen die tijd al achttien jaar.

"Dan kan ik niet op haar rekenen. Het zou de uitzondering op de regel zijn. Ik heb er nu twee: eentje van zeven en eentje van elf jaar oud. Eigenlijk moet ik nog op zoek naar een paard dat er qua leeftijd tussenin zit."

Met haar kür, gemaakt door Wibi Soerjadi en Joost Peters, kan ze nog een tijdje vooruit. "De muziek is absoluut nog niet grijs gedraaid. Het is een kippenvelkür die niet zomaar beter kan."

Haar idee om met de pianist samen te werken, werd door Anky van Grunsven overgenomen. "Ik ben vereerd dat zij het deed, terwijl zij juist altijd zo origineel is. Het is een bewijs dat mijn kür van wereldniveau is. Jammer wel dat het speciale er nu vanaf is."

Imke Schellekens-Bartels wilde zich op deze manier juist onderscheiden ten opzichte van het dressuurboegbeeld die (ongewild) haar Nederlandse collega's in de schaduw zet. "Het publiek wil graag een nieuwe Anky zien, maar die wil en kan ik niet zijn, ook al heb ik ontzettend veel van haar geleerd. Ik ging ook naar Wibi toe om me te onderscheiden. Maar goed, mijn kür vind ik toch nog steeds mooier dan de hare en ik heb het gevoel dat ik op dit gebied zeker pionierswerk heb verricht."

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:05

Cayenne schreef:
Haar idee om met de pianist samen te werken, werd door Anky van Grunsven overgenomen. "Jammer wel dat het speciale er nu vanaf is."

Imke Schellekens-Bartels wilde zich op deze manier juist onderscheiden ten opzichte van het dressuurboegbeeld die (ongewild) haar Nederlandse collega's in de schaduw zet. "Ik ging ook naar Wibi toe om me te onderscheiden. Maar goed, mijn kür vind ik toch nog steeds mooier dan de hare en ik heb het gevoel dat ik op dit gebied zeker pionierswerk heb verricht."

Hier voel ik toch een kleine sneer.
Lijkt me ook niet zo leuk als jij iets origineels verzint en iemand anders doet het na en heeft er (ook) succes mee. Maar ja je hebt er geen alleenrecht op natuurlijk...

Yolien

Re: Dipje na Olympische Spelen verbaast Imke eigenlijk niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:24

Met je eens Suzanne, daarbij vind ik het nog steeds een rare gang van zaken dat Wibi eerst iets "unieks" met Imke deed en vervolgens door liep naar Anky.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:29

..ik voelde hem idd ook....tja..beter goed gejat als slecht bedacht zal anky hebben gedacht

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:51

Tja, ik vond het in eerste instantie ook vreemd. Aan de andere kant, wie heeft de kür op de kaart gezet? Maar goed, ik ben van geen van beide küren fan :+ . Ik vind de "sneer" (als hij inderdaad zo is bedoeld) wel een beetje akelig overkomen, ik dacht dat zij zo dik met elkaar zijn?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:05

Leuk stuk om te lezen! En ach over die küren, ik blijf die van Imke ook nog steeds het mooiste vinden. Bekijk het eens positief, nu hebben we twee super mooie küren binnen één NL team waarvan we kunnen genieten ;)
Hopelijk hebben Imke en Sunrise snel hun draad weer opgepakt.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:38

Toen ik het hoorde dat Anky ook met Wibi ging samen werken, was dit ook wel het eerste waar ik aan dacht: dat gaat Imke toch niet leuk vinden......?
Maar ondanks een piep-kleine sneer, pakt ze het wel heel erg professioneel aan. Ik heb alle bewondering voor Imke.
Leuk stukje om te lezen..... iedereen zit wel eens in de put. Maar om toe te geven is nog veel moeilijker!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:43

Heel leuk om te lezen :j

En ik vind het ook super, dat ze met die muziek zo goed oppakt zeg! :)

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:36

Ik vind haar altijd erg positief. Ik snap goed dat het niet leuk is als Anky 'jouw idee' overneemt waardoor je zelf niet meer origineel bent. Je hebt geen alleen recht op zoiets maar wel raar dat Wibi er voor openstond om hetzelfde met Anky te doen aangezien het als iets unieks werd gezien.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:58

wat Mytens zegt, ik vind Imke altijd erg positief overkomen!

ook nu ze in deze dip was/is, ze blijft er de positieve kanten uit halen..
Super!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:04

Nou ik denk dat het ergste van de hele zaak is dat Wibi nu opeens met de kür van Anky een cd gaat uitbrengen en nu een beetje doet alsof alleen de kür van Anky geld. Bij Imke's kür verscheen hij er niet zo uitdrukkelijk mee in de media.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:13

Tja Anky is natuurlijk 3 voudig winnaar van Olympisch goud.
Alle respect voor Imke, maar ze heeft natuurlijk niet dezelfde erelijst als Anky.
Ik snap best dat Wibi geen nee zegt wanneer hij gevraagd wordt een kur voor Anky te maken.

