Edward Gal danste zondag in de zware tour tijdens de KNHS-Indoorkampioenschappen in Ermelo naar de overwinning met Totilas (v. Gribaldi). Voor Edward Gal was het NK eigenlijk een soort van oefening. Hoewel het Totilas allemaal gemakkelijk afgaat, wil Gal niets forceren met zijn topper. ,,Omdat het allemaal zo goed gaat, wordt snel vergeten dat Totilas eigenlijk nog heel groen is op dit niveau”, aldus Gal.
Begin december liep Moorlands Totilas zijn eerste Grand Prix, tijdens Hippisch Hengelo. Dit weekend was het de vierde keer dat Totilas in de Grand Prix liep. Bovendien liep hij zijn eerste kür op muziek. ,,Als je kijkt hoeveel beter alles nu al is geworden, dat is echt geweldig. Totilas heeft veel meer balans gekregen in de piaffe en alles gaat hem gemakkelijker af. Toch heb ik het gevoel dat het nóg beter kan. Ik kan het niet in procenten uitleggen, maar er zit nog veel meer in. Het grote pluspunt van Totilas is dat hij geen zwakke onderdelen heeft. We hebben nu, verspreid over de verschillende wedstrijden, voor bijna elk onderdeel al eens een tien gehaald.”
Wat wedstrijden betreft wil Gal het voorlopig rustig aan doen. ,,We starten nu ongeveer één keer per maand en dat is op dit moment genoeg. Ik heb nog geen echte planning voor dit jaar gemaakt met Totilas. We bekijken het per dag en bepalen gedurende het seizoen waar we zullen starten. Een internationaal debuut is nog niet direct aan de orde. Misschien gaat dat deze zomer een keertje gebeuren. Het is niet zo dat het dit jaar allemaal móet gebeuren”, zegt de ruiter beslist.
Zeker weten.! Niks forceren dan kunnen we hopelijk nog lang van deze top combi genieten..!!
Frenka
Geplaatst: 18-03-09 13:04
Goed bezig Edward, een paard met deze kwaliteiten moet je koesteren!
RDJ
Geplaatst: 18-03-09 18:34
Helemaal super! Hij heeft een ontzettend fijn paard en het is goed om te horen dat hij er heel voorzichtig mee om gaat. Hopelijk gaan we nog veel van deze combinatie horen.