Daarbij vind ik ook nog eens dat beide kuren niet te vergelijken zijn, persoonlijk vind ik die van Anky mooier, maar wie ben ik :+
Het is in ieder geval niet zo dat Anky en Imke ongeveer een identieke kur hebben, totaal niet zelfs.

De 'sneer' vind ik dan ook niet helemaal terecht, maar het is natuurlijk maar de vraag of Imke het zo verteld heeft of dat de journalist het zo opgeschreven heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:25

Wibi ziet commerciale kansen en grijpt ze aan. Er zijn vast heel veel Ankyfans die zijn cd willen kopen :).

Overigens heeft Imke's vader de kür op muziek weer terug in de picture gebracht in de jaren '80.

Imke's kans komt in London, ze moet dus gauw op zoek naar een goed geschikt paard :).

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:37

Wat is Imke toch een geweldige sportvrouw :D
Wat een toegewijde proffesionele amazone ;)
Maar vooral wat een fijn mens ;)
Ik heb haar verschillende keren "mogen" meemaken in diverse clinics en ze blijft je verbazen. Of het nu met een jong of ervaren paard is ; ze kan alles zo goed overbrengen.
Daarom wens ik haar en Sunrise ( een v/d enige merries in het circuit > ok met uitzondering van Nadine & Matineé) het allerbeste toe voor de toekomst.
Ondanks alle persoonlijke tegenslagen blijft ze gewoon hard er voor werken en relativeert ze alles.
Ik hoop dat ze alles kan "fine tunen "en dat Sunrise haar tong binnen boord leert te houden. :+
Go Imke Go !!!!
Wij duimen alvast voor jou +:)+ +:)+

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:24

manie schreef:
Tja Anky is natuurlijk 3 voudig winnaar van Olympisch goud.
Alle respect voor Imke, maar ze heeft natuurlijk niet dezelfde erelijst als Anky.
Ik snap best dat Wibi geen nee zegt wanneer hij gevraagd wordt een kur voor Anky te maken.

Daarbij vind ik ook nog eens dat beide kuren niet te vergelijken zijn, persoonlijk vind ik die van Anky mooier, maar wie ben ik :+
Het is in ieder geval niet zo dat Anky en Imke ongeveer een identieke kur hebben, totaal niet zelfs.

De 'sneer' vind ik dan ook niet helemaal terecht, maar het is natuurlijk maar de vraag of Imke het zo verteld heeft of dat de journalist het zo opgeschreven heeft ;)

helemaal mee eens! :j

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:47

Ik weet vrijwel zeker dat Imke het zo niet gezegd heeft want Imke heb ik nog nooit kunnen "betrappen" met een onaardige opmerking over collega ruiters maar dat de journalist het zo omschreven heeft.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:01

maras schreef:
Ik weet vrijwel zeker dat Imke het zo niet gezegd heeft want Imke heb ik nog nooit kunnen "betrappen" met een onaardige opmerking over collega ruiters maar dat de journalist het zo omschreven heeft.

ja je moet idd altijd oppassen met jorunalisten, die verdraaien soms hier en daar wel eens iets, en dan komt het heel anders over dan de bedoeling is.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:21

Lovely schreef:
Wibi ziet commerciale kansen en grijpt ze aan. Er zijn vast heel veel Ankyfans die zijn cd willen kopen :).

Overigens heeft Imke's vader de kür op muziek weer terug in de picture gebracht in de jaren '80.

Imke's kans komt in London, ze moet dus gauw op zoek naar een goed geschikt paard :).

ja,
heb laatst een filmpje gezien dat ze in de toekomst nog genoeg kansen heeft,
met HD Victoria en HD Rapsody en Ferero :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:55

tessii1991 schreef:
ja je moet idd altijd oppassen met jorunalisten, die verdraaien soms hier en daar wel eens iets, en dan komt het heel anders over dan de bedoeling is.

Klopt, ik heb het zelf ook een keer meegemaakt.